טיוזדיי ולד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
טיוזדיי ולד
Tuesday Weld
טיוזדיי ולד, 1958 לערך
טיוזדיי ולד, 1958 לערך
לידה 27 באוגוסט 1943 (בת 80)
ניו יורק, ניו יורק, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Susan Ker Weld עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1956 עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים
  • בית הספר התיכון הוליווד
  • בית הספר המקצועי של הוליווד עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

טיוזדיי ולד אנגלית: Tuesday Weld; נולדה ב-27 באוגוסט 1943) היא שחקנית אמריקאית שהייתה מועמדת לפרס גלובוס הזהב, לפרס אמי ולפרס אוסקר לשחקנית המשנה הטובה ביותר לשנת 1977 על הופעתה בסרט "מחפשת את מר גודבר".

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולדה בתור סוזן קר ולד בניו יורק סיטי, אביה, לאת'רופ מוטלי ולד, נפטר כאשר הייתה בת ארבע. דודה היה מושל מדינת מסצ'וסטס לשעבר ויליאם ולד. לאחר פטירת האב הסכימה משפחתו המיוחסת לקבל את שלושת ילדיו בתנאי שהאם תצא מחייהם. האם סירבה והחלה לפרנס את המשפחה על ידי הכנסות מעבודת סוזן הפעוטה כדוגמנית מצליחה שהופיעה בפרסומות ובקטלוגים.[1] האחריות הכבדה והחשיפה לעולם הזוהר בגיל כה צעיר השפיעו קשות על ילדותה של ולד. כבר בגיל תשע היא סבלה מהתמוטטות עצבים, ולאחר מכן החלה לשתות, ובגיל 12 ניסתה להתאבד על ידי בליעת קוקטייל תרופות ואלכוהול. אמה הצילה אותה אך היא נכנסה לתרדמת ובמשך זמן מסוים איבדה את ראייתה ושמיעתה.[1] היא התאוששה וחזרה לעבודתה והחלה להופיע בסרטים. במקביל החלה להתפרסם ברומנים החפוזים שהיו לה עם שחקנים שהיו בגיל כפול ומשולש משלה ולא נעלמו מעייניהן של בעלות טורי הרכילות בהוליווד.[1]

משחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

ולד החלה לשחק בגיל 13 בדרמה "הנאשם" של אלפרד היצ'קוק ובדרמה המוזיקלית "רוק, רוק, רוק" והתפרסמה לראשונה בדרמה המוזיקלית "חצוצרת הקסם" בתור הנערה דורות'י בתו של נגן הקורנית רד ניקולס (דני קיי). ולד בנתה את מעמדה עם הופעות בסרטו של בלייק אדוארדס "זמן גבוה", לצדו של אלביס פרסלי בסרט "פרוע במדינה" ובדרמת ההימורים "הנער מסינסינטי" בה שיחקה בתפקיד כריסטיאן חברתו של שחקן הפוקר אריק סטונר (סטיב מקווין). בשנת 1972 הועמדה ולד לפרס גלובוס הזהב על הופעתה בסרט "Play It as It Lays" בתור הדוגמנית והשחקנית מריה ויית'.

ב-1977 הועמדה לפרס אוסקר לשחקנית המשנה הטובה ביותר על תפקידה בתור קת'רין אחותה של תרזה דאן (דיאן קיטון) בדרמה "מחפשת את מר גודבר". ב-1984 התפרסמה ולד בסרט הפשע "היו זמנים באמריקה" בעלילה המתרחשת בתקופת היובש וגילמה את קרול המזכירה ה"נאנסת" על ידי הפושע היהודי דייוויד "נודלס" אהרונסון (רוברט דה נירו), על הופעה זו הייתה מועמדת לפרס באפט"א לשחקנית המשנה הטובה ביותר.

ולד שיחקה גם לצדו של ג'יימס קאן בסרט הפשע של מייקל מאן וג'רי ברוקהיימר " גנב" ולצידו של אל פצ'ינו בדרמה הקומית "אותור! אותור!" בתור גלוריה אשתו של המחזאי איבן טראווליין. תפקידיה המפורסמים האחרונים היו בדרמת הפשע של ג'ואל שומכר "בדרך למטה" בתור אמנדה אשתו השתלטנית של השוטר הפורש מרטין פרנדרגסט (רוברט דובאל) ובסרט "להרגיש את מינסוטה" בתור נורה, אמה של החשפנית פרדי קלייטון (קמרון דיאז).

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ולד נישאה בשנת 1965 לתסריטאי קלוד הארטץ, הנישואים הולידו בת אחת והסתיימו לאחר כחמש שנים. בעלה השני היה השחקן והקומיקאי הבריטי מועמד פרס האוסקר דאדלי מור ממנו לוולד ילד אחד, הזוג התגרש לאחר חמש שנים. ולד נישאה בשלישית בשנת 1985 לכנר ולמנצח הישראלי פנחס צוקרמן, הנישואים החזיקו מעמד 13 שנים והזוג נפרד ב-1998.

פילמוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

טלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא טיוזדיי ולד בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 3 TUESDAY WELD: 'I DIDN'T HAVE TO PLAY LOLITA-I WAS LOLITA', העתק ריאיון עם ולד שהתפרסם ב-1971 במגזין לייף, באתר movicrazed.com