טכנולייז

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף טקנולייז)
Texhnolyze
テクノライズ
טקנולייז
סוגה מדע בדיוני, דרמה, סייברפאנק
אנימה: טקנולייז
במאי הירוטסוגו המאזאקי
תסריטאי צ'יאקי קונאקה, נושי יושידה, נובורו טאקאגי, טאקשי קונוטה
אולפני אנימציה Madhouse
רשת שידור

יפןיפן Fuji Television

ארצות הבריתארצות הברית Encore Action
תקופת שידור מקורית 16 באפריל 200325 בספטמבר 2003
מספר העונות 1
מספר הפרקים 22

טקנולייזיפנית: テクノライズ) היא סדרת אנימה בעלת 22 פרקים ששודרה ביפן ב-2003 מאת הצוות שיצר את סריאל אקספראימנט ליין ולכן נחשבת כ"איחוד חמש השנים של ליין". צ'יאקי ג'י קונקה (הכוכב שמת ותכשיט של ילדה) הוא התסריטאי, יושיטושי אבה הוא המעצב ויסויוקי הואדה הוא המפיק. הסדרה חוקרת את ההשלכות של בינה מלאכותית על התודעה, ועל הבעיה הפסיכופיזית. כמו כן היא חוקרת את היחס בין רודנות הטכנולוגיה לאדם ואת האפשרות של חיים רעים, התנוונות החברה האנושית ואפוקליפסה בעולם טכנולוגי. היא משתמשת לשם כך בטכניקות אומנותיות וקולנועיות נסיוניות, הטון שלה הוא אפל ואלים, רווי בגוונים של שחור ואפור, ובעל מוזיקה וצלילי רקע תואמים. הסדרה שודרה גם בארצות הברית בגרמניה, איטליה וקוריאה הדרומית.

הסיעות בעיר[עריכת קוד מקור | עריכה]

לוקס היא שדה קרב של ארבע סיעות: אורגנו, הברית, לקן, והאצולה. אורגנו היא ארגון דמוי מאפיה והיאקוזה בפרט, המייצר ומוכר איברי טקנולייז. הברית היא ארגון טרור דמוי ארגוני פועלים למיניהם המתנגד לאורגנו ולרעיון הטקנוליזציה בכלל משום שהם טוענים שטקנוליזציה משחיתה ומסלפת את הנשמה. הלקן (או רקן) הם קבוצה של נערים שעברו טקנוליזציה המבצעים פעולות אלימות בתקווה לחרחר מלחמה כוללת בין האורגנו לברית. האצולה היא סיעה רביעית שבקושי מתערבת בנעשה בעיר משום הקשרים שלהם עם העולם שלמעלה. קיימת גם סיעה חמישית, אך היא לא משתתפת במלחמות. גבה הוא כפר בו חיים אנשים דתיים המאמינים בנביאה שמופיעה פעם בדור, המאמינים בנביאה זו דוגלים בהשלמה עם הגורל.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסיפור מתרחש בעיר תת-קרקעית הנקראת לוקס בה התאורה המים ומחזור הימים הם מלאכותיים, באשר לאנשים השוכנים בה, מתרחשים קרבות בין הארגונים שונים של אנשים בעלי מטרות שונות, מה שמזיק לתושבי העיר. רוב הסדרה עוקבת אחרי קרבות אלה ואחרי גורמים יחידים המנסים להפנות את הסכסוכים ולהשתלט עליהם למען מטרתם. טקנולייז הוא שם של איברים מלאכותיים תותבים שסביבם סובבת כל הסדרה. הגיבור של הסדרה הוא איצ'יסה, נער המתאגרף בשביל כסף.

הסדרה מחולקת לשני חלקים, הראשון בו מטייל ללא רקע ברור שהגיע לעיר לוקס מנסה לעשות שם מהפכה אך נכשל. והשני בו רודן בשם קאנו משתלט על העיר ומממש את גורלה ה"מר" שהמטייל ניסה למנוע.

