טום יאם גונג (סרט)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
טום יאם גונג
ต้มยำกุ้ง
כרזת הסרט
כרזת הסרט
כרזת הסרט
בימוי פראשיה פינקו עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי סומסאק טצ'אראטנאפראסט, פראשיה פינקו, סוקאניה וונגדטפאט
תסריט פראשיה פינקו, קונגדז' ג'טוראנראסאמיי, נאפאלי, פיארוס טונגדי, ג'ו ואנאפין
שחקנים ראשיים טוני ג'ה, נתן ג'ונס, פרצ'טאי וונגקאמלאו, בונגקוג' קהונגמאלאי, שינג ג'ינג
מוזיקה ג'וזף הו
מדינה תאילנד עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה Sahamongkol Film International, חברת ויינסטין עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה בתאילנד Sahamongkol Film International, בארצות הברית The Weinstein Company
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 11 באוגוסט 2005
משך הקרנה 110 דקות
שפת הסרט תאית, אנגלית, סינית
סוגה סרט פעולה, סרט אמנויות לחימה, סרט להט"בי עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 300 מיליון בהט
הכנסות באתר מוג'ו protector
סרט הבא Tom Yum Goong 2 עריכת הנתון בוויקינתונים
www.theprotectormovie.com
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

טום יאם גונגתאית: ต้มยำกุ้ง‏, IPA:‏ tôm jɑm kûŋ, אנגלית: Tom-Yum-Goong), הופץ באנגליה כ'מלך הלוחם' (Warrior King), בארצות הברית כ'המגן' (The Protector), ובגרמניה כ'נקמת הלוחם' (Revenge of the Warrior), הוא סרט אמנויות לחימה תאילנדי משנת 2005 בכיכובו של טוני ג'ה. במאי הסרט הוא פראשיה פינקו, שגם ביים את סרטו שובר הקופות הקודם של ג'ה - אונג-באק. כמו באונג באק, מעצבי כוראוגרפיית הקרבות היו ג'ה ומורהו פאנה ריטיקארי. בקידום מכירות לסרט בארצות הברית הציג אותו קוונטין טרנטינו בהודעה שבה נאמר "קוונטין טרנטינו מציג את המגן".

השחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • טוני ג'ה כקהאם, האחרון בשושלת של לוחמים, שבעבר היו ממונים על פילי המלחמה של מלך תאילנד. הוא מפתח מערכת יחסים אינטימית עם הפיל שלו, פור יאי ועם העגל שלו, קורן. כשהם נגנבים, יוצא קהאם למסע לסידני שבאוסטרליה על מנת להשיבם.
  • סוטורן רונגראנג כאביו של קהאם. אביו של קהאם לימד אותו את סגנונות הלחימה של ג'טוראנגבאראט, השומרים המלכותיים של מלחמות הפילים התאילנדיות. היה זה חלומו של אביו של קהאם שהפיל שלו פור יאי ייבחר כאחד מהפילים המלכותיים התאילנדיים. אולם, במהלך בדיקה מבוימת שנערכה בפני חבר פרלמנט, הפיל שלו נגנב, והוא נפצע מיריה.
  • פטצ'טאי וונגקאמלאו כסמל מארק, שוטר תאילנדי-אוסטרלי שמפטרל באזור סידני המאוכלס באסייתים. הוא כה פופולרי שם שלעיתים מקומיים מצ'פרים אותו, למשל נותנים לו פירות ותספורות בחינם.
  • בונגקוי קונגמאלאי כפלא, סטודנטית תאילנדית בסידני שנאלצת לעסוק בזנות על מנת להחזיר את חובו של חברה לשעבר, ויטאיה המנוח שבבעלותו הייתה מסעדת טום יאנג גונג אוטוב.
  • שינג ג'ין כמאדאם רוז, חברה ליידיבוי של הכנופיה הסינית בסידני, שהיא בעימות עם מנהיג הכנופיה, דודה מר סים. השחקנית שמגלמת את רוז היא ליידיבוי בעצמה.
  • דמיאן דה מונטמאס כמפקח וינסנט, שוטר מושחת בסידני שמשתף פעולה עם מאדאם רוז.
  • נתן ג'ונס כ-T.K., מתאגרף ענק שמוכיח עצמו כיריב ראוי ביותר לקהאן.
  • ג'וני נגוין כג'וני, גנגסטר וייטנאמי בסידני, שכפוף למאדאם רוז. הוא אחראי לעסקי הסמים שלה ולניהול מסעדת Tom Yum Goong Otob.
  • לטיף קראודר הוא לוחם קפואירה שנלחם בקהאם במנזר הבודהיסטי.
  • ג'ון פו הוא לוחם וו-שו, יריבו השני של קהאם במנזר.

