טום פורד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
טום פורד
Tom Ford
לידה 27 באוגוסט 1961 (בן 62)
אוסטין, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Thomas Carlyle Ford עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1988 עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים
בן או בת זוג Richard Buckley (20142021) עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה פרס CFDA למפעל חיים (2014) עריכת הנתון בוויקינתונים
https://www.tomford.com/
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

תומאס קרלייל "טום" פורדאנגלית: Thomas Carlyle "Tom" Ford; נולד ב-27 באוגוסט 1961) הוא מעצב אופנה, במאי, מפיק ותסריטאי קולנוע אמריקאי.

שנותיו המוקדמות[עריכת קוד מקור | עריכה]

פורד נולד באוסטין שבטקסס וגדל ביוסטון. משפחתו עברה לסנטה פה כשפורד היה בן 11. לאחר סיום לימודיו התיכוניים בשנת 1979 עבר פורד לניו יורק והחל ללמוד היסטוריה של האומנות באוניברסיטת ניו יורק. לאחר שנה פרש פורד מלימודיו כדי להתמקד בקריירת משחק. לאחר מכן החל ללמוד בבית ספר פרסונס לעיצוב. במהלך שהייתו בניו יורק הפך פורד לדמות ידועה בחיי המסיבות והרבה לבלות בסטודיו 54 (משם גם נלקח שם החנות factory 54). פורד התגורר כשנה וחצי בפריז שם עבד כמתמחה במשרד יחסי הציבור של חברת האופנה קלואי.

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תחילת הקריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר סיום לימודיו פורד לא הצליח למצוא עבודה בתחום האופנה וניסה להתקבל למשרה אצל המעצבת קאתי הארדוויק ששכרה אותו לבסוף, פורד עבד אצלה במשך שנתיים. בשנת 1988 עבר פורד לעבוד במותג האופנה "פרי אליס". במהלך עבודתו שם יצר קשרים הדוקים עם רוברט מקדונלד, נשיא החברה, ועם המעצב מארק ג'ייקובס. פורד עבד בחברה במשך שנתיים אך לאחר שנמאס לו מהאופנה האמריקאית הוא החליט לעבור לעסוק באופנה אירופאית.

עבודתו בגוצ'י[עריכת קוד מקור | עריכה]

פורד קיבל הזדמנות מדווין מלו שהיה עורך אופנה בחברת גוצ'י לעבוד בחברה. כחצי שנה לאחר תחילת עבודתו בגוצ'י פורד כבר הפך למעצב בגדי הגברים ולאחר מכן גם עיצב נעליים.

בתחילת 1994 קודם פורד למעצב אומנותי. במקביל, נוצרו מתחים בין פורד לבין יו"ר החברה. שנה לאחר מכן שכר פורד את המעצבת קארין רויטפלד כדי לשפר את תדמית החברה בעזרת קמפיינים שיווקיים חדשניים. בשנים 1995-1996 עלו מכירותיה של חברת גוצ'י בתשעים אחוז. בתחילת שנת 1999 הגדיל ברנאר ארנו, יו"ר חברת LVMH את מניותיו בחברת גוצ'י לאור הצלחתה. לאחר שגוצ'י רכשה את חברת איב סן-לורן מונה פורד למעצב הראשי של החברה גם כן.

המותג טום פורד[עריכת קוד מקור | עריכה]

באפריל 2004 עזב פורד את קבוצת גוצ'י לאחר חילוקי דעות יצירתיים עם ההנהלה. ב-2004 הקים פורד את מותג האופנה טום פורד הנושא את שמו.

קריירת בימוי[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2005 הודיע פורד על הקמת חברת הפקות משלו בשם "FADE TO BLACK". סרט הבכורה של פורד היה סינגל מן שיצא בשנת 2009. הסרט מבוסס על ספר של הסופר כריסטופר אישרווד. בסרט מככבים השחקנים: קולין פירת', ג'וליאן מור, מת'יו גוד וניקולס הולט. הסרט היה מועמד לפרסים רבים ביניהם: פרס אריה הזהב, פרס אוסקר לשחקן הטוב ביותר, פרס גלובוס הזהב לשחקן הטוב ביותר - סרט דרמה, פרס גילדת שחקני המסך ופרס גלובוס הזהב. הסרט זכה בפרס באפט"א לקולנוע עבור השחקן הטוב ביותר בתפקיד הראשי.

בשנת 2016 יצא לאקרנים סרטו השני כבמאי, יצורים ליליים, אותו הוא גם כתב, על פי ספר של אוסטין רייט, והפיק יחד עם רוברט סלרנו. הסרט זכה בפרס אריה הכסף מטעם חבר המושבעים בפסטיבל הסרטים של ונציה.[1]

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

פורד הוא הומוסקסואל. בן זוגו הוא העיתונאי ריצ'רד באקלי והשניים יחד מ-1986. באקלי היה העורך הראשי של המגזין "Vogue Hommes International". באקלי אובחן כחולה סרטן ב-1989 ולאחר החלמתו עברו השניים מניו יורק לאיטליה. בספטמבר 2012 נולד לשניים בנם הבכור, אלכסנדר ג'ון באקלי פורד.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא טום פורד בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]