טטיאנה יומשבה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
טטיאנה יומשבה
Татьяна Борисовна Юмашева
לידה 17 בינואר 1960 (בת 64)
יקטרינבורג, ברית המועצות עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Татьяна Борисовна Ельцина עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה רוסיה עריכת הנתון בוויקינתונים
השכלה הפקולטה למתמטיקה חישובית וקיברנטיקה של אוניברסיטת מוסקבה עריכת הנתון בוויקינתונים
תפקיד יועץ לנשיא רוסיה (28 ביוני 19973 בינואר 2000) עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג וולנטין יומשב (2001–?) עריכת הנתון בוויקינתונים
yeltsin.ru
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
ניצבת בין האבלים בארמון הקרמלין הגדול

טטיאנה בוריסובנה יומשבהרוסית: Татьяна Борисовна Юмашева; בשנות ה-90 של המאה ה-20 נקראה: טטיאנה דיאצ'נקו; נולדה ב-17 בינואר 1960) היא פוליטיקאית רוסיה, בתו של נשיא רוסיה הראשון בוריס ילצין.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

טטיאנה ילצין נולדה לנאינה יאוסיפנה גרינה ולבוריס ילצין בברית המועצות. סיימה את לימודיה בפקולטה למתמטיקה חישובית וקיברנטיקה של אוניברסיטת מוסקבה בשנת 1983, ואחר כך עבדה כמהנדסת בתוכנית סאליוט ומאוחר יותר במרכז הלאומי לחקר החלל (אנ'), בו עבדה עד 1994. היא נישאה לאלכסיי דיאצ'נקו, איש עסקים (לעתיד, מנכ"ל חברת אוראל אנרג'י).

אביה, בוריס ילצין, מינה אותה ליועצת האישית שלו במהלך קמפיין הבחירות לנשיאות רוסיה ב-1996, ובכך הייתה טטיאנה דיאצ'נקו לבעלת השפעה גדולה במיוחד על הפוליטיקה הרוסית החדשה שלאחר נפילת מסך הברזל. כוחה הגיעה לשיאו לאחר התקף הלב שעבר ילצין ב-1996, אז עמדה בראש פורום יועצים מצומצם שכונה "המשפחה", שניהל הלכה למעשה את מהלכיו של הנשיא ילצין. אלכסנדר קורז'קוב מיועציו של ילצין טען שדיאצ'נקו קיבלה טובות הנאה מהאוליגרך, המקורב לפורום "המשפחה", בוריס ברזובסקי, אך טענותיו הוכחשו בידי דיאצ'נקו[1].

באוגוסט 1999, העיתון האיטלקי "קוריירה דלה סרה" דיווח, שתובעים שווייציים ורוסיים המעורבים בחקירה על המאפיה הרוסית, גילו שלנשיא רוסיה בוריס ילצין ולבנותיו, שולם שוחד של יותר ממיליון דולר. הכסף הגיע מקבלן יליד אלבניה אותו שכר ילצין לבצע עבודות בקרמלין ובבית הפרלמנט הרוסי[2]. בספטמבר 1999 הודה מנכ"ל "בנק אוף ניו יורק", תומאס רניי, שעמד במרכז חקירת חשד להלבנת כספי פשע רוסיים בארצות הברית, שבסניף של הבנק באיי קיימן מנוהלים שני חשבונות בנק, הקשורים לליאוניד וטטיאנה דיאצ'נקו. ושבחשבונות הצטבר סכום של 2.7 מיליון דולר[3].

בשנת 2000 נחקרה דיאצ'נקו במהלך חקירת שחיתות, אך לא הוגש נגדה כתב אישום[4]. היא המשיכה לשתף פעולה עם יורשו של אביה ולדימיר פוטין והייתה חברה בצוות מסע הבחירות שלו ב-2000 כיועצת, אך הוא פיטר אותה עוד באותה שנה.

