טוני שלהוב

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
טוני שלהוב
Tony Shalhoub
טוני שלהוב, 2008
טוני שלהוב, 2008
לידה 9 באוקטובר 1953 (בן 70)
גרין ביי, ויסקונסין, ארצות הברית
שם לידה Anthony Marcus Shalhoub עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1981 עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים
  • בית הספר לדרמה של ייל
  • Green Bay East High School
  • אוניברסיטת דרום מיין
  • אוניברסיטת מיין
  • אוניברסיטת ויסקונסין-גרין ביי עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג ברוק אדמס (1992–?) עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה 3 פרסי אמי
4 פרסי גילדת שחקני המסך
פרס גלובוס הזהב
פרס טוני לשחקן הטוב ביותר במחזמר
פרופיל ב-IMDb
חתימה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אנתוני מרקוס "טוני" שלהובאנגלית: Anthony Marcus “Tony” Shalhoub; נולד ב-9 באוקטובר 1953) הוא שחקן טלוויזיה, תיאטרון וקולנוע אמריקאי, זוכה שלושה פרסי אמי, ארבעה פרסי גילדת שחקני המסך, פרס גלובוס הזהב ופרס טוני. ידוע בעיקר בזכות גילום דמותו של הבלש אדריאן מונק בסדרת הטלוויזיה "מונק".

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

השנים הראשונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

שלהוב נולד וגדל בגרין ביי, ויסקונסין שבארצות הברית, למשפחה מרונית-נוצרית-ערבית. אביו היתום, ג'ו שלהוב, היגר לארצות הברית מלבנון, בהיותו בן 10. מאוחר יותר הוא נישא לאמו של טוני, הלן (לבית סרוג'י), שאף היא דור שני לאמריקאים-לבנונים, וייסד רשת חנויות מכולת משפחתית, שהחלה מחנות מכולת בודדת במרכז גרין ביי. טוני הוא התשיעי מבין עשרה אחים.

אחיו ואחיותיו של שלהוב הם שהכירו לו את עולם התיאטרון. כשהיה בן 6 בלבד, אחת מאחיותיו הגדולות נידבה את אחיה הקטן לשמש כניצב בהצגת בית ספר של "המלך ואני". התאהבותו בבמה הייתה מיידית. כאשר סיים את לימודיו בבית הספר התיכון המזרחי של גרין ביי, הוכתר על ידי חבריו הבוגרים כ"מתלבש הטוב ביותר" וכ"בעל הסיכויים הגבוהים ביותר להצליח". לאחר מכן המשיך בלימודים אקדמיים, סיים תואר ראשון בדרמה באוניברסיטה של מיין הדרומית בפורטלנד, ובשנת 1980 קיבל תואר שני מבית הספר לדרמה של אוניברסיטת ייל.

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

זמן קצר לאחר שסיים את לימודיו, עבר שלהוב להתגורר בקיימברידג', מסצ'וסטס, שם נמנה במשך ארבע עונות עם שחקניו של תיאטרון הרפרטואר האמריקאי. לאחר מכן עבר לניו יורק, שם עבד כמלצר, ובמקביל ניגש למבחני בד. הופעת הבכורה שלו על במות ברודוויי הייתה ב-1985, במחזה "הזוג המוזר". בשנת 1992 היה מועמד לפרס טוני על תפקידו במחזה "שיחות עם אבי". שלהוב הכיר את אשתו, השחקנית ברוק אדמס, כאשר שניהם שיחקו ביחד במחזה "יומניה של היידי" בברודוויי.

