טיל לינדמן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
טיל לינדמן
Till Lindemann
לינדמן בשנת 2010
לינדמן בשנת 2010
לינדמן בשנת 2010
לידה 4 בינואר 1963 (בן 61)
לייפציג, סקסוניה, מזרח גרמניה
שם לידה טיל לינדמן
מוקד פעילות גרמניה עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1983
עיסוק מוזיקאי, פירוטכניקן, משורר
סוגה הקשיחות הגרמנית החדשה, אינדסטריאל מטאל, הבי מטאל, פאנק רוק, הארדקור פאנק
סוג קול בס-בריטון עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה מועדפת גרמנית עריכת הנתון בוויקינתונים
כלי נגינה זמרה, תופים, גיטרה, בס, מקלדת אלקטרונית, מפוחית פה
חברת תקליטים מוטור מיוזיק, Warner Music Central Europe, Kontor New Media GmbH, ורטיגו רקורדס, יוניברסל רקורדס, Rammstein עריכת הנתון בוויקינתונים
שיתופי פעולה בולטים רמשטיין
First Arsch
Feeling B
צאצאים Nele Lindemann עריכת הנתון בוויקינתונים
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

טיל לינדמן (גרמנית: Till Lindemann, נולד ב-4 בינואר 1963 בלייפציג, מזרח גרמניה) הוא זמר, שחקן, משורר, ואמן פירוטכניקה גרמני, המוכר כסולן של להקות "רמשטיין" ו"לינדמן".

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

טיל לינדמן נולד בלייפציג, מזרח גרמניה, אך הוא גדל בונדיש רמבואו (Wendisch-Rambow), כפר ליד שוורין. אביו, ורנר לינדמן (Werner Lindemann), היה משורר ילדים, ואמו, בריגיטה "גיטה" הילדגרד לינדמן, הייתה עיתונאית וכתבת עד שפרשה. ללינדמן אחות אחת, אשר קטנה ממנו ב-6 שנים. כשהיה לינדמן כבן 11, עבר לבית ספר לספורט ברוסטוק, ומ-1977 עד 1980 למד בפנימייה. לאחר 1975 הוריו חיו בנפרד מטעמי קריירה.

בשנת 1978, לינדמן השתתף באליפות אירופה לשחייה לקטינים בפירנצה, כאשר סיים במקום ה-11 במקצה סגנון חופשי לאורך 1500 מטר, ובמקום השביעי במקצה סגנון חופשי לאורך 400 מטר בזמן של 4:17:58. הודות לזמן זה, לינדמן היה מועמד לאולימפיאדת מוסקבה, אולם אפשרות זו ירדה מהפרק זמן קצר לאחר מכן עקב פציעה. על פי לינדמן, ”למעשה מעולם לא אהבתי את ביה"ס לספורט, הוא היה אינטנסיבי מאוד. אבל בתור ילד אינך יכול להתנגד”.[1] מאוחר יותר, לינדמן עבד כנגר חניך, טכנאי גלריה, חותך כבול, ועוד.

בסוף חודש מרץ 2020, במהלך מגפת הקורונה, פורסם כי לינדמן נדבק במחלה וכי הוא מאושפז בבית החולים במצב קריטי. מאוחר יותר התקבלו תוצאותיה של בדיקה שנייה ומהן עלה כי הוא לא נדבק בקורונה, וכי הוא חולה בדלקת ריאות.[2]

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

טיל לינדמן בעת הופעה של ראמשטיין במהלך השיר "רמשטיין", כאשר הוא מפעיל שתי כפפות להביור
ערך מורחב – רמשטיין (להקה)

לינדמן החל לתופף בלהקת First Arsch, שהוציאה אלבום תחת הכותרת "Saddle Up", וניגן שיר אחד ("Lied von der unruhevollen Jugend") ביחד עם להקת הפאנק Feeling B (אשר היוותה כלהקה לשעבר של חברי רמשטיין פאול לנדרס, כריסטוף "דום" שניידר וכריסטיאן "פלאקה" לורנץ). בשנות ה-90 התחיל לינדמן לכתוב מילים לשירים. בשנת 1994 נכנסה הלהקה לתחרות בברלין וניצחה בה, והפרס של הלהקה הזוכה היה אפשרות להקליט ארבעה שירי דמו באופן מקצועי. בזכות ניצחונם, ניתנה להם האופציה לנצל פרס זה. במהלך שנותיה הראשונות של רמשטיין, גילה לינדמן שהוא נשרף פעמים רבות בשל שימוש בפירוטכניקה יתר על המידה. תקרית ב-1996 גרמה לתפאורה של הלהקה להישרף, וכתוצאה מכך, לינדמן קיבל את ההסמכה שלו בפירוטכניקה, כך שהלהקה יכולה הייתה להופיע בצורה בטוחה יותר מבעבר.