הופעת אורח[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • פומוארי יודקאמול, שמככבת בסרט Ong-Bak: Muay Thai Warrior, מופיעה לזמן קצר, ומגלמת את דמותה של תיירת תאילנדית ברחוב בסידני, היא נוזפת בחבר שלה בשל זיוף DVD.
  • ואנאקיט סיריופוט שם שיחקה בסרט Ong-Bak (כדון) נותנת הופעת אורח בסיום הסרט כשותפתו החדשה של מארק.
  • בסרט שחקן אחד מגלם את דמותו של ג'קי צ'אן, שקהאם נתקל בו באקראי בנמל התעופה של סידני. בחיים האמיתיים, צ'אן הוא אחד מגיבוריו של ג'ה והחקיין הוא אחד מכפיליו של צ'אן.
  • שחקן אחר מחקה את להקת הרוק התאילנדית סק לוסו, מקדמת המכירות של משקה האנרגיה M-150, שהוא בין המותגים המשמשים כפרסומת סמויה במהלך הסרט.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קהאם הוא האחרון בשושלת המשפחתית שבעבר השגיחה על פילי המלחמה של מלך תאילנד. כאשר הוא גדל הוא יצר מערכת יחסים קרובה עם הפיל שלו, פור יאי ועם הגור שלו, קורן. במהלך הפסטיבל של סונגקארן (ראש השנה התאילנדי), הפילים נגנבים בעזרתו של מר סותפ, חבר פרלמנט מקומי ובנו שמשתפים פעולה עם ציידי פילים מסיגי גבול. קהאם מגלה שהם בידיו של ג'וני, גנגסטר וייטנאמי שמנהל מסעדה תאילנדית ששמה טום יאם גונג אוטוב בסידני שבאוסטרליה.

קהאם מגיע לסידני והמשטרה עוצרת אותו מיד כשהוא יורד בנמל התעופה. לבסוף לוכד אותו המפקח וינסנט והוא נלקח מהמקום במכוניתו של מארק. כאשר המכונית עוצרת ליד מסעדת טום יאם גונג אוטוב, מבחין קהאם שג'וני עוזב. הוא נמלט ומוצא את ג'וני משוחח עם פלא, זונה. קהאם עוקב אחריו בעוד הוא מזנק מהגשר. הוא מביס את הגנגסטר ועולה בידו לאלץ פושע אחר להוליך אותו למקום מחבואו של ג'וני, והוא מפריע לעסקת סמים. ג'וני הנזעם מזמן מספר רב של חובבי ספורט אתגרי, שמגיעים על מנת להרוג את קהאם. קהאם מביס אותם בזה אחר זה, ולבסוף מתעמת עם אחד מהם, נהג טרקטורון, שאף אותו הוא מכניע.

קהאם המותש שוקע לשינה בסימטה. פלא מביאה אותו לדירתה. בשנתו, הוא חולם אודות קרב אפי בו מעורבים פילי מלחמה והג'טוראנגקאבארט, מגיני הפילים. כשפלא עוזבת את המקום, קהאם ניעור מתרדמתו לקול צופריהן של ניידות משטרה ונמלט כשהוא מטפס על גבי צינור.

תיק החקירה נלקח ממארק וריק והם מוצבים מחדש לצורך אבטחת פגישת נציב המשטרה עם מר סים. בפגישה זו, פלא משחקת את דמותה של מארחת. במהלך הפגישה, מר סים והנציב נרצחים. וינסנט מחריף את אירוע הרצח לאחר שהוא הורג את ריק ומטיל את האשמה על מארק. מארק נמלט, אולם נלכד לאחר מכן. פלא מצליחה להימלט, ולוקחת עימה טלפון מצלמה שמכיל עדות לרצח. קהאם מציל אותה מידי המשטרה. פלא נוכחת לדעת שהיא נוצלה כשהייתה מלצרית במסעדת טום יאם גונג אוטוב. מאחר שג'וני ואנשיו לוקחים לידם את השליטה, יש לדבר השלכות שליליות על תנאי העסקתם של כל העובדים במקום. היא חושפת את חדר האח"מים הסודי בירכתי המסעדה.

בעזרת סיועה של פלא נכנס קהאם למסעדת טום יאם גונג אוטוב. הוא מפלס דרכו בלחימה לשטח האח"מים ומגיע לחדר האוכל בפיסגה. קהאם שואל "היכן הפילים שלי?" ונענה בקול צחוקם של ג'וני ואנשיו. ג'וני מתגרה בקהאם בהראותו לו את הפעמון של קוהם. הדבר מרתיח את זעמו של קהאם והוא נלחם ומביס את יריביו. הוא נכנס לשטח המחסנים, המכיל חיות אקזוטיות שונות המוכנות להישחט ולהיאכל. קהאם מוצא ומשחרר את מארק וקורן, ונמלט דקות אחדות לפני בוא המשטרה. בינתיים נהפכת מאדאם רוז להיות המנהיגה החדשה של הכנופיה הסינית לאחר שהיא רוצחת שני יורשים פוטנציאליים אחרים.

קהאם מגיע לחדר הוועידות שם עורכת מאדאם רוז מסיבת עיתונאים. קורן נכנס פנימה, מבריח את כולם בעוד קהאם מתעמת עם הגנגסטרים. מאוחר יותר הוא מוצא את קורן במעלית הלובי, שם וינסנט מאיים לירות בו. מארק מופיע לפתע לצד המעלית, פורק את וינסנט מנשקו, והורג את אנשיו. הוא מכה את וינסנט קשות בעודו מעליב אותו. לפתע נכנס ג'וני והורג את וינסנט, אומר למארק שהוא בא ליישב את החוב לפני עוזבו.

קהאם מוצא עצמו ביחד עם קורן בחדר ענקי, ומראים לו את השלד של פור יאי, עטוי בתכשיטים ומוגש כשי למאדאם רוז. אנשיה תוקפים את קהאם והוא מנפנף אותם מעליו במהירות. המתאבק מהמנזר נקרא למקום, ביחד עם שלושה מתאבקים אחרים. קורן מושלך מבעד לקיר זכוכית, וקהאם מושלך בחוזקה לעבר קישוט הפיל, דבר הגורם לשתיים מעצמות הפיל ליפול. קהאם קושר אותן מסביב לזרועותיו ומשתמש בהן כאלות על מנת להלום במתאבקים. שתי העצמות מתבקעות לשני חלקים חדים. בזוכרו משהו שאביו סיפר לו, משפתמש קהאם בשברי העצמות כדי לפגוע בגידים של המתאבקים, שנופלים במהירות. הוא עוצר בעד מאדאם רוז בטרם היא מצליחה להימלט במסוק, והשניים נופלים על הגג ונוחתים על רצפת החדר. מאדאם רוז מאבדת את הכרתה, בעוד נפילתו של קהאם נבלמת על ידי החטים של פור יאי.

בחזרה בלובי, מציג מארק את פלא ומקבל את סליחתו של מפקדו, המפקח לאמונד. הוא מקבל שותף חדש שדובר תאית. לאחר מכן מראיין עיתונאי את מארק בקשר לקהאם. לבסוף, מארק מספר סיפור שנדמה כסצינות מילדותו של קהאם. מארק מסביר שתאילנדים נוהגים בפילים כאילו היו אחים שלהם, והם מתעבים אנשים שפוגעים בהם. התאילנדים שוחרי שלום, אולם אינם אוהבים אנשים שאינם מתחשבים ברגשותיהם של אחרים. קהאם מתאחד לבסוף עם קורן.

ההפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

היבטים טכניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בהשוואה לסרט Ong-Bak: Muay Thai Warrior, שמציינים שאינו עושה עתיר פעלולים, הרי שטום יאם גונג עושה שימוש במיכשור וב-Computer-generated Imagery בסצינות אחדות, החל מהמובנות מאליהן (סצנת ההליקופטר, וקטע חלום שמונפש בשלמותו באמצעות מחשב), לסצנה עדינה בדרך הפקתה (זכוכית חלון המתנפצת בצילום בן ארבע דקות של steadicam (טכניקת צילום בה המצלמה יציבה וחלקה על אף שהיא מצלמת קטע בו המצולם נע במהירות על קרקע שאינה יציבה) שעוקב אחרי ג'ה שמשליך מהמדרגות בריון אחר בריון בנופך דרמטי).

הדוגמה הרצינית ביותר של Computer-generated Imagery היא קפיצתו הדרמטית של ג'ה מגג בניין בכוונה לתקוף את מאדאם רוז עם ברכית כפולה. בעוד הרקע היה מסך כחול בעזרת תפאורת הרקע האוסטרלית שהוספה לאחר ההפקה, הנפילה הארוכה הנראית על גבי המסך הייתה אמיתית כפי שג'ה והפעלולן סיימו בהצלחה את הסצנה, נחתו על מזרנים גדולים מתחת. אפילו בסצינות כמו זו עם הרקע הכחול, אומנם נדרש כפיל פעלולן לסייע לשחקן בתפקיד הראשי, אבל ג'ה דאג שהוא יבצע את הפעלול בעצמו.