בשנת 2001 נישאה לוולנטין יומשב (אנ'), שהיה חבר פורום היועצים לשעבר של אביה ואף עמד בראש הסגל הנשיאותי של רוסיה בשנים 19971998. בני הזוג עקרו ללונדון ולהם ילד. הם מחזיקים בבעלות מחצית ממתחם אימפריה טאוור (אנ') במוסקבה סיטי. בתו של יומשב נשואה לאוליגרך אולג דריפסקה[5]. החל מ-2009 מחזיקים בני הזוג יומשב באזרחות אוסטרית[6].

בינואר 2010, אחרי עשור של שתיקה חזרה יומשבה לכותרות העיתונאים ברוסיה, לאחר שכתבה מאמר בו תקפה את פוטין. בין השאר תבה שפוטין היה למעשה פקיד אלמוני וחסר ביטחון עד שאביה סימן אותו כיורשו. "ראיתי שפוטין התקשה להשלים עם הרעיון שהאחריות על המדינה כולה תונח על כתפיו", כתבה. היא גם כתבה "שאביה לא היה מרוצה משלטון פוטין בשנותיו האחרונות לפני מותו. אני יודעת בוודאות שאבי אמר לי פעמים רבות, שהוא חושב שהנשיא הבא צריך להיות פוליטיקאי מדור חדש, המחזיק בעמדות דמוקרטיות"[7].

בספטמבר 2016, לקראת הבחירות לנשיאות ברוסיה, השיק האוליגרך הגולה ויריבו של פוטין, מיכאיל חודורקובסקי, יוזמה שמטרתה למצוא אלטרנטיבה לפוטין שתהיה מקובלת על העם הרוסי. הוא השיק אתר אינטרנט בשם "במקום פוטין", בו היו יכולים הרוסים להצביע בעד אחת מ-12 דמויות בולטות בפוליטיקה הרוסית. בין המועמדים נכללה טטיאנה יומשבה[8].

במרץ 2022, בעקבות הפלישה הרוסית לאוקראינה בתה מריה יומשבה, בת ה-19, שיתפה תמונה של דגל אוקראינה עם 16 אלף העוקבים שלה, בליווי הכיתוב "לא למלחמה"[9]. לפי עיתון "הגארדיאן" הבריטי טטיאנה יומשבה עצמה שלחה את התמונה יום לאחר הפלישה[10].

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • דייוויד א. הופמן, האוליגרכים - המיליארדרים החדשים של רוסיה, ספריית מעריב, 2005. לפי אינדקס בעמ' 527

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא טטיאנה יומשבה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ יורופיאן, ‏בוריס ברזובסקי: האיש שהרוסים אוהבים לשנוא, באתר גלובס, 7 ביוני 1998
  2. ^ הארץ, ‏חשד: ילצין קיבל שוחד של מיליון דולר, באתר גלובס, 29 באוגוסט 1999
  3. ^ שירות רויטרס, וושינגטון, ‏בנק אוף ניו יורק: לחתנו של ילצין יש שני חשבונות אצלנו, באתר גלובס, 26 בספטמבר 1999
  4. ^ ארגומנטי איפקטי, ‏רוסיה: פרשת שחיתות חדשה בכיכובן של שתי בנותיו של ילצין, באתר גלובס, 27 ביוני 2000
  5. ^ רונן לב, ‏פוטין אישר עסקת מיזוג רוסית שתיצור את מפיקת האלומיניום הגדולה בעולם, באתר גלובס, 21 באוגוסט 2006
  6. ^ RBK: בתו של ילצין, ט. יומשב הופכת לאזרחית אוסטריה, באתר ערוץ הטלוויזיה הרוסי РБК (ברוסית)
  7. ^ בתו של ילצין תוקפת: פוטין הביך והרגיז את אבי, באתר ynet, 24 בינואר 2010
  8. ^ אתר למנויים בלבד טלי קרופקין, מיכאיל חודורקובסקי עורך תחרות למציאת היורש של פוטין, באתר הארץ, 14 בספטמבר 2016
  9. ^ אסור לפספס‏, הולכות על חבל דק: בנות האוליגרכים מוותרות על הביקיני לטובת מחאה נגד פוטין, באתר וואלה!‏, 10 במרץ 2022
  10. ^ Andrew Roth, Prominent Russians join protests against Ukraine war amid 1,800 arrests, The Guardian, ‏Fri 25 Feb 2022