טרנס מקיואן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
טרנס מקיואן
Terence A. McEwen
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 13 באפריל 1929
ת'אנדר ביי, קנדה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 14 בספטמבר 1998 (בגיל 69)
הונולולו, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות קנדה עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה מועדפת אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

טרנס מקיואןאנגלית: Terence A. McEwen; ‏13 באפריל 1929 - 14 בספטמבר 1998) היה מנהל אופרה קנדי.

ילדות, נעורים וראשית קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מקיואן נולד באונטריו שבקנדה. בשנות גידולו באזור מונטריאול למד להכיר ולאהוב אופרה מגיל צעיר. הוא האזין לשידורים מן המטרופוליטן אופרה ובגיל 14 נסע בחופשת החורף לניו יורק לשמוע כמה מן האופרות האהובות עליו. בין השאר שמע את בידו סייאו ואת יוסי ביירלינג בריגולטו. כזמרת, נשארה סייאו מושא להתלהבות שלא פגה מצדו, בייחוד אחרי שראה אותה בתפקיד מאנון במונטריאול.

תשוקתו לאופרה בכלל הובילה אותו לביקור בבית האופרה המלכותית, קובנט גארדן בלונדון ולמשרה בשכר נמוך בחברת ההקלטות דקה בעיר זו. הוא קודם בעבודתו במהלך שנות ה-50 ובשנת 1959 הגיע לניו יורק. במשך 20 השנים הבאות קידם את "לונדון רקורדס", המחלקה הקלאסית של דקה, לחברת ההקלטות החשובה ביותר בארצות הברית. אדלר מן האופרה של סן פרנסיסקו פנה אליו והציע לו את משרת המנהל ומקיואן עבר לשם בשנת 1980 והשתקע כל כולו בלימוד מלאכת הניהול של להקת אופרה. מינואר 1982 ניהל מקיואן את האופרה של סן פרנסיסקו.

לאור מיומנותו והרקע שלו בהבנת הקול האנושי ונפלאותיו, גישתו בשנים הראשונות שלו באופרה הייתה רחוקה מן הצד התיאטרלי והתמקדה יותר בזמרים. מחזור הטבעת שלו, שהחל בעונת הקיץ של 1983 ובסתיו 1984, והוצג בשלמותו ביוני 1985, היה דוגמה מאירת-עיניים לקדימויות שלו, שהתמקדו בשכירת הזמרים הטובים ביותר בעולם.

בתגובה לאקלים הכלכלי של אותן שנים, הקים מקיואן את "מרכז האופרה של סן פרנסיסקו" כדי לפקח על תפעולן וניהולן המאוחד של תוכניות החינוך וההכשרה הרבות המסונפות לאופרה. בין הצלחותיו בתחום זה הייתה המצו-סופרן דולורה זג'יק מנבדה. הליווי הצמוד שהעניק לה בכל שלבי ההכשרה הכין אותה לתפקיד אזוצ'נה, שאותו ביצעה בעונת הקיץ 1986 בהצלחה רבה.

בעונת הסתיו 1983 צורפו להצגות השחרית של לה טרוויאטה לתלמידים ולמשפחה כתוביות, שהיו תרגום לאנגלית של הלברית והוקרנו מעל הבמה במקביל להתרחשויות שעליה. ההתלהבות שבה התקבל החידוש הניעה את הלהקה לצרף אותו לעוד ועוד הפקות בעונות הבאות. כתוביות מלוות כיום את כל הפקות האופרה של סן פרנסיסקו, שאף משכירה את הכתוביות שלה ללהקות אופרה אחרות ברחבי העולם.

ב-8 בפברואר 1988 הודיע מקיואן על פרישתו. למחרת הלך מורו ומדריכו, קורט הרברט אדלר, לעולמו.

טרנס מקיואן הלך לעולמו ב-14 בספטמבר 1998 בהונולולו, הוואי בגיל 69.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]