טיטים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף טיטי)
המונח "טיטי" מפנה לכאן. אם הכוונה למשמעות אחרת, ראו יטאייש אייאנו.
קריאת טבלת מיוןטיטים
Callicebus brunneus
Callicebus brunneus
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: יונקים
סדרה: פרימטים
תת־סדרה: בעלי אף יבש
משפחה: צבוסיים
תת־משפחה: טיטים
שם מדעי
Callicebinae
פוקוק, 1925
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
Callicebus discolor
טיטי אדום-בטן.

טיטים (שם מדעי: Callicebinae) היא תת-משפחה של קופים נאוטרופים ממשפחת הצבוסיים, כשמספר חוקרים משייכים אותה למשפחת הסאקיים. תת-משפחה זו כללה בעבר סוג אחד - קליצבוס אך ב-2016 החליטו לפרק אותו לשלושה סוגים. בנוסף ישנם כמה סוגים הידועים רק ממאובנים.

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קופי הטיטי נפוצים באמריקה הדרומית, מקולומביה עד ברזיל, פרו וצפון פרגוואי.

קופי הטיטי הם פרימיטיביים יחסית ודומים למשפחת המרמוסטיים וגם לסאקיים, אך יש להם ציפורניים ולא טפרים.

המינים השונים בסוג נבדלים זה מזה בגודל ובצבע, אך דומים ברוב שאר המאפיינים הגופניים. כולם קטנים יחסית - 30-42 ס"מ ללא הזנב, שארוך מעט מהגוף. משקלם מגיע עד 600 גרם. פרוותם ארוכה, צפופה ורכה, והצבעים הנפוצים הם אדמדם, חום או שחור עם צד תחתון בהיר יותר. לחלק מהמינים קולר בהיר או פסים שחורים על הראש. הזנב לעולם פרוותי ואינו יכול לשמש לאחיזה.

קופי הטיטי הם יומיים ושוכני עצים, המעדיפים יערות סבוכים הסמוכים למקורות מים. הם מנתרים בקלות מענף לענף, ולכן נקראים בגרמנית 'קוף קופץ'. בבוקר ובערב הם עוסקים באכילה ללא הרף, המופסקת רק לצורך מנוחת הצהריים ושנת הלילה.

קופי הטיטי הם טריטוריאליים. הם חיים בקבוצות משפחה, המורכבות מהורים ומצאצאיהם, שגודלן בין 3–7 פרטים. בכל בוקר שני בני הזוג מכריזים על הטריטוריה באמצעות צווחה רמה, הנשמעת עד לטווח של 700 מטר. הם מגינים על הטריטוריה שלהם על ידי סמירת שיער, צליפות זנב, צעקות, הצגות ורדיפת פולשים, אך עימותים אלו גולשים לאלימות ממשית רק לעיתים נדירות. שיתוף הפעולה במשפחה מתבסס על חיזוק הקשרים באמצעות טיפול הדדי ובאמצעות תקשורת קולית - קופי הטיטי הם הדברנים ביותר מבין קופי העולם החדש. ניתן לראותם לעיתים קרובות יושבים או ישנים בזוגות בסבך העצים, זה לצד זה, כשזנבותיהם משולבים - התנהגות ייחודית לסוג זה.

הטיטי הם מונוגמיים, ויוצרים קשרים הנמשכים למשך כל חייהם. הריונה של הנקבה נמשך כחמישה חודשים, שלאחריהם היא ממליטה ולד יחיד. החל מהיום השני לחייו של הצאצא, האב הוא זה המטפל בו, והוא נושא אותו ומביא אותו לאם רק לצורך הנקה. הצעירים נגמלים בגיל חמישה חודשים ומגיעים למלוא גודלם בגיל שנה. לאחר שנתיים עד שלוש, הם עוזבים את הקבוצה המשפחתית כדי למצוא בן זוג. תוחלת חייהם היא כ-12 שנים.

תזונתם מורכבת בעיקר מפירות. מרבית מזונם (כשלושה רבעים) הוא פירות לא בשלים, ובכך הם משיגים יתרון על הקופים הגדולים יותר המעדיפים פירות בשלים. הם מעדיפים פירות מעצים קטנים, שאינם יכולים לשאת קופים רבים, ובכך משיגים יתרון על קופים הנוהגים להתקבץ ללהקות גדולות. בנוסף לפירות, הם אינם בוחלים בעלים, ביצי ציפורים ובעלי חוליות קטנים, ואוכלים כמויות גדולות של חרקים.

מיון[עריכת קוד מקור | עריכה]

מספר מיני הטיטי הידועים לאדם הוכפל מסוף המאה ה-20, לאחר שמינים רבים חדשים התגלו באגן האמזונאס. לכן, המיון להלן שונה במידה רבה מהמיון שהיה מקובל לפני 20 שנה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא טיטים בוויקישיתוף
  • טיטים, באתר ITIS (באנגלית)
  • טיטים, באתר NCBI (באנגלית)