יגאל בשן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יש לערוך ערך זה. הסיבה היא: הערך עמוס בפרטים שלא נוגעים ישירות לבשן.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
יש לערוך ערך זה. הסיבה היא: הערך עמוס בפרטים שלא נוגעים ישירות לבשן.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
יגאל בשן
לידה 11 בספטמבר 1950
ישראלישראל נחלת יהודה, ראשון לציון, ישראל
התאבד 9 בדצמבר 2018 (בגיל 68)
ישראלישראל תל אביב-יפו, ישראל
שם לידה יגאל בשארי
מוקד פעילות ישראל
תקופת הפעילות 19652018 (כ־53 שנים)
שפה מועדפת עברית
כלי נגינה גיטרה
בת זוג מיקה בשן
צאצאים אורי בשן, אלינור בשן
פרסים והוקרה פרס כינור דוד
www.yigalbashan.com
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
בשן 1969
בשן בן ה-19 מבצע את "עושה שלום" בפסטיבל הזמר החסידי הראשון (1969).

יגאל בשן (11 בספטמבר 19509 בדצמבר 2018) היה זמר, מוזיקאי, מלחין ושחקן ישראלי אשר זכה בפרס אקו"ם לשנת 2016 על מפעל חיים. בשן היה חבר בלהקת שלישיית כמו צועני, ובהרכב תוכנית הילדים המוזיקלית "הופה היי"[1]. בזכות כך זכה להצלחה כלל-ארצית וכן בזכות שיריו הידועים במלודיות והרמוניות הייחודים לו, כגון "יש לי ציפור קטנה בלב", שיר הנושא של "הופה היי", ועוד שלל להיטים, כמו "בואי נעשה לנו חג", "קפה אצל ברטה", "שמים תחייכו", "שלום לך מולדת", "סיוון" (ביחד עם להקת ברוש) ו"שמים".

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנים ראשונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולד בשם יגאל בשארי במושב נחלת יהודה כבן יחיד לציונה ויוסף בשארי, במשפחה שעלתה מתימן[2]. את אהבתו למוזיקה גילה בשן כבר בגיל צעיר, בעיקר בזכות האזנה לתקליטים של אלביס פרסלי והביטלס. הוא אהב לשיר ולנגן בגיטרה, ובתיכון למד בבית הספר לאמנויות רננים שבתל אביב[3].

בשנת 1965, בגיל 15, החל להופיע עם חברתו לכיתה, שלומית אהרון, בצמד "יגאל ושלומית". השניים הקליטו מספר שירים, בהם "גיל הזהב" ו"שנת אלפיים", שהושמעו רבות ברדיו, אך לא הגיעו להוצאת אלבום שלם. השניים הופיעו ביחד במשך כשנתיים, ונפרדו לקראת גיוסם לצבא[4][5].

בגיל 17 הופיע במחזמר "איי לייק מייק" לצד שולה חן וחברו הטוב מוטי גלעדי, שהמליץ לו לשנות את שם משפחתו ל"בשן"[6]. בספטמבר 1968 הוציא בשמו החדש "יגאל בשן" תקליטון בכורה, ובו ארבעה שירים ("אהבתי ילדה", "יש לי פנאי", "קרנבל" ו"ערי הגדה"). התקליטון זכה להצלחה גדולה, ובשן הפך לזמר מוכר[7].

בשנת 1969, בהיותו בן 18, זכה בשן ב"פרס כינור דוד" וביצע בפסטיבל הזמר והפזמון 1969 את "על גל האבן הלבנה" למילים של ירון לונדון וללחן של יעקב הולנדר. הוא השתתף גם בפסטיבל הזמר החסידי שם ביצע את "עושה שלום" שהלחינה נורית הירש למילים מן התפילה ("עושה שלום במרומיו"), וזכה במקום השני. בסוף 1969 הוציא תקליטון מצליח נוסף (עם השירים "אין לי יותר מה לומר" ו"שיר לפנות ערב").

שירות בצה"ל[עריכת קוד מקור | עריכה]

עקב פרסומו, בטרם גיוסו לצה"ל, פנו לבשן כל מפקדי הלהקות הצבאיות בהזמנות לשרת בלהקה שלהם. הוא בחר ללכת ללהקת פיקוד הצפון, לאחר שאלוף הפיקוד דוד אלעזר אישר לו להופיע במהלך שירותו הצבאי במופע סולו עם חבורת נגנים. בשן היה שותף לתוכניות "מהצפון באהבה" ו"חייך לעולם" של להקת פיקוד הצפון, בהן היה הסולן ברוב השירים, לצד עדנה לב (בשיר "מיכל מיכאל"), אוהד נהרין וסמדר ברנר. בין היתר בלטו השירים "לצפון באהבה", "מתנה מן הים", "סיירת אגוז" ו"מתוק מתוק", אשר זכה בתואר שיר השנה במצעד הפזמונים השנתי תשל"א של קול ישראל ושל גלי צה"ל.

במקביל לשירותו הצבאי, המשיך בשן בקריירת סולו, והוציא את התקליטים "לצפון באהבה" ו"יגאל בשן", בהם נכללו מספר משיריו בלהקה הצבאית, לצד שירים חדשים כ"מודד המדרכות".

ב-1971, בעודו חייל בשירות סדיר, היה אמור להשתתף בפסטיבל הזמר המזרחי השני עם השיר "יעקב התמים" ("אל תירא ישראל"), שירו הראשון שכתב והלחין אביהו מדינה. ארבעה ימים לפני הפסטיבל ניתנה הוראה בפיקוד הצפון על איסור השתתפות חיילים במדים בשירות חובה להופיע במסגרות אזרחיות[8], והשיר הועבר לזמר משה הלל, שהגיע איתו למקום השלישי. ביצועו של בשן נכלל לבסוף בתקליטור האוסף המשולש ""דרור - למנצח שיר מזמור" - מיטב השירים של פסטיבל הזמר המזרחי" בהוצאת הד ארצי ב-1999.