תושבים נטבחים ומגורשים לעולם התחתי

דמויות מפתח[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • איצ'יסה: איצ'יסה הוא הגיבור של הסדרה. הוא משתתף בקרבות אגרוף במועדונים בשביל כסף. אחרי שכרתו את ידו ורגלו והתקינו לו איברים תותבים הוא מתאמץ להשתנות אבל לא מצליח. איצ'יסה הוא "כלב בודד" באישיותו והוא מסמל את הצד החייתי, הלא מרוסן והלא מודע של האנושות, אבל גם את המאמץ שלה לתקן את עצמה.
  • רן: הנביאה של גבה (בתמונה למעלה). אישיותה היא לא בוגרת מספיק בשביל הכישרון שלה, היא לא יודעת איך לקבל את הגורל אך עדיין רואה כל. היא מסמלת את ההיבט המיסטי של האנושות ושני פרדוקסים: האחד שהיפה והתמים סובל והשני שידיעת האמת לא מביעה אושר.
  • אריקו קנדה "הדוקטור": הדוקטור היא החלוצה והממציאה של מדע הטקנוליזציה, היא באה מהאצולה אבל שונאת אותה ומשתמשת בטקנולייז בשביל לקדם את האנושות לשלב הבא של האבולוציה, היא מאמינה שהשלב הבא של האבולוציה הוא שלב הרמוני של אהבה ושלום, בניגוד לקנו. דוק מייצגת את הרציונליזם של האנושות ואת החיפוש אחר הגאולה באמצעות המדע.
  • קייגו אונישי: אונישי הוא מנהיג וראש האורגנו, בגלל עלייתו הלא אופיינית והמהירה לכוח חלק מחברי האורגנו בזים לו אך חלקם האחר נאמן לו, יש המתכננים להפיל אותו ולהשתלט על ההנהגה מתחת לגבו (מיזונו). אונישי טוען שהוא שומע את "קול העיר", מין רצון מודע של העיר שמדבר איתו (לא ברור מה הוא אומר לו). אונישי יכול לסמן את האגו האנושי ואיזון של אגו זה, במאמץ לא נגמר לשלוט על עולמו.
  • שינג'י: שינג'י הוא מנהיג הלקן, הוא היחיד שנשאר (שמסופר לנו עליו) מהמעטים שהתחילו את לקן. הוא עבר טקנוליזציה באצבע האמצעית ולעיתים קרובות הוא משתתף או דוחף את האף שלו לקרבות לא לו. יכול להיות שהוא נקרא על שם שינג'י מנאון ג'נסיס אבנגליון. שינג'י מייצג את הרוח ההרפתקנית והפזיזה של המין האנושי, המאפיין האנושי להתלהב מדברים מבלי להחשיב את פוטנציאל ההרס והנזק שהם יכולים לגרום.
  • קזואו יושי: יושי בא מהעולם הקרקעי כדי לראות את לוקס, למראית עין ללא סיבה מיוחדת. נראה שהוא מרותק מהרגשות שמציפים את אנשי לוקס ומהחיים הפעלתניים והשוצפים שהעיר מציעה. הוא מנצח על הבלגן בעיר על ידי כך שהוא מתנקש בארבעה פקידי אורגנו ופקיד ברית אחד, מפוצץ את מקום השהייה של הלקן והורג את אשתו של אונישי מנה, מה שגורם לאונישי לחפש אחריו. תוכניתו של יושי היא לגרום לקרב גדול שמערב את כל הסיעות בעיר והוא עושה זאת על ידי גרימת נזק כשסיעה אחת מאשימה את השנייה וכך מתפתח קרב. לפי יושי מטרתו של הקרב הוא הן לגדל מנהיגים אמיתיים מההמון ולהאיר אותם והן לחשוף את רגשותיה של העיר. יושי מסמל גרסה של רעיון שכנראה לקוח מפרידריך ניטשה והוא שמלחמה מחשלת. פלאשבקים מאוחר יותר בסדרה אחרי מותו מרמזים שאולי הוא עשה זאת משום שהוא קינא בסגנון החיים המרגש של לוקס והעדיף אותו על פני הסגנון השגרתי וחסר הרגשות שהיה לעולם הקרקעי.
  • קנו: קנו בא מהאצולה אבל נחשב כופר אפילו בתוכה. הוא אחיה של הדוקטור, בעל שיער כחול גבוהה ולבן כמו סיד. כשהוא היה ילד הוא עשה ניתוח להשתלת רגליים חדשות, אלה היו רגליו של אונישי, אבל מכיוון שראה בהם רגליים חלשות הוא נפטר מהם יותר מאוחר והחליף אותם ברגליים של טקנולייז. הוא משמש בתפקיד דמוי רודן בסדרה משום שהוא פיתח תהליך חדש של טקנוליזציה עשה צבא ממנו והשתלט על העיר בהפיכה צבאית. במהלך הסדרה הוא נותן רמזים לסיבות למעשה זה אבל הם יותר מידי מבולבלים ומעורפלים, לכן המוטיבים שלו נשארים לא ברורים.

ביקורת הסדרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסדרה נכשלה יחסית לתוצרים קודמים של אבה (סריאל אקספרימנט ליין והאיבנה רנמיי) הן באמריקה והן ביפן. וזאת אף על פי שהיא מתוארת על ידי רבים כפרויקט הטוב ביותר שלו. הביקורת של הצופים מעורבת, יש הרואים אותה כסדרה מעולה בגלל הרגשות שהיא מעלה (בדרך כלל עצב) והסימבוליות שמצויים בה ויש הרואים אותה כניסיון משעמם ולא מתגמל.

טריוויה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • שיר הפתיחה של הסדרה הוא רמיקס לשיר של ההרכב Juno Reactor, ושיר הסיום הוא שיר של זמר הפופ היפני המפורסם Gackt.
  • קצת מן העבודות של הצייר האמריקני אדוארד הופר נראות בפרקים תשע עשרה ועשרים שהם הפרקים של העולם הקרקעי. הציורים שנראים בטקנולייז הם:"Early Sunday Morning", "Cornhill", "Roofs of the Cobb Barn", "House at Eastham", "Morning Sun", "Hill and Houses, Maine" וחלקים של "Nighthawks".
  • שישת הפרקים הראשונים הם רק הצגה למה שהולך לקרות אחר כך (משום שלפרק השביעי קוראים "סיפור").
  • בניין המשרדים בפרק 19 מבוסס על בניין של משרדי ג'ונסון ואקס, ויסקונסין, אחת מעבודותיו המפורסמות ביותר של האדריכל פרנק לויד רייט.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]