טורנגה לילה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
טורנגה לילה
תוכנית טלוויזיה פיוצ'רמה
הופעה ראשונה Space Pilot 3000 (הפרק הראשון בסדרה)
הופעה אחרונה Meanwhile (הפרק האחרון בסדרה)
יוצרים מאט גריינינג עריכת הנתון בוויקינתונים
גילום הדמות קייטי סגל עריכת הנתון בוויקינתונים
דיבוב קייטי סגל
מידע
תאריך לידה 29 ביולי 2975 עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לידה ניו ניו יורק עריכת הנתון בוויקינתונים
גזע מוטציית אדם
מין נקבה
מקצוע המפקדת של ספינת החלל פלנט אקספרס
מקום מגורים ניו ניו יורק עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

טורנגה לילהאנגלית: Turanga Leela) היא דמות בדיונית בסדרת האנימציה פיוצ'רמה, המדובבת על ידי קייטי סגל. לילה היא המפקדת של ספינת החלל פלנט אקספרס ומושא אהבתו העיקרית של הדמות הראשית בסדרה, פיליפ ג'יי פריי. בתחילה האמינה לילה כי היא חייזרית חד-עין שננטשה מסיבות לא ידועות על כדור הארץ, אבל בפרק "Leela's Homeworld" היא מתגלה כמוטצית-ביוב.

תפקיד בפיוצ'רמה[עריכת קוד מקור | עריכה]

במקור הייתה לילה יועצת קריירה למופשרים במעבדה הקריוגנית בשנת 2999, אך התפטרה כשפגשה את פיליפ ג'יי פריי, מופשר משנת 1999, ובנדר, רובוט-מכופף מסרב-עבודה. ביחד הם מוצאים עבודה בפלנט אקספרס, חברת משלוחים בין-גלקטית שמנוהלת על ידי פרופסור יוברט פארנסוורת'. לילה משרתת כמפקדת ספינת פלנט אקספרס, כשהוכיחה שהיא עובדת מוכשרת שתדיר מצילה מסכנה את העובדים הפחות-מוכשרים.

מערכת היחסים של פריי ולילה הוא קו מרכזי בסדרה. פריי תדיר מחפש את אישורה, ולילה מסרבת בקביעות ליציאה איתו בגלל אי-בגרותו. עם זאת יש רגעים שלילה נופלת לרגליו אך לזמן קצר, במיוחד כשהוא מסכן את חייו למענה. היא רואה בו חבר טוב מאוד ולא רוצה ממנו יותר, אך לעיתים קרובות נראה כי היא מסתירה (או מונעת מעצמה) רגשות עמוקים יותר כלפיו. בסרט "Into the Wild Green Yonder", כשהאנסיקלופד מופיע, לילה מודה בגלוי שהיא מאוהבת בפריי.

דמות[עריכת קוד מקור | עריכה]

יצירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

על אף שבתחילת הסדרה מוצגת לילה כחייזרית בעלת עין אחת שננטשה על כדור הארץ כתינוקת, יוצר הסדרה מאט גריינינג והמפיק הראשי דייוויד אקס. כהן אמרו שאפילו לפני שהם הציגו את הסדרה לרשת הם תכננו שלילה תתגלה כמוטציית-ביוב. בהמשך הסדרה נחשף שהוריה נתנו אותה לבית יתומים כדי שיהיה לה סיכוי לחיים רגילים מעל הביוב. הוריה הצליחו להציג אותה כחייזרית ולהכניסה לבית היתומים בגלל שהשינוי היחיד בגופה הוא עין אחת גדולה. לדברי גריינינג, גופה הנאה (למעט עינה האחת) נועד לתאר את האישה המושלמת האופיינית בסדרות מדע בדיוני.

טיוטה מוקדמת של גריינינג על הדמות מפרטת את התכונות של לילה: "רצון חזק, דעתנית, עדינה (כשהיא לא נלחמת), מסודרת, חסרת מזל עם אהבה, אוהבת נשק, אוהבת חיות". קייטי סגל מתארת אותה כ"קשוחה, ילדת קריירה שלא מצליחה להחזיק ביחד את שאר חייה... היא רגישה וקשה באותו הזמן".

השם של לילה הוא משחק מילים מהעבודה המוזיקלית הידועה "Turangalîla-Symphonie" של אוליבייה מסייאן.