שנות ה-70[עריכת קוד מקור | עריכה]

עם שחרורו מצה"ל בשנת 1972, הוציא בשן את האלבום "להשתחרר", בו בלטו השירים "להשתחרר" ו"מה נשתנה" (אין קשר לקטע המוכר מההגדה של פסח). הוא נבחר לזמר השנה של גלי צה"ל, וביצע עם עדנה לב את הדואט "צריך לשמור על הבית שלי", שכתב אהוד מנור והלחין יאיר רוזנבלום. הוא השתתף בפסטיבל הזמר והפזמון 1972 עם השיר "חלקת אלוהים קטנה". באותה שנה נשא בשן לאישה את מיקה מרידור.

בפסטיבל הזמר והפזמון 1973 זכה במקום הראשון השיר "את ואני נולדנו בתש"ח", שהלחין בשן למילים של מוטי גלעדי, לעיבוד של אלדד שרים ובביצועה של עדנה לב. באותה שנה ביצע בשן בפסטיבל הזמר המזרחי את "לקראת שבת", וזכה במקום הראשון. המנחה רבקה מיכאלי בישרה לבשן בשידור חי על הזכייה, וגם על לידת בנו הבכור אורי, לימים זמר בזכות עצמו.

בשנת 1974 כיכב בשן לצד דליה פרידלנד בסרטו של ג'ורג' עובדיה "שרית", בו גם הלחין ושר את השירים, ביניהם "כוכבים לא משקרים" בליווי ריקי גל. באותה שנה הוציא את האלבום קפה אצל ברטה". האלבום כלל חידושים ל"את ואני נולדנו בתש"ח", בנוסף ל"דודי שב הביתה", "לקראת שבת" ושיר הנושא של התקליט קפה אצל ברטה, שהפך ללהיט ענק, וחודש באותה שנה על ידי שלישיית "הנשמות הטהורות". בפסטיבל הזמר והפזמון השתתף עם השיר "יהיה פעם טוב" שזכה במקום השלישי. זכה בתואר זמר השנה בגלי צה"ל, ולראשונה בתואר זה גם בקול ישראל. באותה שנה הוציא את הדואט "כשיבוא שלום לארץ" עם אילנית.

בשנת 1975 הוציא בשן (יחד עם "חברים טובים") את האלבום ""יש לי ציפור קטנה בלב"[9][10][11]. השיר המפורסם ביותר באלבום היה כשם האלבום, אשר הלחין בשן למילים שכתב יחד עם יוסי בנאי, ונחשב לאחד משיריו הידועים ביותר. האלבום כלל גם את השירים "דודה ודוד", "בואי נעשה לנו חג" מחגיגות יום העצמאות של אותה שנה, וחידוש ל"אם ננעלו", בו שרה עפרה חזה קולות רקע.[12].

בשנת 1976 הוציא בשן את אלבומו "צבעים", שכלל שירים תימניים בשילוב אלמנטים מסגנונות מוזיקליים אחרים. לואי להב הפיק מוזיקלית, אלונה טוראל עיבדה וניגנה בקלידים (פסנתר רגיל וחשמלי, אורגן, סינתיסייזר וקלאווינט) ובנוסף אליה השתתפו בהקלטות שאר חברי להקת "שמים": אהרלה קמינסקי בתופים וכלי הקשה, אוהד אינגר בגיטרה בס, וחיים קריו בגיטרה חשמלית. מתוך האלבום הצליחו השירים "דברי אלי ללא מילים", ו"אבא תגיד לי למה". באותה שנה צילם הערוץ הראשון הופעה של בשן במועדון "צוותא". באותה הופעה נחשף גם צידו ההומוריסטי וכישרון החקיינות של בשן, כאשר אירח את טוביה צפיר, ושניהם במערכון משותף ערכו חיקויים זה של זה. לאחר מכן פצח בשן בחיקויים של מיטב זמרי ישראל. באותו מופע אירח בשן גם את צמד הפרברים. במאי אותה שנה השתתף בשן בחגיגת הזמר 1976, וביצע את השירים "בואי נעשה לנו חג" ו"השיר על אימבר". בסוף השנה הלחין בשן ושר עם יזהר כהן את שיר הנושא של הסרט "משפחת צנעני".

בשנת 1977 חתם בשן על חוזה הקלטות בחברת התקליטים הגרמנית "אריולה" להקלטת ארבעה אלבומים באנגלית[13]. האלבום הראשון, "You Got The Power", בהפקת אבי עופרים, יצא באותה שנה וכלל גרסאות באנגלית ל"דודי שב הביתה" ול"יש לי ציפור קטנה בלב" וכן שירים שיצר במשותף עם שמוליק צ'יזיק, בהם השיר "My Suzanne", שתורגם מאוחר יותר ל"סיוון"[14].

בשנת 1979 יצא אלבומו השני של בשן, "High on an easy feeling". האלבום, שהופק על ידי מרק לונדון, יצא באנגליה בשם הבינלאומי של בשן, Neil Bashan, וכלל בין השאר את השיר "Smile That Smile", שהולחן על ידי אלטון ג'ון[15]. בגרמניה הופץ האלבום בשם בינלאומי נוסף של בשן, "Ben Bashan", ואף בשם שונה לתקליט, "You're The Only One"[16]. בשנת 1981 יצא אלבומו הבינלאומי השלישי והאחרון של בשן -"I'm Ready", בהפקת מרק לונדון. האלבום כלל, בין השאר, 3 שירים שנכתבו עבור בשן על ידי בריאן אדמס[17]. אף על פי שחלק מהשירים באלבומים אלו זכו לחשיפה ולהשמעות בתחנות הרדיו, הם לא זכו להצלחה גדולה ובשן ויתר על הקלטת האלבום הרביעי בחוזה וחזר לישראל[18].

