טוקן לבן-גרון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןטוקן לבן-גרון
מצב שימור
conservation status: least concernנכחדנכחד בטבעסכנת הכחדה חמורהסכנת הכחדהפגיעקרוב לסיכוןללא חשש
conservation status: least concern
ללא חשש (LC)‏[1]
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: עופות
סדרה: נקראים
משפחה: טוקניים
סוג: טוקן
מין: טוקן לבן-גרון
שם מדעי
Ramphastos tucanus
ליניאוס, 1758
תחום תפוצה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

טוקן לבן-גרון (שם מדעי: Ramphastos tucanus) הוא מין של טוקן מהסוג Ramphastos שמצוי בסכנת הכחדה עקב בירוא יערות. תחום תפוצתו מתפרש מיער האמזונס לדרום-מזרח קולומביה, מזרח אקוודור, מזרח פרו, צפון בוליביה, דרום ומזרח ונצואלה וצפון ומערב ברזיל. בית הגידול המועדף על הטוקן הוא יערות טרופיים לחים. בעבר, שניים מתת-המינים של הטוקן לבן-הגרון נחשבו לשני מינים שונים, מכיוון שהם שונים זה מזה בצבע מקורם; אך שני המינים אוחדו לאחר שהתברר כי הם מתרבים ביניהם.

תיאור[עריכת קוד מקור | עריכה]

כמו כל המינים במשפחת הטוקניים, הטוקן לבן-הגרון הוא צבעוני ויש לו מקור גדול וחלול. אורכו כ-50 עד 61 ס"מ. הזכר גדול מהנקבה ומשקלו כ-642 גרם, בעוד משקל הנקבה הוא כ-580 גרם. אורך המקור כ-12.2 עד 22 ס"מ, ואורך הזנב הוא 13.3 - 16.8 ס"מ. זהו המין השני בגודלו במשפחת הטוקניים, אחרי טוקן הטוקו.

גבו, בטנו ועורפו של הטוקן שחורים, חזהו לבן ועליו יש כתם גדול בצבע צהוב. עכוזו צהוב, ומסביב לעיניו יש עיגול כחול. החלק העליון של בסיס המקור צהוב, והחלק התחתון כחול, בעוד המקור עצמו שחור או אדום - מה שמשתנה בין תת-המינים של הטוקן. הזכר גדול יותר מהנקבה ומקורו ארוך יותר, אך מלבד זאת הם זהים. אצל טוקנים צעירים המקור קצר יותר, וצבעי נוצותיו דהויים יותר.

התנהגות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הטוקנים נוהגים לעוף בדרך כלל בזוגות (לעיתים גם בלהקות) מעוף ארוך וגלי, למרחק של לא יותר ממאה מטרים בכל פעם. הטוקן לבן-הגרון ניזון בעיקר מפירות שגדלים על עצים, אך הוא ניזון גם מחרקים, לטאות, ביצים וציפורים קטנות.

הנקבה מטילה 2–4 ביצים בחור בעץ. מכיוון שמקורו של הטוקן חלול, הוא אינו יכול "לקדוח" חור בעץ בעצמו, אז הוא מקנן בחללים טבעיים (חלק רקבו בעץ חי) או בחורים שנעשו על ידי עופות אחרים (נקראים, למשל). הזכר והנקבה דוגרים לסירוגין על הביצה במשך 14–15 ימים עד לבקיעה. הגוזלים נולדים עיוורים וערומים, עם מקורים קצרים ועקבים מרופדים, שמגנים עליהם מרצפתו המחוספסת של חלל הקן. הזכר והנקבה מאכילים אותם, והגוזלים פורחים מהקן לאחר שישה ימים. עד כמה חודשים לאחר הפריחה, הזכר והנקבה ממשיכים להאכיל את הפרחונים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא טוקן לבן-גרון בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ טוקן לבן-גרון באתר הרשימה האדומה של IUCN