עיצוב[עריכת קוד מקור | עריכה]

מלבד העין, מאפיינים חיצוניים אחרים של לילה כוללים קוקו עגול ואף גדול (ביחס לדמויות קומיקס אחרות). הקוקו נכלל כדי שלילה, כמו שאר הדמויות הראשיות בפיוצ'רמה ובקומיקס של גריינינג משפחת סימפסון, תזוהה גם כצללית. גריינינג החליט לתת לילה אף גדול רק בשביל הכיף, אבל המנפישים התנגדו לרעיון וטענו שהתוצאה אינה טבעית. המנפיש גרג ונזו אמר שבתחילה הם התקשו לצייר ללילה הבעות פנים ומצבי רוח בגלל שיש לה רק עין אחת. הביגוד הרגיל של לילה כולל עליונית לבנה ללא שרוולים עם מחשוף נמוך, חוֹתֶלֶת ומגפיים. למרות שגריינינג תכנן שדמותה של לילה תהיה מושכת וסקסית, בסופו של דבר הוא הורה למנפישים להפחית מהמראה של מאפיינים מסוימים, ואמר ש"למנפישים יש הרגל להגזים עם דמויות נשיות". מה שלילה קוראת "הדבר הזה על היד שלי" מסוגל להרבה דברים ואפילו לבדוק אם הצמחים רעילים או לא.

ליהוק[עריכת קוד מקור | עריכה]

קייטי סגל מספקת את הקול של לילה.

קייטי סגל מדובבת את לילה. סגל מיד רצתה את הדמות כשהיא נשאלה למבחן-במה לפני גריינינג. היא מהיחידים בקאסט של פיוצ'רמה שמשחקים גם בחי ולא רק באנימציה. בראיון, סגל אמרה: "זה משחק, אבל סוג שונה של משחק. את לא משתמשת בכל הכלי שלך כאן - הגוף שלך - אבל זה מאתגר בדרך הזאת. העבודה באנימציה היא מאוד לא רגילה. אין לך את אותו הניסיון כמו האנשים שאני עובדת איתם".

פיתוח דמות[עריכת קוד מקור | עריכה]

החינוך של לילה כיתומה והמוצא המסתורי שלה עזר לתדלק את הדמות שלה לאורך הסדרה. למרות הרצון-החזק הטבעי שלה, היא תדיר מרגישה בשוני הגופני שלה, ובשלב מסוים היא בוחרת בניתוח (שאחרי זה החזירה למצב הקודם) שייתן לה שתי עיניים רגילות. בפרק "A Bicyclops Built For Two", היא נכנסת למערכת יחסים גרועה עם אלקזר, החייזר חד-עין היחיד ביקום, שמאוחר יותר מתגלה כחייזר מחליף-צורה רמאי. היא פוגשת את הוריה, מוטציות-ביוב המתגוררים בביוב בפרק "Leela's Homeworld". הוריה נתנו אותה לבית היתומים כדי שיהיה לה סיכוי לחיים טובים יותר ממוטציות ביוב ממוצעת, שמתייחסים אליהם כזבל.

למרות שהעין היחידה מונעת ממנה ראיית-עומק ולפעמים מנוצל לאפקט היתולי, זה כרגיל לא מונע ממנה להטיס את ספינת פלנט אקספרס או להפגין שליטה באמנויות הלחימה. היא מאוד אתלטית ובמצב גופני מצוין, ומרבית הגברים (של כל הגזעים) לא מסוגלים לנצח אותה בקרב פיזי.

לילה קיימה יחסי-מין-מרחמים עם השחצן, האדיוט קפטן זאפ בראניגן בפרק "Love's Labours Lost in Space"; לדברי גריינינג, הפרק סימן נקודת שינוי בסדרה, שהראה שכותבים יכולים להנמיך את גיבורי הסדרה והצופים עדיין אוהבים את הסדרה. במשך הסדרה, בראניגן מתרברב בלילה שבילה עם לילה ותדיר מנסה להגביר את הקשר ולמשוך אותה לדייטים ולמצבים רומנטיים, שהיא מתעבת. המזל הרומנטי הרע של לילה נמשך לאורך הסדרה, אפילו כשחברה פריי מתחיל להתעניין בה ברצינות. בסרט האחרון לילה מתוודה לפני פריי על אהבתה אליו ושניהם מתנשקים.

מחויבות לטבע ואהבה לחיות, גורמים ללילה לעבור על ההוראות של בראניגן במטרה להציל את ניבלר מעולם קורס, ומאמצת את ניבלר כחיית מחמד; בהמשך הסדרה ניבלר חושף את עצמו כשייך לגזע עתיק, נבון ומתחכם הידועים כ"ניבלונים".

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא טורנגה לילה בוויקישיתוף