טמרר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף טמרייר)
יש לערוך ערך זה. הסיבה היא: חוסר קישורים פנימיים, שגיאות הגהה.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
יש לערוך ערך זה. הסיבה היא: חוסר קישורים פנימיים, שגיאות הגהה.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.

טמרר היא סדרת ספרי פנטזיה תקופתית שנכתבה על ידי הסופרת האמריקאית נעמי נוביק. ברקע מלחמות נפולאון בתחילת המאה ה-19, כשלעלילה מוסף פן בדיוני: דרקונים בשירות חילות האוויר והדואר האווירי הבינלאומי.

במרכז העלילה עומד לורנס, מפקד ספינה בריטית, שנאלץ לעבור לחיל האוויר המלכותי לאחר שדרקון סיני נדיר שספינתו שבתה נקשר אליו. הסדרה נקראת על שם הדרקון, טמרר. הסדרה כוללת תשעה ספרים, מתוכם תורגם לעברית רק הספר הראשון.[1]

ספר ראשון: דרקון הוד מלכותו[עריכת קוד מקור | עריכה]

השנה היא 1804. לורנס ואנשי צוותו נלחמים בספינה צרפתית וכשלל מלחמה הם שובים ביצת דרקון ממין שאינו מוכר. לורנס מודע למצבו העגום של חיל האוויר האנגלי, והוא נחוש לרתום את הדרקון, תהליך שבו הדרקון בוחר את קברניט שלו, ונשאר נאמן לו לשארית חייו. הדרקון נקשר ללורנס עצמו, ולורנס נאלץ לעבור לחיל האוויר המלכותי. השינוי דורש ממנו הסתגלות קלה, כיוון שהגינונים בחיל האוויר רשמיים הרבה פחות מאשר אלו הנהוגים בחברה ממנה בא. לורנס וטמרר טסים לסקוטלנד, שם הם מתחילים באימונים שלהם, וטמרר גדל מאוד. לורנס מקדם בידידות את קברניט רנקין, רק כדי לגלות אחר כך שרנקין הוא קברניט רע, ששם את נוחותו הרבה מעל הנוחות של הדרקון שלו. הוא מפסיק את הידידות, ומקווה שיוכל לתקן את הנזק. כמו כן, עליו להתמודד עם גרנבי, קצין קנאי, שמזלזל בו, כיוון שהגיע מהצי. לבסוף לורנס מצליח לרכוש את ידידותו, והוא הופך להיות הקצין הראשון שלו. הדרקון השחור, טמרר, עובר אימונים מקוצרים ואז נשלח לתעלה. שם נפולאון מתכנן מתקפה אדירה על אנגליה באמצעות הצי שלו. במהלך הקרב מתגלה שיש לטמרר כח נדיר: נשיפת רוח קטלנית. היכולת הזאת שייכת למין הדרקונים הטוב ביותר בעולם, דרקונים סינים שמימיים.

ספר שני: Throne Of Jade[עריכת קוד מקור | עריכה]

(בתרגום חופשי- "כס אבן הירקן". בתמונת השער רואים את ליין ופגודה סינית)

הספר נפתח כשנה אחרי תחילת הסדרה, ב-1805, בריב דיפלומטי במשרד האווירייה המלכותי. משלחת סינית ובראשה הנסיך הצעיר בשושלת הקיסרית, יונגזינג, דורשת לקבל את טמרר בחזרה, משום שהסינים שלחו את הביצה לצרפתים והיא נועדה רק לבני מלוכה. הצמרת הבריטית מנסה לשמור על יחסים תקינים ודורשים מלורנס לוותר על טמרר. לורנס מסרב, ולאחר משא ומתן מוחלט לשלוח את הצוות המורחב של טמרר (הקרקעי והאווירי יחדיו) לסין ושם יוחלט. למשלחת הבריטית מצורף המונד, כמתורגמן. כשהספינה נושאת הדרקונים מגיעה לסין טמרר פוגש את משפחתו ואימו לראשונה. כמו כן הוא מגלה שהדרקונית של יונגזינג, ליין, משתפת פעולה עם הבוטות שלו. החדרים של הבריטים מותקפים על ידי מתנקשים, והנסיך מנסה לרצוח את לורנס. טמרר נאלץ להרוג אותו. בתגובה מוחלט לאמץ את לורנס למשפחת הקיסרות וכך להתיר את הפלונטר החוקי. ליין מתאבלת על יונגזינג.

