טורוזאורוס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף טורוזאור)
קריאת טבלת מיוןטורוזאורוס

תקופה
קרטיקון עליון, 68–66 מיליון שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
קבוצה: דינוזאוריה
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: זוחלים
סדרה: בעלי אגן דמוי עוף
תת־סדרה: צרטופסים
משפחה: צרטופסיים
תת־משפחה: כסמוזאורים
שבט: טריצרטופסיני
סוג: טורוזאורוס
מינים
  • T. latus
  • T. utahensis ?
שם מדעי
Torosaurus
מארש, 1891
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

טורוזאורוס (שם מדעי: Torosaurus) הוא סוג של דינוזאור ממשפחת צרטופסיים. היה ידוע בעבר כבעל הגולגולת הגדולה ביותר בכל הדינוזאורים. הטורוזאורוס נתגלה לראשונה על ידי הפלאונטולוג עותניאל צ'ארלס מארש והוגדר ב-1891.

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הטורוזאורוס היה דינוזאור בעל ציצית או עטרה קשיחה בראשו (סביב צווארו) ושלוש קרניים. בעטרה שבראשו היו שני חללים (או "חלונות" fenestrae) שהיו מכוסים בעור דק. הטורוזאורוס חי באמריקה הצפונית בתקופת הקרטיקון, כ-66.8 עד 66 מיליון שנה לפני זמננו. הטורוזאורוס שקל בין 4 ל-6 טון ואורכו היה כ-9 מטר.[1] אורך הגולגולת שלו, כולל העטרה היה 2.6 מטר.

אטימולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

רבים חושבים שפירוש השם "טורוזאורוס" הוא "לטאת שור" עקב פירוש המילה "טורו" בספרדית והתיאור שאכן מתאים לדינוזאור המקורנן הזה. פירוש זה שגוי ולמעשה משמעות השם היא "לטאה מחוררת" והשם ניתן לה בגלל שני ה"חלונות" הגדולים בעטרה של הטורוזאורוס.

האם טורוזאורוס הוא טריצרטופס מבוגר?[עריכת קוד מקור | עריכה]

שלד של טורוזאורוס

ב-2010 הציע הפלאונטולוג ג'ון סקנלה יחד עם ג'ק הורנר בעקבות מחקר שעשו (בשנים 2009-2010) שהטורוזאורוס הוא לא סוג טקסונומי נפרד אלא טריצרטופס בוגר ובשל (mature), שגופו ועטרתו גדלו וכן שבגלל הגדילה נוצרו "חלונות" בעטרה.[2][3]

השוואה בין גולגולת של Triceratops prorsus הולוטיפ YPM 1822 (הגולגולת העליונה, A) ו-Torosaurus latus ממצא ANSP 15192 (הגולגולת התחתונה, B)

לדבריהם אנטומית הטריצרטופס והטורוזאורוס כמעט זהים, וגם הגולגולת שלהם דומות למדי (למעט העטרה שמשתנה עם הגדילה). עוד נימוק נוגע למבנה העצם: כאשר בוחנים עצמות של טריצרטופס (גם גדול, כלומר: לא גור אלא גם מבוגר צעיר) מגלים שמדובר בעצם שעדיין גדלה, לעומת מבנה העצמות של הטורוזאורוס שמראות עצם מבוגרת שגדלה ובגרה לחלוטין. עוד נימוק נוגע למציאת פרטים בגילאים שונים: בעוד שנמצאו טריצרטופסים בכל שלבי ההתפתחות: מביצה, תינוק, גור וכלה במבוגר צעיר, מעולם לא נמצא טורוזאורוס צעיר. הסברה שהטורוזאורוס מייצג טריצרטופס מבוגר יכולה לפתור תעלומה זו.[2]

לונגריץ' ופילד פרסמו מאמר הסותר לטענתם את התזה של הורנר וסקנלה. הם ניתחו גולגולות שונות של טריצרטופס וטורוזאורוס ואמרו כי מצאו גולגולות של טריצרטופסים מבוגרים וכן של טורוזאורוסים צעירים. לטענה שיש התדלדלות עצם בעטרה של טריצרטופס שגורמת להיווצרות ה"חלונות" בעטרה של טורוזאורוס, ענו לונגריץ' ופילד, שהמקומות בהם יש הדלדלות עצם בעטרה של טריצרטופס לא תואמים למקומות בהם נמצאים ה"חלונות" בעטרה של טורוזאורוס.[4] אנדרו פארקה ועמיתיו פרסמו מאמר ובו טענו שלפי ניתוח מורפולוגי שביצעו עבור כ-30 גולגולות של טריצרטופס, טורוזאורוס ונדוצרטופס עולה שטורוזאורוס הוא סוג טקסונומי נפרד.[5]

השערה זו עדיין נתונה בוויכוח מדעי[6] , אך למרות זאת, הורנר, אוצר מחלקת הפלאונטולוגיה במוזיאון הרי הרוקי, החליט על מחיקת השם "טורוזאורוס" מהתצוגות במוזיאון והחלפתו בשם "טריצרטופס".

בתרבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • הטורוזאורוס מוצג בסדרה של ה-BBC: הולכים עם דינוזאורים בפרק האחרון כיצור הנע בעדרים וחלק מהזכרים נלחמים על נקבות. עם זאת הם בירידה גדולה בעיקר עקב התנאים הקשים שנוצרים וכן עקב מהומות עקב טורפים ואוכלי נבלות הנעים בעקבותיהם.
  • הוא מוצג גם בסדרה בראשית, אך רק בספרים (אם כי יש בובה בדמותו גם בעונה ראשונה בסדרה).
  • הטורוזאורוס נראה בסרט "The Dino King", בו הוא שכן באסיה הפרהיסטורית.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא טורוזאורוס בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Holtz, Thomas R. Jr. (2011) Dinosaurs: The Most Complete, Up-to-Date Encyclopedia for Dinosaur Lovers of All Ages, Winter 2010 Appendix.
  2. ^ 1 2 Switek, Brian. "New Study Says Torosaurus=Triceratops". Dinosaur Tracking. Smithsonian.com. נבדק ב-2 במרץ 2011. {{cite web}}: (עזרה)
  3. ^ "New Analyses Of Dinosaur Growth May Wipe Out One-third Of Species". Science News. ScienceDaily.com. 2009-10-31. נבדק ב-2009-11-03.
  4. ^ לונגריץ' ופילד, Torosaurus Is Not Triceratops: Ontogeny in Chasmosaurine Ceratopsids as a Case Study in Dinosaur Taxonomy, אתר PLOS ONE,‏ 2012
  5. ^ Leonardo Maiorino mail, Andrew A. Farke, Tassos Kotsakis, Paolo Piras, אנדרו פארקה ועמיתיו, Is Torosaurus Triceratops? Geometric Morphometric Evidence of Late Maastrichtian Ceratopsid Dinosaurs, אתר PLOS ONE,‏ 2013.
  6. ^ Neil Bowdler, Triceratops and Torosaurus dinosaurs 'two species, not one', BBC, 1.3.2012