טום יוול

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף טום אוול)
טום יוול
Tom Ewell
טום יוול
טום יוול
לידה 29 באפריל 1909
אוונסבורו, קנטקי, ארצות הברית
פטירה 12 בספטמבר 1994 (בגיל 85)
וודלנד הילס, לוס אנג'לס, ארצות הברית
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות 1928–1986 (כ־58 שנים)
מקום לימודים Owensboro High School עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג Judith Abbott (19 במרץ 19461947) עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה פרס גלובוס הזהב, פרס טוני
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

טום יוּוֶלאנגלית: Tom Ewell; ‏29 באפריל 190912 בספטמבר 1994) היה שחקן קולנוע, טלוויזיה ותיאטרון אמריקאי זוכה פרס טוני ופרס גלובוס הזהב על תפקידו בתור ריצ'רד שרמן במחזה ובסרט "חטא על סף ביתך".

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולד בשם סמואל יוול תומפיקנס בעיר אוונסבורו שבקנטקי. בצעירותו הוא למד משחק בקורס קיץ ביחד עם כוכב הקולנוע דון אמיצ'י לפני שנסע לניו יורק ללמוד בבית הספר "אולפן השחקנים" לצידם של מונטגומרי קליפט וקארל מולדן.

בתקופת מלחמת העולם השנייה שירת בצי האמריקאי.

קריירת משחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

יוול החל את הקריירה שלו בתיאטרון באמצע שנות ה-30 והתגלה לראשונה לאחר שחזר משירותו הצבאי בקומדיה ההוליוודית של ג'ורג' קיוקור "צלע האדם" בתפקיד וורן בעלה הבוגד של דוריס אטינגר (ג'ודי הולידיי). הוא שיחק תחת קיוקור גם בדרמה "חיים משלה", תחת הבמאי האגדי פריץ לאנג בסרט המלחמה "American Guerrilla in the Philippines" בתור החייל ג'ים מיטצ'ל לצידו של טיירון פאוור ולצידם של הצמד הקומי אבוט וקוסטלו בקומדיה "אבודים באלסקה".

בשנת 1952 שיחק בתפקידו האהוד והמוערך בקריירה שלו, המוציא לאור ריצ'רד שרמן במחזה "חטא על סף ביתך". ההצגה הייתה ללהיט גדול בברודוויי ויוול זכה על תפקידו בפרס טוני לשחקן הטוב ביותר בתפקיד ראשי. המחזה עובד קולנועית בשנת 1955 על ידי בילי ויילדר, שליהק את יוול לתפקיד שרמן לצידה של הכוכבת מרילין מונרו. יוול סיפק הופעה נהדרת נוספת שזיכתה אותו בפרס גלובוס הזהב לשחקן הטוב ביותר בתפקיד קומי/מוזיקלי.

בשנת 1956 הופיע יוול בתפקיד סוכן התקשורת האלכוהוליסט טום מילר המנסה לסייע לזמרת ג'רי ג'ורדן (ג'יין מנספילד) להצליח ככוכבת בקומדיה המוזיקלית "The Girl Can't Help It". בשנת 1960 קיבל יוול סדרה קומית על שמו, "המופע של טום יוול" שירדה מהמסכים לאחר עונה אחת. ב-1962 השתתף בעיבוד הקולנועי של הנרי קינג לרומן הספרותי "ענוג הוא הלילה".

לאחר שנים בקולנוע ובתיאטרון זכה יוול להצלחה גם בטלוויזיה, בזכות תפקידו בסדרת הדרמה "ברטה" בתור הבלש בדימוס בילי טרומן. על משחקו בסדרה הועמד יוול לפרס אמי לשחקן המשנה הטוב ביותר.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

יוול היה נשוי במשך שנה אחת לג'ודית אבוט, בתו של במאי התיאטרון ג'ורג' אבוט, עד לגירושיהם. הוא היה אב לילד אחד מאשתו השנייה מריג'ו סנבורן, שלה היה נשוי עד מותו.

יוול נפטר מנסיבות בריאותיות ב-12 בספטמבר 1994 בבית החולים "Motion Picture & Television Country House and Hospital" שבשכונת וודרלנד הילס, לוס אנג'לס בגיל 85.

פילמוגרפיה נבחרת[עריכת קוד מקור | עריכה]

טלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא טום יוול בוויקישיתוף