סגנונות הלחימה[עריכת קוד מקור | עריכה]

טוני ג'ה משלב סגנון חדש של איגרוף תאילנדי (มวยคชสาร, "מואי קודחזם", שמתורגם בגסות כ"אגרוף פילים"), מדגיש את מעשי האחיזה. "אני רוצה להפגין אמנות של פילים בצירוף עם המואי תאי," טוני אמר ל-Associated Press בראיון, הוסיף שהתנועות מחקות כיצד הפיל יכול להגן על עצמו, כשהזרועות מדמות חדק.

עבודת הפעלולים[עריכת קוד מקור | עריכה]

פעלולנים רבים ששאפו להשתתף בסרט שלחו קלטות הדגמה. שחקן פעלולים אמריקאי לוהק אולם לא התכונן ברצינות ונפצע במהלך הצילום הראשון. "הוא בעט בי, השתמשתי בזרועותי לחסום את בעיטותיו, והוא נפל ארצה בכבדות", אמר טוני ל-Associated Press. על כל פנים איש לא התאשפז בבית חולים במהלך עשיית הסרט, והפציעות היו רק "פצעים וחבורות, שרירים קרועים, משהו בדומה לזה. שום דבר רציני," ציין טוני. [1]

סצינות הדו-קרב נערכו בין השאר עם:

גרסאות אלטרנטיביות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערוץ הטלוויזיה הצרפתי TF1 רכש את הזכויות על המכירות הבינלאומיות של הסרט (מחוץ אסיה), והועלו הצעות לבמאי פראצ'יה פינקו לערוך מחדש את הסרט, הבמאי קיצץ אותו במעט וקיצר את זמן ההקרנה של הסרט לפחות מ-108 דקות כפי שהיה במקור.

כתוביות[עריכת קוד מקור | עריכה]

כמו בסרט Ong-Bak: Muay Thai Warrior, הכותרות בשפה האנגלית של הDVD של טום יאם גונג לא היו זמינות כאשר הופץ הסרט לבתי אב באסיה. אחת הגרסאות הפירטיות של הסרט נשאה כתוביות שהתייחסו לדמויות ראשיות כגון "ג'ין" על אף שנאמר בסרט "קהאם" בגב הדיסק. אם כי, הכתוביות של האנגלית המדוברת לא תאמו את אשר נאמר. בגרסאות סותרות של ה-DVD כונה הסרט "אונג באק 2", שהיו כותרות תאיות של הסרט שהשתמשו בהן מחדש להמשך של אונג-באק: Ong-Bak 2.

קבלת הסרט[עריכת קוד מקור | עריכה]

ההצלחה בקופות[עריכת קוד מקור | עריכה]

טום יאם גונג הופץ לראשונה בתאילנד ב-11 באוגוסט 2005 וגרף 1,609,720$ דולרים בשבוע הראשון שלו והיה שובר הקופות מספר אחד בתאילנד (כאשר בדרך כלל זוכים לכך סרטים הוליוודיים) במשך שבועיים רצופים. [2] הוא סיים את סבב הקרנתו בתאילנד בהכנסות של $4,417,800 דולרים, עסק מצליח במידה בלתי רגילה בקנה מידה תאילנדי. [3] חברת ויינסטיין (The Weinstein Company) החל להפיץ את טום יאם גונג בצפון אמריקה בגרסה שעברה עריכה מסיבית תחת הכותר 'המגן' (The Protector), שהיה הראשון שהופץ במסגרת סדרת Dragon Dynasty. הוא גם קיבל את התווית "קוונטין טרנטינו מציג", שהוכיחה עצמה כרווחית בעבר עבור סרטים כמו גיבור ו'הוסטל' (Hostel). ההקרנה הושקה ב-1,541 בתי קולנוע ב-8 בספטמבר 2006 והסרט דורג במקום הרביעי בשבוע הפתיחה וגרף $5,034,180 ($3,226 לבית קולנוע). הסרט סיים את סבב ההקרנות שלו עם הכנסות של $12,044,087 דולרים. [4] בארצות הברית הוא דורג במקום ה-67 בין סרטי אמנויות הלחימה ובמקום ה-14 מבין הסרטים הזרים.

ההכנסות הכוללות שהסרט הכניס בקופות הקולנוע היו $25,715,096 דולרים. זהו הסרט התאילנדי המצליח ביותר שהופץ בארצות הברית. [5]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]