ספר שלישי: Black Powder War[עריכת קוד מקור | עריכה]

(בתרגום חופשי: "מלחמת האבקה השחורה. בתמונת השער רואים את ארקדי ותותח מלחמה.)

בפתיח של הספר, לורנס מקבל פקודה כתובה להגיע לאיסטנבול כדי לאבטח העברת 3 ביצי דרקונים נושפי אש ללונדון. לפני שהנושאת הדרקונים מרימה עוגן היא עולה באש והחבורה נאלצת לעוף לכיוון צפון-מערב בהרכב מלא, כולל שני טבחים סיניים. כמורה דרך מצטרף תרקאי, השליח, שמכיר את הדרכים המדבריות. לפני שהם עוזבים ליין נשבעת לנקום. כשהם מגיעים לפרס מצטרפים אליהם עשרים דרקונים פראיים שחיים עם השולטן קורצים להם. בגבול טורקיה הם מתנפלים על מקנה פרטי ושומרי הגבול כועסים עליהם. המשלחת הבריטית ללא הפראיים משתכנת באיסטנבול ומגלה שהשגריר הבריטי נרצח והכסף שנועד לקניית הביצים נעלם. באישון לילה נערה יהודייה, בת הבנקאי של האימפריה העות'מאנית, מגלה להם שהטורקים בעצם גנבו את הכסף לעצמם. במבצע מרשים החבורה פורצת לארמון וגונבת את שלוש הביצים, אולם בזמן ההמראה אחת מהן נשברת. בדרך לא דרך הם מצליחים לעבור את הגבול לאימפריה האוסטרית בלי שהטורקים מיירטים אותם. המפקד האוסטרי נותן להם מחסה והחבורה ממשיכה בדרכה. בזמן שהם עוצרים במבצר נטוש בוקעת הדרקונית איסקירקה וגרנבי הופך לקפטן שלה. לאחר מכן הם ממשיכים לפרוסיה, בעלת ברית של בריטניה במלחמה נגד נפוליאון בתקווה שיוכלו שם למצוא ספינה שתיקח אותם חזרה לבריטניה. שם מתברר להם שחיל האוויר הבריטי הבטיח לשלוח סיוע אווירי לפרוסיה אך מתמהמה משום מה. אחרי כמה קרבות כשל מול הצרפתים טמרר מלווה את הזוג המלכותי הפרוסי לברלין ומשם ממריא לתחנה האחרונה ביבשת: דנציג. שם החבורה נתקעת במבצר נצור, ומגלה שליין משתפת פעולה עם הצרפתים. לתדהמת כולם חבורת הדרקונים הפראיים בראשות ארקדי ותרקאי מופיעה ומבלבלת את הצרפתים. באישון לילה כל חיילי המבצר מועבר לנמל ומשם מערבה לסקוטלנד הבטוחה.

ספר רביעי: Empire of Ivory[עריכת קוד מקור | עריכה]

(בתרגום חופשי: "אמפריית השנהב")

