טום רוב סמית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
טום רוב סמית
Tom Rob Smith
רוב סמית באוקטובר 2013
רוב סמית באוקטובר 2013
רוב סמית באוקטובר 2013
לידה 1979 (בן 45 בערך)
לונדון, הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
לאום אנגלי
עיסוק סופר ותסריטאי
מקום לימודים קולג' סנט ג'ון, קולג' דאליץ' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות היצירה אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה ספרות פשע, מותחן עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-2008 עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג Ben Stephenson עריכת הנתון בוויקינתונים
www.tomrobsmith.com
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

טוֹם רוֹבּ סמיתאנגלית: Tom Rob Smith, נולד ב-1979) הוא סופר ותסריטאי אנגלי, המתגורר כיום בלונדון. טום הוא בוגר אוניברסיטת קיימברידג' לאחר שסיים את לימודיו בשנת 2001, למד במשך שנה כתיבה יוצרת.

ספרו הראשון המבוסס על סיפורו של הרוצח הסדרתי, הקניבל והפדופיל האוקראיני אנדריי צ'יקטילו; ילד 44 פורסם בתחילת 2008, ותורגם ל-26 שפות. בשנת 2009 קיבל על ספר זה מספר פרסים יוקרתיים בהם: פרס אנתוני, פרס בארי, פרס דיליס, ופגיון הזהב. כמו כן היה מועמד לקבלת פרס מאן בוקר. ב-2015 צפוי לצאת לאקרנים סרט קולנוע המבוסס על הספר, בכיכובם של טום הארדי, גארי אולדמן וונסן קאסל. באפריל 2009 פורסם ספרו השני; הנאום הסודי, המהווה ספר המשך לילד 44, ומבוסס על המהפכה שבאה בעקבות הנאום הסודי שנשא ניקיטה חרושצ'וב בליל ה-24 - 25 בפברואר 1956. ספרו השני תורגם אף הוא לעברית בהוצאת כתר. ביולי 2011 פורסם ספרו השלישי והאחרון בטרילוגיה; סוכן מספר 6 (באנגלית: Agent 6). הספר תורגם לעברית בשנת 2012, ויצא לאור בהוצאת כתר.[1]

ספרו הרביעי, "החווה", ראה אור בתרגום לעברית בתחילת 2014. ב-2014 נטל חלק בכתיבת התסריט למיני סדרה של ה-BBC, "מרגל לונדון".

ספריו[עריכת קוד מקור | עריכה]

טרילוגיית לב דמידוב[עריכת קוד מקור | עריכה]

ילד 44 – המותחן הראשון לסמית, העוסק ברוצח סדרתי הפועל בברית המועצות בעידן סטלין, ומתאר את השפעות האידיאולוגיה המרקסיסטית על חקירת הפשע, שגורמת לרשויות לטייח אותו ולתלותו בחסרי ישע שונים. הספר זכה בפרס "דוקרן הפלדה" למותחן הטוב ביותר של שנת 2008.

הנאום הסודי – הספר עוסק בנאומו של ניקיטה חרושצ'וב ב-25 בפברואר 1956 בפני קונגרס המפלגה הקומוניסטית של ברית המועצות, בו חשף חרושצ'וב את פשעי משטרו הרצחני של סטלין והוקיע את מבצעיהם. הנאום זכה לכינוי "הנאום הסודי". ימים אחדים לאחר שנישא הנאום הסודי נשלחים עותקים מודפסים שלו, לכמה סוכנים של השירות החשאי. אחד העותקים נשלח ללב סטפנוביץ' דמידוב, הגיבור הראשי ב"ילד 44", המכהן כראש מחלק הרצח במשטרת מוסקבה. כאשר עמיתיו לשעבר בקג"ב נרצחים בזה אחר זה, הוא מבין שמישהו מבקש לנקום ומתחיל לחקור. כשבתו נחטפת, הוא מבין שהנוקמים מתכוונים להגיע גם אליו.

סוכן מספר 6 – כעשור לאחר מות סטלין, לב דמידוב כבר איננו סוכן השירות החשאי. לב מנסה להשאיר מאחוריו את זוועות המשטר שלהן היה שותף ולבנות חיים חדשים במוסקבה עם אשתו ראיסה ובנותיו המאומצות זויה ואלנה. אבל כאשר ראיסה והבנות נוסעות לניו יורק, בעיצומה של המלחמה הקרה, עולמו שוב מתהפך עליו. הטרגדיה שמתרחשת שם מפרידה את לב ממשפחתו ומכריחה אותו לצאת למסע ממושך, רב-תהפוכות ומזעזע, שיסתיים רק שנים רבות לאחר מכן, באפגניסטן. והוא איננו לבדו במסע הזה. בכל מקום שהוא יגיע אליו הוא יגלה את "סוכן מספר 6".

החווה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הספר עוסק בדניאל, המוצא את עצמו בין אביו המספר לו שאמו עברה התקף פסיכוטי ואושפזה בבית חולים פסיכיאטרי, לבין אמו המספרת על חבורה של גברים תאבי כוח ומושחתים, על הפשע המחריד שהם ביצעו, על הניסיונות להסתירו, ועל חלקו של אביו בפרשה.

"החווה" יצא לאור שנת 2014 וזכה לשבחים רבים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ מאיה פלדמן, "סוכן מספר 6": החיים באדום, באתר הארץ, 2 באפריל 2012