בין השנים 19911997 גילם את דמותו של נהג המונית הסיציליאני אנטוניו סקרפאצ'י, בקומדיית המצבים המצליחה "כנפיים" של רשת הטלוויזיה NBC. לאחר שהסדרה הסתיימה, התמקד שלהוב בעיקר בסרטי קולנוע. בין תפקידיו הבולטים באותן שנים היו עורך דין חלקלק ב"האיש שלא היה שם", איש עסקים קובני-אמריקאי ב"צבעי השלטון", חוצן מפוקפק בעל בית עבוט בשני סרטי "גברים בשחור", ועורך דין מעורר אהדה ב"תביעה אזרחית", לצד ג'ון טרבולטה. בשנת 1998 הפגין את כישוריו הדרמטיים במותחן עתיר התקציב "המצור", שם שיחק לצדם של ברוס ויליס ודנזל וושינגטון. שלהוב גילם את דמותו של סוכן מיוחד של ה-FBI פרנק חדד, שסבל מאפליה בשל מוצאו המזרח תיכוני, לאחר שטרוריסטים ערבים תקפו מספר אתרים בניו יורק. ב-1999 חזר לשחק בסדרת טלוויזיה, הפעם בתפקיד הראשי בסדרה "Stark Raving Mad". שלא כמו הסדרה "כנפיים", סדרה זו לא זכתה לרייטינג גבוה בעונתה הראשונה, ובקיץ 2000 החליטה רשת NBC שלא לחדשה לעונה שנייה. שיחק בדרמת הספורט "אישה בזירה" לצד מג ראיין ועומאר אפס.

לאחר היעדרות של שנתיים מהמסך הקטן, חזר שלהוב לשחק בסדרת טלוויזיה מצליחה. בין השנים 20022009 שיחק בתפקיד הראשי בדרמה הקומית-משטרתית "מונק", ששודרה ברשת הכבלים USA. כמו כן, שימש כמפיק בפועל של הסדרה. שלהוב גילם את דמותו של הבלש הפרטי המבריק אדריאן מונק, שסובל מהפרעה טורדנית-כפייתית ומשמש כיועץ חיצוני של משטרת סן פרנסיסקו במקרי רצח מסובכים. התפקיד הוצע תחילה למייקל ריצ'רדס, עוד בשלב שבו רשת ABC בחנה אפשרות להפיק את הסדרה, ורק לאחר שזה הודיע שאינו מעוניין בתפקיד, הוא הוצע לשלהוב. על תפקידו בסדרה היה שלהוב מועמד לפרס אמי לשחקן הטוב ביותר בסדרה קומית במשך 7 שנים ברציפות, בשנים 20032009, והוא זכה בפרס שלוש פעמים: בשנים 2003, 2005 ו-2006. בנוסף על כך, היה מועמד לפרס גלובוס הזהב חמש פעמים וזכה בו בשנת 2003, ובשנים 2004 ו-2005 זכה בפרס גילדת שחקני המסך בקטגוריית השחקן הטוב ביותר בסדרה קומית. בשנת 2015 שיחק שלהוב באחד התפקידים הראשיים בסדרה חסרי מוח, הוא שיחק את הסנטור הדרומי רד ויטוס, שנשלט על ידי חייזרים.

בשנת 2017 דיבב את דמותו של לואיגי בסרט האנימציה "מכוניות 3". באותה שנה החל לשחק בסדרה "גברת מייזל המופלאה". על תפקידו בסדרה זכה פעמיים בפרס גילדת שחקני המסך לשחקן הטוב ביותר בסדרה קומית. 

בנוסף לקריירת המשחק שלו, שלהוב היה בין יוזמיה של תחרות בין יוצרי סרטים ערבים-אמריקאים, שהתקיימה ב-2005. במסגרת התחרות, יוצרי סרטים ערבים-אמריקאים הגישו תסריטים מקוריים שלהם, כאשר הפרס ליוצר הזוכה היה טיסה להוליווד והפיכת התסריט שלו לסרט.

בשנת 2018 זכה בפרס טוני לשחקן הטוב ביותר במחזמר, על תפקידו בביקור התזמורת.[1]

חייו האישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שלהוב התחתן עם השחקנית ברוק אדמס בשנת 1992. השניים הופיעו ביחד במספר סרטים, והיא אף התארחה בשלושה מפרקי הסדרה "מונק". כשנישאו הייתה כבר אדמס אם לבת מאומצת ששמה ג'וזי לין (נולדה ב-1988). לאחר נישואיהם אימץ גם שלהוב את הבת. ב-1994 אימצו השניים בת נוספת, סופי (נולדה ב-1993). המשפחה מתגוררת בלוס אנג'לס ובגרין ביי. אחיו של שלהוב, מייקל, התארח בשני פרקים של הסדרה "מונק".

פילמוגרפיה נבחרת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קולנוע[עריכת קוד מקור | עריכה]

טלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]