על אף שהגיעו למרחב האווירי של סקוטלנד, דרקונים צרפתיים ממשיכים להתקיף אותם ללא מענה מהקרקע. רק אחרי נחיתה מתברר שרוב דרקוני בריטניה מקורקעים בגלל מחלה מסתורית, כך שטמרר הוא בין הדרקונים הבודדים שנותרו לחיל האוויר המלכותי. לאחר מכן מתברר שטמרר חסין למחלה כיוון שהוא כבר חלה והבריא ממנה בדרך לסין. טמרר ומבנה הדרקונים שלו נשלחים לקייפטאון, שם הבריא טמרר, להשיג תרופה. הם מצליחים למצוא את התרופה אך כל המושבות באפריקה וביניהם גם קייפטאון מושמדות על ידי אימפריה שנשלטת על ידי דרקונית שזועמת על סוחרי העבדים המערביים. לאחר שהם חוזרים לבריטניה ודרקוני החיל המלכותי לאט לאט מבריאים בעזרת התרופה מתברר שממשלת בריטניה החדירה את המגפה לחיל האוויר הצרפתי במטרה להשמידו. טמרר ולורנס מבינים שמחיל האוויר הצרפתי המגפה עלולה להתפשט לכל העולם ולהרוג עשרות אלפי דרקונים. הם יוצאים עם התרופה לצרפת ומצילים את חיל האוויר הצרפתי ובכך מצילים את כל דרקוני העולם. בסוף הספר לורנס וטמרר חוזרים לבריטניה.

ספר חמישי: Victory Of Eagles[עריכת קוד מקור | עריכה]

(בתרגום חופשי: "ניצחון הנשרים")

הספר החמישי מתחיל מנקודת מבטו של טמרר שכלוא באזורי הרבייה. הוא הופרד מלורנס שנאשם בבגידה בעקבות מעשיהם בספר הקודם. טמרר מתקשה למצוא את מקומו וסובל משיעמום וחוסר בתעסוקה. הניסיונות של טמרר לעניין את הדרקונים בעולם שבחוץ נכשלים כיוון שהדרקונים באזורי הרבייה התרגלו לחוסר מעש. לורנס באותו הזמן נמצא בספינה בריטית. הוא לא הוצא להורג כיוון שאנשי חיל האוויר הבריטי רוצים לזווג את טמרר עם דרקוניות במטרה ליצור דרקונים נוספים עם אותם יכולות כמו שלו. הספינה שבה לורנס נמצא מוטבעת על ידי הצרפתים במהלך פלישה חדשה לבריטניה. לורנס ניצל ומגיע לחוף. בעקבות הפלישה חיל האוויר הבריטי נמצא במצב נואש ובלית ברירה הם שולחים את לורנס לחבור להחזיר את טמרר מאזורי ההזדווגות ולהחזירו ללחימה. כשמגיע לורנס לאזור ההזדווגות הוא מגלה שהוא ריק. מתברר שטמרר שכנע את הדרקונים באזור ההזדווגות לצאת איתו ללחימה בצרפתים בעזרת הבטחות לזהב ותכשיטים רבים. לורנס וטמרר מתאחדים אך נכשלים בהדיפת הפלישה הצרפתית ולונדון נכבשת על ידי נפוליאון. לאחר מכן לורנס וטמרר נשלחים עם כמה דרקונים אחרים לחסל קבוצות חיילים צרפתיים שפושטים על כפרים בריטיים בחיפוש אחר מזון. בסוף הספר הצבא הבריטי פותח במתקפה על לונדון ודרום בריטניה ומצליח לכבוש אותם בעזרת תחבולה. נפוליאון בורח חזרה לצרפת.

ספר שישי: Tongues Of Serpents[עריכת קוד מקור | עריכה]

(בתרגום חופשי: "לשונות הנחשים")

