טנסי ויליאמס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף טנסי וויליאמס)
טנסי ויליאמס
Tennessee Williams
לידה 26 במרץ 1911
קולומבוס, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 25 בפברואר 1983 (בגיל 71)
ניו יורק, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Thomas Lanier Williams עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה בית הקברות קאלווארי עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים אוניברסיטת איווה, ניו סקול, תיכון יוניברסיטי סיטי, אוניברסיטת מיזורי, אוניברסיטת וושינגטון בסנט לואיס, Soldan International Studies High School עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות היצירה אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה spoken drama עריכת הנתון בוויקינתונים
יצירות בולטות ביבר הזכוכית, השושנה המקועקעת, חשמלית ושמה תשוקה, חתולה על גג פח לוהט עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1930 עריכת הנתון בוויקינתונים
הושפע מ אנטון צ'כוב, דייוויד הרברט לורנס, יוהאן אוגוסט סטרינדברג, הארט קריין עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
חתימה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

תומאס לנייר ויליאמסאנגלית: Thomas Lanier Williams;‏ 26 במרץ 1911 - 25 בפברואר 1983), הנודע יותר בשמו הספרותי טנסי ויליאמס, הוא אחד מגדולי המחזאים האמריקאים. ויליאמס, שכתב גם סיפורת ושירה, נודע בעיקר במחזות שיצר בשנות הארבעים והחמישים. מחזות אלו תורגמו לשפות רבות והם זוכים להצלחה ברחבי העולם גם כיום. חלק גדול ממחזותיו זכו לעיבודים קולנועיים והפכו לקלאסיקות של הקולנוע האמריקאי.

חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויליאמס נולד ב-1911 במיסיסיפי ארצות הברית. אמו בת לכומר, אישה נמרצת, שקיבלה חינוך פוריטני והשתייכה לאריסטוקרטיה הדרומית. אביו היה גבר קשוח, תוקפני ואלים. ויליאמס חי בבית שהיה בו מתח תמידי. בנוסף, אחותו, רוז, שהייתה רגישה, חלשה, ומסוגרת אושפזה במוסד לחולי נפש. בשינויים מסוימים, הרבה מאורעות וחוויות בחייו של המחבר משתקפים במחזותיו. סיפורו הראשון התפרסם כשמלאו לו 17, והמחזה הראשון שלו ("Cairo, Shanghai, Bombay") התפרסם והופק כשהיה בן 28. בשנת 1938 סיים את לימודיו באוניברסיטת איווה וזכה בפרס על המחזה "אמריקן בלוז".

לאחר שהתנסה בקשרים רומנטיים הטרוסקסואלים, הבין וקיבל את היותו הומוסקסואל, ואף היה בקשר עם מספר גברים בתחום האמנות והבידור כמו קיפ קיירמן ופנצ'ו רודריגז. ויליאמס היה בקשר רומנטי של 14 שנה עם השחקן פרנק מרלו, עימו חי עד למותו של האחרון, שהוביל להידרדרותו של ויליאמס, הן מבחינה פיזית (כאלכוהוליסט) והן מבחינה ספרותית.[1]

ב-1983 מת בגיל 72, בעת שהותו במלון בניו יורק, לאחר שנחנק משאיפת פקק של בקבוק ספריי לאף באמצע הלילה. חקירה נוספת מצביע על כך שהשימוש בסמים ואלכוהול אולי תרמו למותו על ידי דיכוי רפלקס ההקאה שלו. תרופות מרשם, כולל כדורי שינה, נמצאו בחדר. יש אנשים שהטילו ספק בגרסה הרשמית למותו של ויליאמס. בלש זיהוי פלילי ומומחה בשם מייקל באדן סקרו את התיקים הרפואיים בהקשר למותו של ויליאמס, וציינו כי התוצאות הראו שוויליאמס מת ממנת יתר של סמים ואלכוהול, ולא מחנק.

יצירתו[עריכת קוד מקור | עריכה]

יצירתו של ויליאמס מתארת ארכיטיפים אוטוביוגרפיים למחצה, כמו: אם מבוגרת ושתלטנית, שדמותה מבוססת על אימו של ויליאמס, אדווינה; בת נכה, שדמותה מבוססת על אחותו האהובה, רוז, שאושפזה רוב חייה במוסד לחולי נפש; ובן מרדן בעל נטיות אומנותיות, בדידות, כאב אישי ורמזים להומוסקסואליות המייצגים את ויליאמס עצמו. ברבים ממחזותיו באים לידי ביטוי מיניות חבויה הפורצת אל פני השטח, אלמנטים של אלימות ומגוון דמויות הסובלות מבדידות ומחרדות עמוקות המתקשות למצוא את מקומן במערך החברתי הסובב אותן.