על אף ששהה באותן שנים מחוץ למדינה, הוציא בשן אלבומים חדשים גם בישראל. באמצע 1978 יצא האלבום "מכת שמש" שאת שיר הנושא שלו כתב עם דורי בן זאב. עוד מתוך האלבום הצליחו השירים: "דוד יפה עיניים" (בעיבוד דיסקו) ו"שלום לך מולדת". בשן עיבד את שירי האלבום עם דורי בן-זאב ודודי רוזנטל. בהקלטות השתתפו מאיר ישראל, וז'אן פול זימבריס בתופים, אוהד אינבגר ומיקי שביב בבס, חיים רומנו וחיים קריו בבס, דודי רוזנטל בקלידים, דורי בן זאב, ודני ליטני בקולות.

בשנת 1979 הוציא את האלבום "איתך הלילה", אשר היה ברובו בסגנון רוק והופק מוזיקלית על ידי מרק לונדון. שיריו הבולטים כללו את "ריקדו את השלום", אשר נכתב לכבוד הסכם השלום בין ישראל למצרים, "שיפוט מהיר", ו"איתך הלילה". בהקלטת האלבום השתתפו חברי להקת "ברוש", אריק רודיך, ודודי רוזנטל בקלידים, חיים רומנו בגיטרה חשמלית, מאיר ישראל בתופים וקובי כהן בבס. הוא שר את שיר הנושא של הסרט "דיזנגוף 99" (מילים: דורי בן זאב, לחן ועיבוד: אריק רודיך). שיתוף הפעולה עם להקת "ברוש" הוביל באותה שנה גם לסיבוב הופעות משותף לבשן יחד עם רודיך ולאה לופטין. על סיבוב הופעות זה סיפר בשן בריאיון לעיתון "מעריב": "זהו סיבוב ההופעות המחדש את הקשר שלי עם הקהל בארץ"[19]. בסוף אותה שנה, בדצמבר, השתתף בשן בפסטיבל שירי ילדים מספר 10, בו שר את השיר "ילד פלא" של לוין קיפניס (לחן ועיבוד: קובי אשרת). השיר זכה במקום השלישי.[20].

שנות ה-80[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1980 הקליט בשן אלבום עם להקת "ברוש", אך חברת "הד ארצי" העדיפה להוציא לו את אוסף הלהיטים – "מסע אל תוך הזמן". באביב אותה שנה, ביצע את "חייך אכלת אותה" (מילים: אילן גולדהירש, לחן ועיבוד: אילן מוכיח) - שיר הנושא לסרט המתיחות של יהודה ברקן. בדצמבר אותה שנה הופיע (עם להקת "חטיף") בפסטיבל שירי הילדים מספר 11, עם השיר "איפה את עכשיו" (מילים ולחן: גידי קורן, עיבוד: אלדד שרים), שהגיע למקום השלישי.

בשנת 1981 הוציא בשן את אלבומו הראשון אחרי חזרתו הסופית לארץ, "סיון", אשר הוקלט עם להקת "ברוש"', שהייתה שותפה גם לעיבודים, ועם דודי רוזנטל בקלידים[21]. האלבום היה המצליח ביותר באותה שנה, וכלל מלבד שיר הנושא "סיוון" (מילים: שמוליק צ'יזיק) גם את הלהיטים "תן לי" ("מה שהיה, תשכח מזה...") מתחרות הקדם אירוויזיון, "אלוהים, תן לי כוח!", "תפסתי ראש פינה", "מרתון", ו"ארצנו הקטנטונת". את מרבית שירי האלבום כתב יהורם טהרלב. בקיץ אותה שנה ביצע בשן (יחד עם יצחק קלפטר וחנן יובל) את "השדים האדומים", לכבוד זכייתה של הפועל תל אביב באליפות המדינה בכדורגל. בהמשך השנה השתתף בפסטיבל שירי הילדים מספר 12 עם השיר "כוכבים בלילה" (מילים: ענת שרים, לחן: יגאל בשן, עיבוד: משה לוי), שהגיע למקום השלישי.

אחרי הצלחת האלבום "סיון", המשיך בשן בשיתוף הפעולה עם להקת "ברוש", והוציא בשנת 1982 את האלבום "לא לבד". באלבום נכללו בין היתר השירים "האמיני לי", "את לא לבד", "חוזרים לירקון", "יפעת" (מילים ולחן: נעמי שמר), "רוצה הביתה" (מילים: אהוד מנור, עיבוד: ננסי ברנדס), והדואט עם יצחק קלפטר "שנינו ביחד". גרי אקשטיין עיבד, הפיק מוזיקלית וניגן בגיטרה. באותה שנה התחרה בפעם השנייה ברציפות בקדם האירוויזיון עם השיר "זה הרגע" (מילים: דודו וייזר, לחן ועיבוד: אילן וירצברג), וכן הוציא את השיר "בעוד שנה אני חוזר", שהיה בעצם גרסה עברית לשיר "I'm Ready" שביצע במקור באנגלית בסוף שנות ה-70. השיר זכה להצלחה, הגיע למקום ה-17 במצעד הפזמונים השנתי תשמ"ג (1983) של רשת ג', אך לא נכלל באחד מאלבומיו. בנוסף לקח חלק במחזמר לילדים "גדליהו והמיסטוק" שהלחין גרי אקשטיין. במצעד הפזמונים השנתי של רשת ג' לשנת תשמ"ב (1982) זכה בשן בתואר זמר השנה של רשת ג'.