במהלך סיבוב ההופעות של רמשטיין בארצות הברית ביחד עם קורן בשנת 1998, לינדמן ושותפו ללהקה כריסטיאן "פלאקה" לורנץ נעצרו במסצ'וסטס עקב התנהגות מגונה בעת השיר Bück Dich, כאשר דימה לינדמן מין אנאלי על לורנץ באמצעות דילדו. לינדמן ולורנץ שוחררו יום אחרי כן בערבות.[3] התקרית לא מנעה מלינדמן להופיע באותה הדרך מחוץ לשטחי ארצות הברית, אך בהופעות בארצות הברית נושא השיר שוּנה לנושא מזוכיסטי, אשר לא אפיין שימוש בדילדו.

בנובמבר 2002, ספר השירה של לינדמן "סכין" (Messer) יצא לאור, המורכב מ-54 פואמות שנאספו על ידי גרט הוף, הסופר של הספר "רמשטיין", אשר גם היה מעצב הפירוטכניקה של רמשטיין במשך 7 שנים האחרונות.[4]

ביולי 2010, לינדמן, יחד עם פלאקה, רואיין על ידי האנתרופולוג המטאליסט הקנדי סם דאן עבור הסדרה "אבולוציית המטאל" (אנגלית: Metal Evolution) ב-VH1 Classic, תחת הכותרת "Shock Rock". [5]

במהלך הופעה בשוודיה ב-2005, לינדמן נפצע בברך על הבמה, כאשר הקלידן פלאקה רץ אליו בטעות בזמן שרכב על רכינוע. הפציעה הזאת הביאה לביטולם של כמה סיבובי הופעות ברחבי אסיה. במהלך בימוי הוידאו של השיר "Ich tu dir weh" של רמשטיין, לינדמן רצה לשים אור זוהר בפיו בשביל אפקט ויזואלי מרהיב. הגיטריסט של הלהקה פול לאנדרס הציע לו להשתמש בחוט בשר צבעוני ולהפעיל אותו לאורך לחיו להאיר אור לתוך הפה שלו מבחוץ. לינדמן סירב, ובמקום בחר שיעשו לו חתך כירורגי בלחי השמאלית שלו, כך שהאור יוזן לפה שלו ישירות, ובמידה רבה מחוץ לטווח ראייה.

ישנו מהלך ייחודי שלינדמן מבצע במהלך הופעות, אשר זכה לכינוי "הפטיש של טיל". במהלך זה, לינדמן מכופף את הברכיים שלו, מכה באגרוף אחד את ירכו בתנועת פטיש, תוך כדי שהוא מזיז את ראשו מצד לצד.[6] בשונה מרוב סולני הלהקות, הצהיר לינדמן, כי הוא לא אוהב שהמעריצים נועצים בו מבטים כאשר הוא על הבמה, ושהוא מעדיף לבהות אל הקלעים של תא הערבוב, או שהוא עושה תנועות הבעה בעזרת ידיו במהלך סולואים של גיטרה כדי להסיח את דעת הקהל מלהסתכל עליו ישירות. עקב הפוביה שלו על הבמה, לינדמן לפעמים שואל את חברי להקתו האם להשתמש בסירת גומי על מנת לגלוש לקהל, כפי שהוא מקבל את תשומת לבו של הקהל מחוץ לבמה באופן זמני.[7]

