יאיר הראל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יאיר הראל
יאיר הראל
יאיר הראל
לידה 13 בדצמבר 1971 (בן 52)
ירושלים, מדינת ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

יאיר הראל (נולד ב-13 בדצמבר 1971) הוא יוצר, זמר, נגן כלי הקשה ומורה ישראלי. מייסד, מנהל אמנותי ועורך ראשי של מיזם "הזמנה לפיוט" הכולל בתוכו גם את אתר הפיוט והתפילה בשיתוף הספרייה הלאומית. מנהל אָמנותי של אנסמבל הפיוט מייסודו של מכון בן צבי. ייסד וניהל אמנותית את פסטיבל הפיוט בבית אבי חי בירושלים וכיום מנהל אמנותי של פסטיבל בסוד קולות רבים בספרייה הלאומית.

חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

נעורים והשכלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הראל נולד בירושלים לאב ממוצא עיראקי וכורדי, ולאם אמריקאית. בשנים 1989–1994 השתתף בתוכנית שילוב בישיבת הקיבוץ הדתי עין צורים, תוכנית המשלבת השכלה גבוהה ביהדות עם שירות בצבא. בהמשך עזב את העולם הדתי. בפברואר 1990 גויס לפלס"ר 7, כרגם בצוות ארז. בשלהי תקופת שירותו בצבא, החל לקחת שיעורי מוזיקה אצל המוזיקאי שלמה בר שהתגורר בסמוך לבסיס בצריפין. בשנת 1994 נכח בהופעת מוזיקה פרסית בפסטיבל ישראל, והחליט ללמוד לנגן על תוף פרסי (זארב) אצל האמן הצרפתי רוז'ה ישי ואצל האמן האיראני דג'משיד צ'מירני.

את המוזיקה הפרסית הקלאסית למד בסוף שנות ה-90 אצל פרץ אליהו, ואת השירה האנדלוסית אצל רבי מאיר עטיה ורבי חיים לוק, מהפייטנים המובילים של יהדות צפון אפריקה. מאז שנת 1998 עובד במשותף עם המלחין אנדרה היידו, אצלו למד אימפרוביזציה. בוגר בית הספר למוזיקה מזרחית קלאסית בירושלים. בשנים 1995–1997 למד בלט מודרני אצל ירון מרגולין. בשנת 1998 זכה במלגת AICF ללימודי זארב ומוזיקה פרסית קלאסית, וב-2002 זכה במלגה מטעם קרן צרפתית-יהודית ללימוד עם מוזיקאים איראניים בצרפת.

בשנת 2015 זכה ב׳פרס גאון׳ להנחלת מורשת יהדות צפון אפריקה. הראל הוא בוגר תוכנית קרן מנדל ישראל למנהיגות בתרבות יהודית לשנת 2020.[1]

יצירתו וסגנונו[עריכת קוד מקור | עריכה]

הראל מרבה להשתתף בהפקות המפגישות מוזיקה מסורתית עם מוזיקה עכשווית, ונחשב לאחת הדמויות המרכזיות בשינוי שחל ביחס של החברה הישראלית למסורת הפיוט בעשור הראשון של המאה ה-21, וחדירתה למיינסטרים התרבותי-מוזיקלי בישראל. בעל סגנון שירה קולי ייחודי, הממזגת את התמצאותו במגוון מסורות המוזיקה היהודית הצפון אפריקאית, המזרח תיכונית, החסידית ואלתור חופשי.

בשנת 2000 ייסד את אנסמבל "תפילאלת" (Tafillalt) יחד עם יונתן ניב ונורי יעקובי. הרכב זה מציג פרשנות אישית של חומרים יהודים מסורתיים ומודרניים, כמו גם יצירות מוזיקליות וספרותיות מקוריות. ההרכב, שהראל שימש בו כמבצע קולי וכנגן כלי הקשה, הופיע ברחבי ישראל בין היתר בפסטיבל עכו, בהזירה הבינתחומית ובתיאטרון פסיק, כמו גם בארצות הברית (אוניברסיטת ווסליאן), אנגליה, הונגריה (פסטיבל הקיץ היהודי בבודפשט) ואוקראינה.[2] בשנת 2009 הוציא ההרכב את האלבום "תפילאלת" בהוצאת הלייבל "צדיק" של המוזיקאי היהודי-אמריקאי ג'ון זורן, שכינה את עיבודי ההרכב כ"הרפתקניים הפורצים דרך חדשה במוזיקה יהודית".