לאחר שנפוליאון והצבא הצרפתי נמלטים חזרה לצרפת בעקבות תבוסתם, לורנס, גרנבי, טמרר ואיסקירקה נשלחים לאוסטרליה עם 3 ביצי דרקונים מתוך מטרה להקים שם בסיס חדש של חיל האוויר הבריטי. כשהם מגיעים לסידני העניינים מסתבכים כשמתברר שהם נקלעים למרד הרום. ויליאם בליי רוצה שטמרר ואיסקירקה יעזרו לו להשתלט מחדש על ניו סאות' ווילס. בעוד הם מנסים להימנע מהעימות בוקעת אחת מביצי הדרקון ורנקין, שאיבד את דרקונו במהלך הספר הראשון הופך להיות הקפטן של הדרקון שנולד שלו הוא קורא קיסר. בסופו של דבר כל החבורה יוצאת לאזור ההרים הכחולים מתוך מטרה למצוא מקום בו יוכלו להקים את הבסיס. זמן קצר לאחר שהם מצליחים למצוא את המקום המושלם נשדדת אחת מ2 הביצים שנותרו והחבורה יוצאת למרדף לאורך כל אוסטרליה מתוך מטרה להחזיר את הביצה. במהלך המסע בוקעת עוד ביצה ומתוכה בוקע קיולנג'ל, דרקון נכה שאינו מצליח לעוף או לצוד. דמיין מחליט לפרוש את חסותו על קיולנג'ל. בסופו של דבר הם מגיעים למקום אליו השודדים מכרו את הביצה. מתברר שהביצה כבר בקעה והדרקונית רוצה להישאר במקומה.

ספר שביעי: Crucible Of Gold[עריכת קוד מקור | עריכה]

(בתרגום חופשי: "מצרף הזהב")

המונד מגיע לאוסטרליה ומודיע ללורנס שהוחלט לחון אותו ולהחזיר אותו בחזרה לחיל האוויר הבריטי באופן רשמי. לורנס, גרנבי, דמיין והמונד נשלחים ביחד עם הדרקונים לדרום אמריקה מתוך מטרה ליצור ברית עם האינקה. בדרך נושאת הדרקונים טובעת בעקבות שרפה שפורצת בגלל מלחים שיכורים. בקושי רב הדרקונים וכל הצוות שהצליח לשרוד מצליחים למצוא נושאת דרקונים צרפתית ונכנעים לה. מתברר שנושאת הדרקונים הצרפתית נושאת משלחת צרפתית שמטרתה ליצור ברית של האינקה עם נפוליאון. המשלחת הצרפתית נוטשת אותם על אי. הם מצליחים להימלט מהאי אחרי שהם מוצאים שרידי ספינה ישנה שבה יש חבלים שמאפשרים ליצור רתמות חדשות לדרקונים ומפה שבעזרתה הם מנווטים לאימפריית האינקה. האינקה כמעט וחותמים על הסכם עם הבריטים אך ברגע האחרון נפוליאון מגיע ומצליח לשכנע את האינקה לחתום במקום על ברית איתו. החבורה נאלצת להימלט מפני האויבים החדשים שלהם. הם מגיעים לריו דה ז'ניירו שנכבשה על ידי הטסוואנה. הטסוואנה הגיעו לדרום אמריקה מתוך מטרה לשחרר את העבדים האפריקאים במקום. לורנס מצליח לשכנע את הפורטוגזים לשחרר את העבדים וכך ליצור שלום בין הטסוואנה לפורטוגזים.

ספר שמיני: Blood of Tyrants[עריכת קוד מקור | עריכה]

(בתרגום חופשי: "דם העריצים")

ספר תשיעי: League of Dragons[עריכת קוד מקור | עריכה]

(בתרגום חופשי: "ליגת הדרקונים")

הספר החותם את הסדרה יצא לאור ביוני 2016.[2]

דמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • ויליאם לורנס: גיבור הסדרה. סרן בחיל הים והאוויר המלכותי.
  • ארתור המונד: דיפלומט בריטי שמשמש כמתורגמן.
  • ג'ון גרנבי: סגנו של לורנס. מומחה לדרקונים שהפך בסוף הספר השלישי לרוכב בעצמו.
  • ג'יין רולאנד: הקפטן של הדרקון אקסידיום. אמה של אמילי, חברת הצוות של לורנס וטמרר.
  • קת'רין הארקור: קפטן של הדרקונית לילי.
  • ליין: דרקונית לבקנית מהמין של טמרר. בהתחלה הייתה שייכת ליונגזינג ובהמשך לנפולאון.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ דרקון הוד מלכותו, תרגם אורי שגיא, גרף, 2007.
  2. ^ על אודות הספר באתר TOR.COM.