בשנת 1983 החל ביחד עם גרי אקשטיין בהפקת אלבום בכורה רוקיסטי לריקי גל, אשר בסופו של דבר נגנז. גל ביצעה באותה שנה בתחרות הקדם אירוויזיון את השיר "פנים" שבשן כתב והלחין לה (עיבוד: קובי אושרת). באותה שנה יצא אלבומו "נולדתי במזל בתולה", בו כתב והלחין לראשונה את כל השירים, ביניהם: "אם הייתי שר לך", "אני נשבע בשם הבלוז" ו"איך אפשר". גרי אקשטיין עיבד והפיק את שירי האלבום, ועימו ניגנו חברי להקת "ברוש", ואבנר קנר בקלידים. עוד באותה שנה השתתף בתוכנית "חיילים יצאו לדרך" ובה ביצע חידוש לשיר "היה לי חבר היה לי אח", ועם חנן גולדבלט, ששי קשת, אושיק לוי ויוסי סוויה את השיר "עדה".

מיקה ויגאל בשן ב-1991

בשנת 1983, בפסטיבל שירי הילדים כתב לגידי גוב את "הופה היי" שזכה במקום השני באותו פסטיבל. בדצמבר 1984 זכה במקום הראשון בפסטיגל מספר 4, עם השיר "ציגלה ביגלה בום" שכתב והלחין, לעיבוד של רמי לוין.

ב-1985 הוציא מיני אלבום שכלל שלושה שירים בלבד: "איתה", "דניאלה" (בשניהם עיבוד של רמי לוין) ו"אין עבודה אין אהבה" (עיבוד: יזהר אשדות, נגינה: להקת "ברוש").

לקראת תחרות קדם-אירוויזיון 1985, פנה עוזי חיטמן לבשן בבקשה שיבצע בתחרות שיר שכתב. בשן סירב תחילה, אך כששמע את השיר, החליט להיענות בתנאי שגם חיטמן יצטרף לשירה. עם צירופו של הכנר יונתן מילר גובשה השלישייה "כמו צועני", אשר ביצעה את השיר "כמו צועני" בתחרות. השיר הגיע למקום השני, בהפרש של ארבע נקודות בלבד מ"עולה עולה" של יזהר כהן. בעקבות ההפסד בתחרות כתבו בשן וחיטמן את השיר ההומוריסטי "אנחנו נשארים בארץ" (בו נאמר שהפסידו למקום הראשון בנקודה אחת בלבד), אשר זכה להצלחה מפתיעה ונבחר כ"שיר השנה" במצעד הפזמונים העברי השנתי ה'תשמ"ה-1985 של רשת ג', כשהוא גובר על "עולה עולה" שהגיע למקום השני בלבד.

בעקבות ההצלחה יצאה השלישייה לסיבוב הופעות, אשר כלל לצד שני שירים אלה גם את "מה נשאר לי", "אל תגעו באהבה", "טוחנים", "שקט שאחרי הסערה", "איתה", "יש עוד סיכוי", "איזה לילה" ועוד. המופע זכה להצלחה מרובה, ובעקבותיו יצא האלבום "אנחנו נשארים בארץ" אשר כלל את שירי ההופעה, והצליח אף הוא. באותה שנה השתתפה הלהקה בפסטיגל, בו זכתה במקום השני עם השיר "ארץ הצבר". בשן אף הופיע לבדו באותו פסטיגל, וזכה במקום הרביעי עם השיר "אדוני ראש העיר".

בשנת 1986 קיבלה השלישייה הצעה לככב בתוכנית טלוויזיה לילדים. התוכנית, "הופה היי", זכתה להצלחה גדולה, הן בחנויות עם שני אלבומים מצליחים, והן על הבמה, עם מעל 600 הופעות בשנתיים. לאחר האלבום "הפסקת חשמל" ב-1988 התפרקה השלישייה. בדצמבר 1986 השתתף בשן בפסטיבל שירי הילדים מספר 17 עם השיר "אני אוהב אותך יפה שלי" (מילים ולחן: יגאל בשן ועוזי חיטמן, עיבוד: יורם צדוק).

בשנת 1988 הוציא בשן אלבום אישי ובוגר עם טקסטים שכתב רוני סומק והלחין ועיבד ומיקי גבריאלוב, "יגאל בשן – נטו"[22]. בין שירי האלבום התפרסמו: "מוקיון", "בלוז עלבונות" "עוד פאב" ו"קטיפה", באותה שנה פתח בשן את משרד ההפקות "שילוב הפקות", בו גילה והפיק בין השאר את האחיות אופירה ורוית יוספי, הגיטריסט ארז נץ, שלומי שבת, לאה שבת ואחינועם ניני.