יצירתו המוקדמת משלבת יסודות מטפוריים, כגון ביבר של זכוכית, באר מים, חשמלית ששמה תשוקה, תמונה הגדולה מהחיים וכדומה, עם אלמנטים ריאליסטיים המהדהדים את מציאות החיים בשנות החמישים. דמויותיו של ויליאמס נושאות אלמנטים ריאליסטיים המשולבים בארכיטיפיות-סימבוליות.

ויליאמס כתב שירה ופרוזה - הרחק מהרף הגבוה שהציב לעצמו. הרומן שלו -"האביב הרומאי של גב' סטון" זכה לגרסה קולנועית בינונית, בכיכובם של ויויאן לי ו-וורן ביטי.

ויליאמס זכה בפרס פוליצר לדרמה על מחזותיו "חשמלית ושמה תשוקה" ו"חתולה על גג פח לוהט". אף על פי שבראשית דרכו היה תסריטאי צעיר ובלתי מצליח בהוליווד, זכה להצלחה מזהירה עם המחזה השני שהעלה על במה, "ביבר הזכוכית" (1944). רבים ממחזותיו המוקדמים עובדו לסרטים, ביניהם "ביבר הזכוכית" (גם בהפקה מאוחרת יותר של פול ניומן), "חשמלית ושמה תשוקה" (בבימוי של איליה קאזאן ובהשתתפות מרלון ברנדו), "חתולה על גג פח לוהט" (עם אליזבת טיילור), "ליל האיגואנה" ועוד.

לעומת מחזותיו המוקדמים, שכולם מלבד קמינו ריאל (1953) נחלו הצלחה גדולה הן בקופה והן בקרב המבקרים, מחזותיו המאוחרים של ויליאמס, החל מ"רכבת החלב אינה עוצרת כאן עוד" (1963), נחלו כישלון חרוץ, והוצגו בתיאטראות שוליים מחוץ לברודוויי. מחזות אלו, שנכתבו בסגנון האבסורד, מהווים ניגוד ללשון הפואטית שאפיינה את מחזותיו המוקדמים של ויליאמס. זמן קצר לפני מותו פרסם את האוטוביוגרפיה שלו -"זכרונות", שכללה גילויים שערורייתיים על חיי המין שלו, בצד קובלנות על התעלמות התיאטרון הרציני ממחזותיו.

ממחזותיו[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • אביבה קרינסקי, המוטיב כנקודת גיבוש של תוכן וצורה בביבר הזכוכית בתוך המוטיב והסמל להוראת מונחי יסוד בספרות בשילוב עם אמנויות נוספות אור-עם 1985 עמ' 77–93.
  • Matthew Charles Roudane (ed.), The Cambridge Companion to Tennessee Williams, Cambridge University Press, 1997 (הספר בקטלוג ULI)
  • Albert J. Devlin (ed.), Nancy M. Tischler (ed.), The Selected Letters of Tennessee Williams, New Directions, 2000 (הספר בקטלוג ULI)
  • Ralph F. Voss (ed.), Magical Muse: Millennial Essays on Tennessee Williams, University of Alabama Press, 2002 (הספר בקטלוג ULI)
  • Michael Paller, Gentlemen Callers: Tennessee Williams, Homosexuality, and Mid-Twentieth Century Drama, Palgrave Macmillan, 2005 (הספר בקטלוג ULI)
  • Robert Bray (ed.), Tennessee Williams and his Contemporaries, Cambridge Scholars Publication, 2007 (הספר בקטלוג ULI)
  • Michael S. D. Cooper, Sexual Politics in the Work of Tennessee Williams: Desire Over Protest, Cambridge University Press, 2012 (הספר בקטלוג ULI)
  • John S. Bak, Tennessee Williams and Europe: Intercultural Encounters, Transatlantic Exchanges, Rodopi, 2014 (הספר בקטלוג ULI)
  • Annette J. Saddik, Tennessee Williams and the Theater of Excess: the Strange, the Crazed, the Queer, Cambridge University Press, 2015 (הספר בקטלוג ULI)

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

טנסי ויליאמס, במסד הנתונים הקולנועיים IMDb (באנגלית)

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ניו יורק טיימס וצ'רלס אישרווד, לצאת מביבר הזכוכית: היצירות המושמצות של טנסי ויליאמס שוב על הבמה, באתר הארץ, 11 במרץ 2011