טירת דבלין

טירת דבלין
מידע כללי
סוג טירה עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום דבלין עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה אירלנד עריכת הנתון בוויקינתונים
בעלים ממשלת אירלנד עריכת הנתון בוויקינתונים
מידע על ההקמה
תקופת הבנייה ?–1204
תאריך פתיחה רשמי 1204 עריכת הנתון בוויקינתונים
קואורדינטות 53°20′35″N 6°16′03″W / 53.343109°N 6.267394°W / 53.343109; -6.267394
dublincastle.ie
(למפת דבלין רגילה)
 
טירת דבלין
טירת דבלין
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
תמונה של החצר העליונה של הטירה, משמאל אפשר לראות את מגורי משנה המלך, ומימין את המבנה ממנו נגנבו יהלומי הכתר האיריים

טירת דבליןאנגלית: Dublin Castle, באירית: Caisleán Bhaile Átha Cliath) היא טירה הממוקמת בדבלין שבאירלנד. הטירה הייתה מושב השלטון של בריטניה והממלכה המאוחדת משנת 1171 ועד לשנת 1922. תאריך הקמת הבניין עצמו מתוארך למאה ה-18, למרות שטירה עמדה באתר מאז ימי ג'ון הראשון.

בין המבנים שקיימים בימינו בטירה ניתן למנות את:

הטירה מילאה מספר תפקידים לאורך ההיסטוריה. תפקידה הראשון והבולט ביותר היה לשמש כמגורים מלכותיים, ששימשו את המשנה למלך של אירלנד, נציג המלך או המלכה הבריטים. מגורי המשנה למלך (שכיום נקראים מגורי המדינה) מהווים עד היום את אחד מהאתרים המרשימים בדבלין, ומשמשים כאתר בו נערך טקס המינוי הרשמי של נשיא אירלנד. הטירה שימשה גם כמשרדו של המזכיר הכללי הבריטי של אירלנד, שהיה האדם השני בחשיבותו בשלטון הבריטי באירלנד. במהלך השנים הפרלמנט האירי ובתי המשפט נהגו להתכנס בטירה עד לבנייתם של מבנים ייעודיים למטרות אלה. הטירה שימשה גם כבסיס צבאי. הטירה שימשה גם לשמירתם של יהלומי הכתר האיריים, עד לגנבתם ב-1907[1].

אחד ממגדלי טירת דבלין, כפי שהוא נראה מצדה השמאלי של הטירה

כיוון שהטירה שימשה כמרכז הכוח האנגלי בדבלין, השתרש המונח "קתולי של הטירה", בהקשר לקתולים אירים שנחשבו כתומכי הממשל הבריטי באירלנד.

במהלך מלחמת העצמאות האירית הייתה טירת דבלין מרכז העצבים של הבריטים במאמציהם לדכא את המרידה האירית. במהלך המאבק, מנהיג הIRA מייקל קולינס גייס בלש ממשטרת המטרופולין של דבלין, שעבד בטירה, כסוכן של המחתרת האירית. באמצעותו הצליח קולינס לחדור לתיקים של סוכני המודיעין של בריטניה באירלנד, ובכך לחשוף אותם ולנטרל את תועלתם.

הטירה הפסיקה לשמש למטרות ממשלתיות של בריטניה עם הקמתה של מדינת אירלנד החופשית ב-1922. הטירה שימשה מספר שנים כבית הזמני של מוסדת המשפט האירים. לאחר שבתי המשפט עברו ממנה, שימשה הטירה למטרת טקסיות. איימון דה ואלירה, בתוקף תפקידו כנשיא המועצה המבצעת של אירלנד, קיבל, בשמו של המלך ג'ורג' החמישי כתבי מינוי של שגרירים בשנות ה-30 של המאה העשרים. בשנת 1938 מונה דאגלס הייד לתפקיד נשיאה הראשון של מדינת אירלנד החדשה בטקס רשמי בטירה זו. טקסים מינוי אלה חזרו על עצמם במינוים הבאים של נשיאי אירלנד בשנים: 1945, 1952, 1959, 1966, 1973, 1974, 1976, 1983, 1990, ו-1997. הלווייתו הממלכתית של אמון דה ואלירה נערכה בטירה בשנת 1975.

מבט מחצר הטירה על אחד ממגדליה, משמאל למגדל נמצאת הכנסייה המלכותית

כיום (2005) לאחר שיפוצים נרחבים, משמשת הטירה כמרכז ועדות, ואתר תיירותי עיקרי בדבלין. במהלך כהונתה של אירלנד כנשיאת האיחוד האירופי, שימשה הטירה כמקום התכנסותה של המועצה האירופית. חלקים מהכנסייה המלכותית של טירת דבלין משמשים כיום כמרכז אומנות, והטירה עצמה מארחת לעיתים הופעות רוק בשטחיה. הטירה פתוחה לציבור הרחב בדרך כלל, חוץ במקרים בהם היא משמשת למטרות רשמיות של מדינת אירלנד.

הטירה מתוחזקת על ידי המשרד האירי לעבודות ציבוריות, ומאוכלסת על ידי רשויות המס של אירלנד.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא טירת דבלין בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]