בשנת 1989 חידש בשן עם אופירה ורוית יוספי את השיר "יום יבוא" מתוך המחזמר "אל תקרא לי שחור". בסוף אותה שנה הוציא את "לפעמים אני" (מילים: מוטי גלעדי, לחן ועיבוד: יורם צדוק) והשתתף בפסטיגל עם השיר "ביישן אוהב אותך" (מילים: גל בורנשטיין, לחן ועיבוד: יורם צדוק). עוד באותה שנה הפיק את אלבומו של עוזי חיטמן "אורח", ובעקבות הביקוש הרב החליט לחזור עם "הופה היי" לעונה חדשה כאשר את חיטמן ומילר החליפו אבי דור ואהרון פררה. גם הפעם ההרכב זכה להצלחה גדולה בטלוויזיה (6 עונות), בחנויות (6 אלבומים) ועל הבמה (5 הצגות מצליחות מאוד). ההרכב החדש פעל עד סוף שנות ה-90. באותן שנים הרבתה הלהקה להשתתף בתחרויות הפסטיגל; בשנת 1992 זכו "הופה היי" במקום הראשון בפסטיגל עם השיר "היי עצור". באותה תחרות גם ביצע בשן את השיר "יעל". בשנת 1993 זכו "הופה היי" במקום השני בפסטיגל עם השיר "עושים שמח", ובשן שר את השיר "שיר אהבה ממוחשב". בשנת 1995 שר בשן בפסטיגל את השיר "לא נוותר" ועם "הופה היי" את "כשיש לך חבר" אשר זיכה אותם במקום השני.

שנות ה-90[עריכת קוד מקור | עריכה]

במהלך שנות ה-90, על אף ההצלחה עם "הופה היי", לא ויתר בשן גם על קהל המבוגרים. בשנת 1990 כתב לאחיות אופירה ורוית יוספי את השיר "אלוהים".

בשנת 1991 ביצע את השיר "דברים יפים קורים לנו עכשיו" (בעקבות המצב במהלך מלחמת המפרץ) ואת השיר "ילד עצוב" עם שלומי שבת. באותה שנה כתב (עם אבי דור) והפיק לשלומי שבת את השיר "מכאן" לקדם אירוויזיון.

בשנת 1992 הוציא בשן אלבום אוסף ראשון, "אוספים אותי 70–92", ובו שלושה שירים חדשים בעיבודו של ברי סחרוף. בנוסף הקליט מחדש את להיטו משנת 1978, "היי שלום מולדת", בגרסה עדכנית ורעננה. בדצמבר אותה שנה השתתף בפסטיגל עם השיר "יעל", שכתב והלחין, לעיבוד של עובד אפרת.

בדצמבר 1993 השתתף בפסטיגל עם "שיר אהבה ממוחשב", שכתב והלחין.

בסוף שנת 1994 הוציא בשן את הדיסק "כאן באמצע החיים", בו כתב את כל מילות השירים. מתוך הדיסק בלטו שיר הנושא (לחן: יגאל בשן) ו"איתך" (לחן: יורם צדוק). את שירי האלבום עיבד הגיטריסט אבי סינגולדה אשר מאז נהפך לאחד מהנגנים הקבועים של בשן.

בסוף 1995 השתתף בפסטיגל עם השיר "לא נוותר" (מילים: חמוטל בן זאב עפרון, לחן ועיבוד: יורם צדוק).

בתחילת 1996 יצא בשן בסיבוב הופעות למבוגרים, לאחר הפסקה של שבע שנים. לכבוד צאת המופע הקליט שיר חדש בשם "ילדי לבנון". בנוסף לרגל צאת המופע חידש בשן שניים מלהיטיו הישנים "מתוק מתוק" שזכה לגרסת רוקנ'רול עדכנית, ו"לקראת שבת" שבוצע במקצב רגאיי.

בשנת 1997 הקליט בשן שיר חדש בשם "לדבר אהבה", ובשידור של תוכנית האירוח "בשידור חי עם דן שילון", בו התארח בשן, הייתה גם הזמרת זהבה בן, והשניים ביצעו את השיר בדואט. כמה ימים לאחר השידור הקליטו השניים את השיר שיצא לרדיו.

בספטמבר 1998 החל בשן להגיש את תוכנית הרדיו "בין שישי לבשן" ברשת ב', תוכנית אישית בה דיבר על השבוע החולף והשמיע שירים. התוכנית שודרה במשך 15 שנה בימי שישי בצהריים וזכתה לאחוזי האזנה גבוהים.

בשנת 1999 הוציא בשן את האלבום "תלוי רק בך", הכולל את השירים "תל אביב בוכה בלילה", שיר הנושא, הדואט עם סי היימן "תמיד ביחד" וחידוש ל"אין לי יותר מה לומר". על האלבום עבד בשן עם דודי רוזנטל וז'אן פול זימבריס. במקביל ליציאת האלבום יצא בשן בסיבוב הופעות בשם "כל השירים", מופע אקוסטי אינטימי עם הגיטריסט אבי סינגולדה, שזכה להצלחה ורץ כשלוש שנים.

שנות ה-2000[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2000 הפיק רדיו נטקינג פרודיה על השיר "Stan" של אמינם. בגרסה העברית בביצועם של אסי וגורי הפך סטן ל"חן", והשיר עסק במעריץ מטורף של בשן. השיר זכה להצלחה גדולה, וליותר מ-250 אלף כניסות לאתר האינטרנט להורדת השיר. בשן לקח את הפארודיה ברוח ספורטיבית ובהמשך אף שיתף פעולה עם אסי וגורי כשהתארח בתוכניתם "שידורי המהפכה".

בשנת 2001 הוציא בשן את "ציפור קטנה בלב", אלבום אוסף כפול ובו 40 מלהיטיו הגדולים. האוסף כלל גרסת רמיקס ל"יש לי ציפור קטנה בלב", ושיר חדש שכתב והלחין בשם "ואת יפה נשארת יפה" (עיבוד: ירון בכר). השיר זכה להצלחה, ובשן יצא בעקבותיו לסיבוב הופעות.

