טרנטולה מקורזלת

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןטרנטולה מקורזלת
מצב שימור
conservation status: least concernנכחדנכחד בטבעסכנת הכחדה חמורהסכנת הכחדהפגיעקרוב לסיכוןללא חשש
conservation status: least concern
ללא חשש (LC)‏[1]
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: פרוקי-רגליים
מחלקה: עכבישנים
סדרה: עכבישאים
תת־סדרה: אופיסתותלה
משפחה: פרווניתיים
סוג: ברכיפלמה
מין: טרנטולה מקורזלת
שם מדעי
Brachypelma albopilosum
Valerio, 1980
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

טרנטולה מקורזלת (שם מדעי: Brachypelma albopilosum) היא מין של טרנטולה יבשתית ממשפחת הברכיפלמה הנפוצה באזור מרכז אמריקה מהונדורס ועד לקוסטה ריקה. טרנטולה זו היא שוכנת מחילות, וציידת אופורטוניסטית. הטרנטולה מכוסה בשיער ארוך ולו סלסול אופייני המעניק לה את מראה המיוחד ואת שמה.

תיאור[עריכת קוד מקור | עריכה]

לטרנטולה המקורזלת גוף מלא המכוסה בשערות שצבען נע בין חום כהה לשחור. השערות הארוכות והזהובות שמכסות את כל גופה נותנות לה ברק זהוב-ברונזה. שערות אלה צפופות בעיקר באזור הרגליים האחוריות. צבעם של הזכרים בהיר יותר.

סביבת ואזור מחיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הטרנטולה נפוצה בצד האטלנטי של הונדורס, ניקרגואה והצד הצפון מזרחי של קוסטה ריקה. מין זה הוא שוכן מחילות ולכן ניתן למצוא אותה באזורים בהם צומחים שיחים טרופיים ובבסיס עצים גדולים, ליד נהרות ובאזורים שבהם בוראו יערות גשם.

ביולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נקבות בתקופת הפריון (בדרך כלל בתקופה הגשומה) יאפשרו לזכרים להזדווג עימן. הנקבה תטיל 500-300 ביצים אותן היא תאכסן בשק ביצים אופייני העשוי מקורים. את השק היא תניח במקום שבו הטמפרטורה נעה בין 24 ל-27 מעלות, ולאחר 7 עד 8 שבועות יבקעו מהביצים עכבישונים בהירים שיצטופפו יחדיו. העכבישונים מתפתחים במהירות, והם יתנשלו כל שבועיים בערך. לאחר הנשל הראשון הם יתפזרו ויתחילו בחיים עצמאיים. נקבות שאינן בתקופת פריון יתקיפו את הזכרים ואף ינסו לאכול אותם.

הטרנטולה המקורזלת היא ציידת לילית ואופורטוניסטית, האורבת לחרקים ובעלי חוליות קטנים. בקצה כל אחת מרגליה אזור רגיש לריח, טעם ותנועה בעזרתו היא מוצאת את טרפה. הטרנטולה אוחזת את טרפה ברגליה הקדמיות ומזריקה לו ארס באמצעות זוג ניבים חלולים. הארס משרת מטרה כפולה. הוא משתק את הטרף, ומתחיל בתהליך העיכול. לאחר שהארס פעל את פעולתו הטרנטולה יכולה לשאוב את החלבון והשומן מהטרף. בסופו של התהליך היא מותירה רק כדור קטן של חלקים לא מעוכלים. הטרנטולה המקורזלת נחשבת למין רגוע יחסית, אך תבעט מבטנה שערות צורבות באמצעות רגליה האחוריות אם תרגיש מאוימת. שערות אלה יכולות לעוור טורף פוטנציאלי אם יפגעו בעיניו, וכן לגרום לפריחה בעור.

שימור[עריכת קוד מקור | עריכה]

האיום המרכזי על הטרנטולה המקורזלת הוא אובדן אזורי מחיה כתוצאה מפעילות האדם. בעבר הייתה הטרנטולה ניצודה בכמויות גדולות לשיווק כחיית מחמד, אך היום מרבית הטרנטולות המוחזקות כחיות מחמד נולדו בשבי. הטרנטולה מופיעה בנספח II של CITES וניתן לסחור בה מסחר בינלאומי על פי מכסות ואישורים.

כחיית מחמד[עריכת קוד מקור | עריכה]

טרנטולות אלה נחשבות רגועות, ניתן להרבותן בשבי, והן אוכלות צרצרים ותיקנים שניתן לרכוש בחנויות. תוחלת החיים של הנקבות מגיעה עד ל-15 שנה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא טרנטולה מקורזלת בוויקישיתוף
  1. ^ טרנטולה מקורזלת באתר הרשימה האדומה של IUCN