בחודש יוני 2023 הואשם לינדמן בידי אחת ממעריצות הלהקה "רמשטיין" שלינדמן ניסה לאנוס אותה במהלך אחת מהופעותיו, לפי דברי המעריצה, לינדמן היה נוהג לפני כל הופעה לקבל תמונות של הבנות האטרקטביות הגרות בערים בהן הוא מופיע, לאחר מכן היה בוחר מבין אותן בנות קבוצת בנות שתגיע למבחני נראות, שלאחריהם היה לינדמן בוחר אחת מהן ומזמין אותה להופעה, לפי עדות המעריצות, לינדמן היה מזמין אותן לצפות בהופעה מתוך מאחורי הקלעים, והיה נוהג לפני תחילת ההופעה להיפגש איתן ולהציע להן משקאות אלכוהולים, לפי עדות המעריצה, לינדמן שם לה סם אונס בתוך המשקאות, ולאחר מכן, עלה להופיע ובמהלך הפסקה בהופעה בה לינדמן היה יורד מהבמה, לינדמן לקח אותה לחדר מיוחד מתחת לבמה שם ניסה לבצע בה מעשים מגונים, לפי עדות המעריצה כנראה שלינדמן לא שם כמות די גדולה של סם האונס במשקה ולכן המעריצה לא הייתה מעורפלת מספיק על מנת שיוכל לבצע בה מעשים מגונים, לפי עדות המעריצה היא התנגדה למעשיו בכוח, הדבר עצבן את לינדמן, ואף גרם לו לאבד את העשתונות ולהתחיל לצעוק עליה ולקלל אותה, בעקבות דבריה של המעריצה החלו עוד ועוד מעריצות של הלהקה להגיש גם הן תלונות על כך שאנס אותן.[8] האשמות אלו הוכחו שגויות ב31.7.2023 כאשר "רמשטיין" פרסמו בחשבון האינסטגרם שלהם הצהרה של שופט אשר מצא את המעריצה חקיינית, ואף המעריצה הודתה ששיקרה בכדי לקבל פרסום. הנזק אשר גרמה לא יוכל להיות מתוקן ככל הנראה. הלהקה איבדה בחשבון ה"ספוטייפי" שלהם כמיליון מאזינים חודשיים.

להקת לינדמן[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – לינדמן (להקה)

במהלך 2013 הקים יחד עם פיטר טגארטן (Peter Tägtgren) מלהקת Hypocrisy להקה נוספת בשם לינדמן. להקה זו הוציא אלבום בשם Skills In Pills (כישורים בכדורים) ב-2015 בו טיל לינדמן שר בשפה האנגלית.

הבולטים ביותר באלבום זה הם: "praise abort", "skills in pills", "home sweet home", "ladyboy".

בשנת 2019 יצא אלבומם השני, F&M, כשהפעם שר לינדמן בשפה הגרמנית.

הבולטים ביותר באלבום זה הם "knebel", "steh auf", "allesfresser" , ich weis es nicht"

כאמן אורח[עריכת קוד מקור | עריכה]

לינדמן בישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1 בינואר 2022 הגיע לינדמן לראשונה לישראל, והופיע בהיכל טוטו חולון. ההופעה התקיימה בצל מגפת הקורונה, וכשחברי הלהקה נבדקו, התברר שהמתופף הקבוע נושא את הנגיף. המתופף הישראלי שקד פורמן למד את השירים בתוך ימים ספורים, ושימש כמתופף מחליף.[9] הייתה זו הופעתו הראשונה של לינדמן מאז מחלתו ב-2020.[10] ההופעה הייתה אמורה להיות הראשונה בסיבוב ההופעות האירופאי של לינדמן, אך בסופו של דבר, לאחר הופעה אחת נוספת שהתקיימה בדובאי שלושה ימים לאחר מכן, נדחו כל יתר ההופעות בסיבוב עקב המגפה.[11]

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתו הבכורה של לינדמן, נֶלֵה, נולדה בשנת 1985, והוזכר בראיון גרמני שלינדמן היה אב חד-הורי במשך כ-7 שנים. ללינדמן יש בת שנייה עם אשתו לשעבר אניה קוזלינג (Anja Köseling), ששמה מרי לואיז (Marie Louise), אשר נולדה ב-1993. לינדמן הזכיר את הבת הבכורה שלו בראיונות. חרף העובדה שיש לו רק שני ילדים, בריאיון עם מגזין פלייבוי, לינדמן הודה בפשטות שיש לו "ילדים רבים", בשל עניינים רבים וסטוצים.[12] לינדמן גם הצהיר בראיון הזה שהוא יצא עם מישהי באותה העת, אך הוא אישר שהוא יצא עם הדוגמנית הגרמנייה סופיה תומאלה(אנ') בשנת 2011.

ספרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • מסר, בהוצאת אייכבורן בשנת 2002.[13]
  • אין שטילן נכטן, בהוצאת קיפנהואר&ויטש בשנת 2013.[14]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]