במרץ 2003 הוציא בשן את האלבום "שמים תחייכו", בו כתב והלחין את כל השירים. באלבום נכללו השירים "אוי אהובתי", "זה רק הלב" ושיר הנושא. את שירי האלבום עיבד הגיטריסט שמוליק בודגוב, אשר עבד עם בשן שני עשורים קודם לכן במסגרת להקת "ברוש". עוד באותה שנה סיפור אישי של בחור בשם סידני איפרגן[23] צרפתי שעלה לארץ במיוחד כדי להתגייס לצה"ל נגע לליבו של בשן, מה שהביא להקלטת שיר חדש "חייל בודד", בהזמנה מיוחדת של גלי צה"ל. שנה מאוחר יותר הקליט בשן עם רותי נבון את השיר "תיגע בי".

בשנת 2005 נפגש בשן עם פיטר רוט במסגרת תוכנית הטלוויזיה "מפגשיר" בערוץ 24. במסגרת התוכנית הקליטו השניים את השיר "רק רוצה להתחתן", אשר יצא כסינגל וצולם בקליפ מיוחד מטעם הערוץ. השיר זכה להצלחה ולפופולריות ובשיאו צעד במקום הראשון במצעד השבועי ברדיו ירושלים.

בשנת 2006 יצא בשן במופע "בואו נעשה לנו חג" - קונצרט אוסף בליווי 14 נגנים ו-3 זמרות ליווי. במופע חגג בשן 40 שנות קריירה עם שירים מכל הזמנים. עוד באותה שנה הוציא לתחנות הרדיו שיר חדש הנקרא "כבר לא גיבורים" שכתב אילן גולדהירש והלחין בשן.

בינואר 2008 הוציא בשן את הסינגל "ויש אישה אחת" שכתבו טל שגב ויעקב למאי, לו גם צולם קליפ.

בפברואר 2008 החל בשן להגיש תוכנית אישית חדשה בערוץ הראשון, שנקראה "60 אישי". בתוכנית נפגש בשן עם אמנים, יוצרים ואנשי ציבור ושוחח עימם על הפסקול המוזיקלי הישראלי שלהם. דרך השירים חזרו המרואיינים לאירועים אישיים ומכוננים בתולדות מדינת ישראל.

בדצמבר 2008 הקליט בשן סינגל חדש, במה שאמור היה להיות סינגל ראשון מתוך אלבום חדש שבדרך, העונה לשם "כל פעם", אותו כתב והלחין, לעיבוד מוזיקלי של אסף תלמודי. עוד שיתף פעולה בשן לראשונה בשיר עם שלומי שבן, שניגן על הפסנתר.

בפברואר 2009 הוציא בשן סינגל נוסף מאלבומו הבא, "ימים טובים עלינו". בנו, אורי בשן, היה שותף ללחן, לעיבוד ולהפקה המוזיקלית בשיר. את האלבום המיועד עם חומרים חדשים החליט בשן בשלב זה להקפיא, זאת מאחר שהחליט להגשים חלום אישי להוציא אלבום גרסאות כיסוי לשירים עליהם גדל. בשן הכיר את הגיטריסט הצעיר בן ה-26 דורון מזרחי, בוגר תואר שני באקדמיה למוזיקה קלאסית, אשר עיבד והפיק מוזיקלית את האלבום שזכה לשם "פגישה לאין קץ", כשם הסינגל הראשון מאלבום זה.

בנובמבר 2009, הוציא בשן את הסינגל השני מתוך האלבום, "בית הערבה" (מילים: חיים חפר ועמוס קינן; לחן: שמוליק קראוס) אותו גם ביצע בעבר במסגרת ההרכב הופה היי. בדצמבר 2009 יצא האלבום המלא לחנויות הכולל בתוכו חידושים לשירים: "הימים הארוכים העצובים", "תלבשי לבן", "פרח הלילך", "עין גדי" ו"דבר אלי בפרחים" (דואט עם הזמרת שירלי צפרי). בהקלטות נעשה שימוש בכלי נגינה כמו: קונטרבאס, ויברפון, וכלי מיתר. במקביל יצא בשן, יחד עם המוזיקאים איתם הקליט את האלבום, בסיבוב הופעות חדש בו ביצע את שירי האלבום לצד להיטיו מכל הזמנים.

שנותיו האחרונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

באפריל 2011 הוציא לאור בשן את הסינגל "להודות לך" אותו ביצע בדואט עם יהודה פוליקר.

באפריל 2012 הלחין את שיר האודישנים של כוכב נולד - "זה הזמן" למילותיו של דוד לביא. באוקטובר אותה שנה, לרגל צאת המופע החדש שלו, "המיטב פלוס", בליווי להקת לייב, הוציא בשן סינגל חדש בשם "שמים". השיר זכה להצלחה גדולה ואף החזיר את יגאל מחדש לתודעה הציבורית ("עדנה" לדבריו ולא "קאמבק"), ובשיאו צעד בראש מצעד הפזמונים השבועי של רשת ג', ואף נכנס לרשימת הפלייליסט של גלגלצ, המקנה השמעות יומיות בתחנה הצה"לית. השיר זכה לביצוע מחודש בגמר העונה השנייה של תוכנית המציאות "בית הספר למוזיקה", בו הילדים שרו ביחד עם בשן, וכן לביצוע מיוחד של להקת חיל המודיעין. בדצמבר 2012, במסגרת פרויקט מיוחד של גלגלצ לרגל המצעד הלועזי השנתי, בו מבצעים זמרים ישראלים חידושים לשירים המתמודדים במצעד השנתי, הקליט בשן את השיר "Home again" (במקור בוצע על ידי מייקל קיוואנוקה).

במרץ 2013 הקליט בשן סינגל חדש בשם "נחיתות והמראות" למילים ולחן שלו. השיר צורף כרצועת בונוס יחד עם "שמים" לאלבום שבשן הוציא שבו הקליט את מיטב שיריו שביצע במסגרת סיבוב ההופעות.