בשנת 2004 השתתף כמבצע באלבום הפיוטים "ידיד נפש" של שלישית הראל בן דוד שיצא בהוצאת ALPHA בצרפת, במסגרת סדרת התקליטים "Les chants de la terre" (שירים מכדור הארץ) שהוקדשה ליצירות מסורתיות שעברו מפה לאוזן.[3]

באותה שנה נמנה עם מייסדי האנסמבל האומן ח"י, הרכב מוזיקלי עכשווי של יוצרים, תלמידיו של אנדרה היידו, שנפגשו בסטודיו של רוז'ה ישי ברחוב האומן 18. ההרכב יצר את המופע המוזיקלי "קולמוס הנפש", המציג פרשנות עכשווית לניגונים חסידיים. המופע הועלה לראשונה בפסטיבל ישראל בשנת 2003 ובוצע מאות פעמים בתיאטרון החאן בירושלים ועל במות נוספות ברחבי הארץ ובאירופה, וכן יצא באלבום בהוצאת המרכז לחקר המוזיקה היהודית באוניברסיטה העברית. ב-2007 העלה ההרכב בפסטיבל ישראל את המופע "המגדל הפורח באויר", המבוסס על המוזיקה שחיבר היידו לטקסטים מהמשנה בעיבודים מקוריים של ההרכב. ב-2011 העלו חברי ההרכב עם הראל (שירה וכלי הקשה) את המופע "רזא דשבת": מסע ליל שבת בירושלים, עיבודים לשירים בנושא השבת של משוררים עבריים כביאליק, אמיר גלבע וזלדה, לצד פיוטים, יצירות חזנות (פייר פינצ'יק) וניגונים חסידיים מהטישים בשכונות החרדיות בירושלים.[4][5]

בשנת 2010 ייסד עם המוזיקאי עומר אביטל את תזמורת ירושלים החדשה, הרכב המשלב כ-15 נגנים מעולם המוזיקה האנדלוסית והמוזיקה ערבית, ומעולם הג'אז והמוזיקה הקלאסית.

ניהול אומנותי, מחקר, עריכה והוראה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הראל שותף מרכזי בהקמת פרויקטים להפצת עולם הפיוט למסגרות קהילתיות ולקהל הרחב בישראל ובעולם, בכללם פרויקט "קהילות שרות" שהחל בשנת 2002, פרויקט הפיוט "ידידי, השכחת?" שפעל בין השנים 2002 – 2012 במרכזים ברחבי הארץ במסגרת בית הלל באוניברסיטה העברית, ופרויקט "הזמנה לפיוט" של צפון אמריקה ביחד עם הרב רולי מטלון ואווה היינשיין.

בשנת 2005 ייסד והחל לשמש כמנהל ועורך אתר האינטרנט הזמנה לפיוט במסגרת עמותת סנונית. יצר סדרות מופעים בבית אבי חי, כמו גם בבית עגנון בירושלים. בשנת 2008 ייסד והחל לשמש כמנהל אמנותי של פסטיבל הפיוט בבית אבי חי (עד 2017). החל מ-2018 נשמש כמנהל אמנותי שותף של פסטיבל בסוד קולות רבים בספריה הלאומית.

החל משנת 2006 משמש כמנהל אמנותי של אנסמבל הפיוט מייסודו של מכון בן צבי. האנסמבל שיוצר עיבודים מקוריים לשירת קדש עברית ממסורות צפון אפריקאיות, יצר לאורך השנים שפה ייחודית בנוף של המוזיקה בישראל ובעולם.

לימד שירה, קצב ואלתור באוניברסיטה העברית, מכון שכטר למדעי היהדות, ובתיכון האקדמיה למוסיקה ומחול בירושלים.

ב-2015 לימד סמסטר באוניברסיטת ברקלי, קליפורניה, במסגרת תוכנית של קרן שוסטרמן.

חיים פרטיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולד בירושלים. נשוי למירב בן דוד ואבא לשילה ומיכאל. החל משנת 2000 מתגורר עם משפחתו בשכונת עין כרם בירושלים. ממקימי המניין הקהילתי בעין כרם.

דיסקוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • 2004: ידיד נפש - שלישיית הראל בן דוד, שירים יהודיים-ספרדיים ושירי אהבה, Alpha, צרפת
  • 2007: מגדל פורח באוויר, אנסמבל האומן חי, יצירות לקטעים מהמשנה, ירושלים
  • 2009: Tafillalt, תפילות יהודיות בנות זמננו, הוצאת צדיק, ניו יורק
  • 2011: קולמוס הנפש, עיבודים עכשוויים לניגוני חב"ד, המרכז לחקר המוזיקה היהודית באוניברסיטה העברית בירושלים
  • 2011: אהבת עולמים, תזמורת ירושלים החדשה עם ר' חיים לוק, ירושלים, נענע דיסק והמרכז לחקר המוזיקה היהודית באוניברסיטה העברית.
  • 2015: רזא דשבת, אנסמבל האומן חי, ירושלים
  • 2017: ארבע אותיות, אנסמבל הפיוט, ירושלים
  • 2017: בואו לגני, הפיוט בגן הילדים, הזמנה לפיוט ונענע דיסק
  • 2018: בואו לגני 2, הזמנה לפיוט ונענע דיסק
  • 2019: שירים ושורשים, הזמנה לפיוט ונענע דיסק
  • 2020: Illumination: Early Jewish Italian spiritual, Ensemble Bet Hagat music

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]