טכנאי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
טכנאי מטוסים

טכנאי הוא אדם בעל הכשרה להפעלה, להתקנה, לכוונון ולתיקון של מכשור טכנולוגי. עבודת הטכנאים מתייחסת להיבטים פרקטיים, פרטניים ועכשוויים של התחום שבו הם עוסקים ולמידת מקצועם אינה דורשת, על פי רוב, ידע קודם (לא דורשת, למשל, שליטה במתמטיקה). הלימודים למקצוע זה בארץ נעשים לרוב בכיתה י"ג במכללות (ורבים אחריו ממשיכים ללימודי הנדסאי – כיתה י"ד) כלימודים על-תיכוניים, אך הם אינם נחשבים לתואר אקדמי.

מקצוע הטכנאות על התמחויותיו השונות אופייני לעידן טכנולוגי, בו נדרשת הכשרה מאוד מיוחדת להפעלת מכשירים בתחום מסוים. כך, למשל, ההתפתחות בענף המחשבים הורידה את התלות של הצרכן בקלדניות (שהיו נוהגות לעבור קורס הקלדה עיוורת) ובעובדי דפוס והגדילה את התלות בטכנאי מחשבים. באותו אופן, השכלול במעליות פטר את הלקוח מנערי המעליות שעברו הכשרה בתפעולן. זאת בניגוד לעבודת המהנדסים שעוסקת בפיתוח ושכלול התחום, ועשויה לכלול מציאת דרכים להורדת התלות של הצרכן בטכנאים או בהקלת עבודתם של הטכנאים.

לעיתים, על מנת להגדיר מבחינה מנהלית את מקצועו של אדם, מקובל להגדירו כ"טכנאי" בלי קשר לטיב הכשרתו. רמות ההכשרה שונות לעיתים ממדינה למדינה. בגרמניה חלק ניכר מן הטכנאים נדרשים להחזיק בתעודת דיפלום גרמנית; בברית המועצות מסלול ההכשרה של טכנאים ארך כחמש שנים.

בישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

בישראל מוסדרת פעילות הטכנאים בחוק ההנדסאים והטכנאים המוסמכים. המכון הממשלתי להכשרה בטכנולוגיה ובמדע אמון על הפיקוח על הכשרת טכנאים והנדסאים. טכנאים והנדסאים רשומים במרשם הנדסאים וטכנאים מוסמכים המנוהל על ידי משרד הכלכלה והתעשייה.[1] קיימת חטיבה בהסתדרות, "הסתדרות הטכנאים וההנדסאים".

בשנת 1965 ועדת הגג להכשרת טכנאים מוסמכים והנדסאים טבעה את המושג "טכנאי מוסמך". בשנת 2012 חוקק חוק ההנדסאים והטכנאים המוסמכים התשע"ב 2012. החוק קובע שטכנאי מוסמך הוא מי שיש לו תעודת טכנאי מוסמך שהוכרה על ידי ועדת ההסמכה, תעודה המעידה על השלמת לימודי טכנאות מוסמכת במכללה טכנולוגית מוכרת ועמד בבחינות ממלכתיות. ועדת ההסמכה פועלת מתוקף חוק ההנדסאים והטכנאים המוסמכים, חברים בה נציגי משרד הכלכלה והתעשייה, משרד החינוך והסתדרות ההנדסאים והטכנאים המוסמכים. מתוקף חוק ההנדסאים והטכנאים המוסמכים-הוקמה בשנת 2013 מועצה ציבורית, מועצת ההנדסאים והטכנאים המוסמכים. יו"ר המועצה וחברי המועצה מונו על ידי שר הכלכלה ושר החינוך. במועצה 13 חברים, נציגי משרדי הממשלה, האיגוד המקצועי, התאגדות התעשיינים, צה"ל האקדמיה ונציגי המכללות המכשירות. תפקידי המועצה לגבש את מדיניות ההכשרה כדי לשמר את מעמד המקצוע ולהרחיב את הסמכויות בתחומי העיסוק המגוונים.

קיימים שני מסלולים להשגת תעודת טכנאי מוסמך:

  • מסלול בפיקוח משרד החינוך – המינהל למדע וטכנולוגיה. במסלול זה לומדים תלמידים בכיתה י"ג במסגרת מסלול רצף של בוגרי בתי ספר תיכוניים מקצועיים או בוגרי מגמות טכנולוגיות, במסגרת עתודה טכנולוגית[2][3].
  • מסלול בפיקוח משרד הכלכלה והתעשייה – האגף להכשרה מקצועית, המכון הממשלתי להכשרה בטכנולוגיה ובמדע. במסלול זה לומדים תלמידים מבוגרים יותר, לרוב כאלו שכבר נמצאים במעגל העבודה הטכנית.

הכשרת טכנאים מוסמכים נערכת במשך כשנה בלימודי יום או כשנתיים בלימודי ערב[4].

מסלולי הלימוד כוללים מספר תחומי ידע ובהם[5]:

  • מכונות - כולל גם מגמת משנה מכטרוניקה[6][7], ימית, תעופה ועוד
  • תעשייה וניהול[8] – רכש ולוגיסטיקה, תפ"י, מערכות מידע
  • מדידות
  • אלקטרוניקה
  • מחשבים
  • חשמל

חוקים שונים קובעים תפקידים שרק לבעלי תעודת טכנאי מוסמך מותר לבצע:

  • חוק רישוי בעלי מלאכה קובע שרק בעל תעודת טכנאי מוסמך יכול לקבל רישוי[9].
  • חוק החשמל, תקנות החשמל-רישיונות מסדירות את הסמכות של טכנאי מוסמך חשמל רשום, לתכן מתקני חשמל הפועלים בזרם של ארבע מאות אמפר, שלוש פזות. לאחר חמש שנות ניסיון יכול טכנאי לקבל רישיון של "בודק 1"[10].
  • בפקודת הבטיחות בעבודה יוחד תפקיד "ממונה בטיחות בעבודה" לטכנאים מוסמכים באחד ממדורי הטכנאות המוסמכת.
  • תקנות משרד התחבורה קובעות שכדי להיות מורשה לניהול מוסך רכב, נדרש להיות לפחות, טכנאי מכונות מוסמך.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ מרשם הנדסאים וטכנאים מוסמכים, באתר זרוע העבודה
  2. ^ חינוך טכנולוגי על תיכוני יג-יד, באתר חינוך טכנולוגי על תיכוני, משרד החינוך
  3. ^ כיתות י"ג-י"ד, הסמכת הנדסאים/ות, טכנאים/ות ולימודי תעודה, באתר פורטל התלמידים במשרד החינוך
  4. ^ מה"ט – הכשרת הנדסאים וטכנאים מוסמכים, באתר משרד העבודה, Gov.il
  5. ^ מידע על מסלולים ללימודי טכנאי, ‏2020
  6. ^ הנדסת מכונות – מגמת משנה מכטרוניקה, באתר זרוע העבודה - משרד העבודה
  7. ^ הנדסאי או טכנאי הנדסת מכונות: מכטרוניקה, באתר משרד החינוך - פורטל תלמידים
  8. ^ הנדסת תעשייה וניהול - טכנאי מוסמך, באתר זרוע העבודה - משרד העבודה
  9. ^ נוסח חוק רישוי בעלי מלאכה, תשל"ז­ 1977
  10. ^ תנאי הזכאות לרישיון חשמל, באתר משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים