טורול

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פסל טורול. הכתר על ראשו איננו כתר הונגריה הקדוש אלא כתר המיוחס לאטילה ההוני

טורולהונגרית: Turul) היא ציפור מיתולוגית אגדית, המהווה את הסמל המובהק ביותר של הקשר בין העם ההונגרי לשורשיו בשבטים המדיארים וההקשרים שלהם עם ההונים בתקופה שלפני קבלת הנצרות. לפי האגדות הטורול מקנן בראש עץ החיים יחד עם נשמות התינוקות שלא נולדו (המופיעים גם הם כציפורים) ומהווה את הקשר בין הארץ לרקיע. הוא מסמל גם את רצון האל (או האלים) ואת גורל העם. בייצוגיו האמנותיים נושא הטורול בין טפריו חרב, היא "חרב אטילה".

מקור השם[עריכת קוד מקור | עריכה]

מקור השם מכינוי לעופות דורסים ממין הנציים בשפות טורקיות: togrıl או turgul, בפרט נץ גדול.

הופעה במיתוס[עריכת קוד מקור | עריכה]

הטורול מופיע בשתי אגדות במיתוס ההונגרי. באחת הוא מופיע בחלומה של אֵמָשֶה, אמו של אָלמוֹש (לימים מנהיג השבטים המדיארים ואב-שושלתם) ורעייתו של אוּדֵ'ק (נצר לאטילה ההוני). בחלומה עיבר אותה הטורול ומגופה יצא נהר שזרם מערבה והפך לנהר גדול, סמל לשושלת המנהיגים. באגדה אחרת מופיע הטורול כאשר הוא מציל את השבטים המדיארים, הדוהרים על סוסיהם מערבה, מהתקפת עיטים. לאחר מכן מורה להם הטורול את הדרך אל הארץ אותה יכבשו לבסוף ושתהפוך להונגריה. המיתוס מקשר באמצעות הטורול את המדיארים עם ההונים וקובע, לפיכך, שהונגריה, ארצם של ההונים היא ירושתם החוקית של המדיארים.

בית ארפאד, מנהיג המדיארים, בנו של אלמוש, נקרא "בית טורול" ושבטו, השבט המדיארי המרכזי, "שבט טורול".

לאחר קבלת הנצרות על ידי אישטוון הראשון, מלך הונגריה החליף במידה מסוימת המלאך גבריאל את הטורול כנושא בשורת האל למלך ההונגרי ולעמו.

בתרבות ובאמנות[עריכת קוד מקור | עריכה]

קיימים מספר פסלים גדולים של טורול בהונגריה. אחד מהם בשער גבעת הטירה בבודפשט. ציפורי טורול מופיעות גם על גשר החירות בבודפשט. בולי הונגריה הראשונים הופיעו עם דמות טורול. הטורול הופיע גם על סמלים ממלכתיים כגון סמל המשרד לביטחון לאומי (Nemzetbiztonsági Hivatal).

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא טורול בוויקישיתוף