ביוני 2013 הוציא בשן לרדיו את הביצוע בהופעה חיה ללהיטו "קפה אצל ברטה" (מילים: אהוד מנור, לחן: נתן כהן), כסינגל ראשון מתוך אלבום המופע העתידי. עוד יצאו לרדיו באותה תקופה הסינגלים "אל תגעו באהבה" ו"כוכבים לא משקרים" בעיבודים מחודשים.

באוגוסט 2013 יצא לחנויות אלבום המופע המלא "יגאל בשן בהופעה חיה בזאפה", הכוללים 15 שירים מתוך המופע, וכן שתי רצועות בונוס בהקלטת אולפן שהוציא בשנה האחרונה "שמים" ו"נחיתות והמראות". בפברואר 2014 הוציא את מה שהתברר לימים כסינגל האחרון שלו בחייו, "לחיי השיגרה".

בחמש השנים האחרונות לחייו סבל בשן מכאבים עזים מתמשכים, ובעקבותיהם התפתח אצלו דיכאון[24]. באוגוסט 2014 אושפז עקב פצעי דקירה. בתחילת יוני 2015 אושפז בשנית עקב פצעי דקירה[25], אולם כעבור כמה ימים הוא הופיע בערב מחווה של התזמורת הפילהרמונית הישראלית לזכר ידידו המנוח עוזי חיטמן, בהיכל התרבות בתל אביב. בשן התקבל על ידי הקהל בתשואות רבות, ובסיום הופעתו הקהל עמד והריע לו במשך דקות ארוכות[26].

באפריל 2016 זכה בפרס אקו"ם למפעל חיים[27]. ב-17 ביוני 2016 שב יגאל בשן לבמה, במועדון הזאפה, לאחר שנתיים בהן לא הופיע בציבור (מלבד פעמיים: בערב המחווה לעוזי חיטמן ובחתונה של אחד מנגניו)[28].

מותו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ארונו של יגאל בשן על בימת תיאטרון הבימה בטקס האשכבה שלו, על רקע כרזת הפרידה

ב-9 בדצמבר 2018, ערב נר שמיני של חג החנוכה, יגאל בשן התאבד בביתו שבתל אביב. צוות מד"א שהוזעק למקום קבע את מותו. אלמנתו מיקה סיפרה כי בחמש השנים סבל מכאבים כרונים מתמשכים בכפות הרגליים ובגיד הרגל[29] ובעקבות זאת פיתח דיכאון קשה.[30] לאחר מותו סיפרה אשתו של בשן על שני ניסיונות התאבדות קודמים, כשהראשון התרחש באוגוסט 2014, והשני התרחש ביוני 2015. בניסיונות התאבדות אלו אושפז בשן בבית החולים, אך לא פורסם דבר על מצבו ועל הנסיבות שהביאו לאשפוזים, דברים שנחשפו רק לאחר פטירתו.

ארון הקבורה שלו הוצב ברחבת התיאטרון הלאומי "הבימה" והתאפשר לציבור להגיע ולחלוק לו כבוד אחרון. יותר מאלף אנשים הגיעו לתיאטרון כדי להיפרד[31]. ב-11 בדצמבר 2018 נטמן בבית העלמין קריית שאול שבתל אביב[32][33].

לאחר פטירתו[עריכת קוד מקור | עריכה]

הכניסה לפארק על שם יגאל בשן בקריית מוצקין, 2019

ב-26 בנובמבר 2019, פורסם השיר "תביטי בי", שהקליט בשן חצי שנה לפני פטירתו בעיבודו של תומר בירן.

מצבתו של יגאל בשן בבית העלמין קריית שאול

בדצמבר 2019, כשנה לאחר פטירתו של בשן, יצא אלבום המחווה "אם הייתי שר לך - שרים יגאל בשן", בו אמנים שונים מבצעים את שיריו של בשן. באותו החודש נחנך פארק הנושא את שמו בשכונת "משכנות אמנים" שבקריית מוצקין.

ביוני 2021 הושלמה הקלטת שיר שכתב יאיר לפיד בשם "הגבירה מול האגם", שנכתב על סיפור חייה של המשוררת נעמי שמר ועובד לרגל יום השנה ה-90 להולדתה. השיר הולחן על ידי קובי אשרת ובוצע בידי מיקי גבריאלוב ויגאל בשן, אך בזמן ההקלטות המוקדמות של השיר, ולפני הקלטת הגרסה הסופית שלו, הודיע בשן כי לא יוכל לבצע את ההקלטה בשל מצבו הבריאותי. הוא נפטר זמן קצר לאחר מכן.

באוגוסט 2022 יצא בחנויות הספרים ספר המנגן את שיריו של בשן, בשם "יש לי ציפור קטנה בלב". ספר זה מאפשר לילדים לקרוא את שיריו של בשן וגם לשמוע אותם בביצועו.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב־1972 נישא בשן למיקה מרידור, בתו של יעקב מרידור, שעליה כתב והלחין יאיר רוזנבלום את שירו "מיקה", וביצע אפרים שמיר[34]. הם קיימו חתונה צנועה ותרמו את הכסף שקיבלו למען פצועי צה"ל[35][36]. מיקה עבדה כצלמת ומתחילת שנות ה-80 עוסקת בעיצוב אופנה. לזוג נולדו שני ילדים[37][38], אלינור[39] שהיא שחקנית וקונדיטורית, ואורי בשן שהוא זמר.

דיסקוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • 1968 – יגאל בשן שר את שירי צבי בורודו - תקליטון
  • 1969 – יגאל בשן - תקליטון
  • 1970 – מהצפון באהבה – להקת פיקוד צפון
  • 1970 – לצפון באהבה
  • 1971 – חייך לעולם – עם להקת פיקוד צפון
  • 1971 – יגאל בשן
  • 1972 – להשתחרר
  • 1974 – שרית – פסקול הסרט – מיני אלבום
  • 1974 – קפה אצל ברטה
  • 1975 – יש לי ציפור קטנה בלב (יחד עם "חברים טובים")
  • 1976 – צבעים
  • 1977 – You Got The Power
  • 1978 – מכת שמש
  • 1979 – איתך הלילה
  • 1979 – High On An Easy Feeling
  • 1979 – מסע אל תוך הזמן – הלהיטים הגדולים
  • 1981 – I'm ready
  • 1981 – סיון (אם תזכרי אותי סיוון)
  • 1982 – לא לבד
  • 1983 – נולדתי במזל בתולה
  • 1985 – איתה – מיני אלבום
  • 1985 – אנחנו נשארים בארץ – שלישיית כמו צועני
  • 1986 – הופה היי - שלישיית הופה היי
  • 1987 – הפסקת חשמל – שלישיית כמו צועני
  • 1988 – הופה היי 2 - שלישיית הופה היי
  • 1988 – נטו
  • 1989 – לפעמים אני – מיטב הלהיטים
  • 1990 – הופה היי 3 - שלישיית הופה היי
  • 1992 – אוספים אותי 70–92
  • 1992 – הופה היי 4 (אלבום כפול) - שלישיית הופה היי
  • 1994 – כאן באמצע החיים
  • 1994 – יופי של שירים - שלישיית הופה היי
  • 1996 – הופה היי עשור - שלישיית הופה היי
  • 1998 – הופה היי עצור - שלישיית הופה היי
  • 1999 – תלוי רק בך
  • 2001 – ציפור קטנה בלב – האוסף
  • 2003 – שמים תחייכו
  • 2009פגישה לאין קץ
  • 2013 – יגאל בשן בהופעה חיה בזאפה

משיריו המפורסמים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • אל תגעו באהבה
  • אנחנו נשארים בארץ
  • ארץ הצבר
  • אדוני ראש העיר
  • אבא תגיד לי למה
  • אם הייתי שר לך
  • את ואני נולדנו בתש"ח
  • אהבת הדסה
  • אין לי יותר מה לומר
  • אלוהים תן לי כח
  • אם ננעלו
  • בואי נעשה לנו חג
  • ביישן אוהב אותך
  • דרור יקרא
  • דיזנגוף 99
  • הופה היי
  • היי עצור
  • השדים האדומים
  • ואת יפה נשארת יפה
  • ודוד יפה עיניים
  • זה הזמן - שיר האודישנים כוכב נולד 10
  • חייך אכלת אותה
  • חדש בעיר
  • יש לי ציפור קטנה בלב
  • ילד פלא
  • כשיבוא חמור לבן
  • כמו צועני
  • כוכבים לא משקרים
  • לא נזוז מכאן
  • לצפון באהבה (אלף שיר לצפון)
  • לקראת שבת
  • מתוק מתוק
  • מה נשאר לי
  • מכת שמש (קיץ בן קרניים)
  • משפחת צנעני
  • מתנה מן הים
  • נילס הולגרסון
  • סיוון
  • סיירת אגוז
  • עושה שלום
  • עין גדי
  • ערי הגדה
  • ציגלה ביגלה
  • צריך לשמור על הבית שלי
  • קרנבל
  • קפה אצל ברטה
  • שמים
  • שיר לפנות ערב
  • שנינו ביחד
  • תן לי (מה שהיה, תשכח מזה)
  • אני אוהב אותך יפה שלי (פסטיבל הישראלי לילדים 17) מילים יגאל בשן ועוזי חיטמן

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעקבות פטירתו:

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ סמדר שילוני, יגאל בשן: "הייתי המבוגר האחראי בהופה היי", באתר ynet, 20 ביוני 2015
  2. ^ דף יגאל בשן, אלבום משפחה, מוזיאון ראשון לציון
  3. ^ דורון חלוץ, יגאל בשן חוזר עם אלבום קאברים חדש, באתר הארץ, 9 בדצמבר 2009
  4. ^ תמונות נדירות של הצמד "יגאל ושלומית", בדף הפייסבוק של יגאל בשן
  5. ^ דודו כהן, תחנות בזמן עם שלומית אהרון, באתר בית אבי חי
  6. ^ "אורלי וגיא", מוטי גלעדי על יגאל בשן: "יש לי חלק בבניית הכוכבות שלו", באתר חדשות 13 (לשעבר ערוץ עשר), 9 בדצמבר 2018
  7. ^ ביוגרפיה של יגאל בשן, בארכיון האינטרנט (מאתר MOOMA - המוזיקה של ישראל)
  8. ^ , ערוץ ה-YouTube הרשמי של מפעל הפיס
  9. ^ זאב רב-נוף, ביקורת תקליטים | יגאל בשן - יש לי ציפור קטנה בלב, דבר, 18 ביוני 1975
  10. ^ יוסי חרסונסקי, קולות קלים | "לקראת שבת" בגרמניה, מעריב, 4 באוגוסט 1975
  11. ^ דף האלבום, מתוך האתר הרשמי של יגאל בשן(הקישור אינו פעיל, 11.12.2019)
  12. ^ חן מלול, הקלטה נדירה: כשיגאל בשארי שר שבזי, בבלוג "הספרנים" של הספרייה הלאומית, 10 בדצמבר 2018
  13. ^ חוה נובק, יגאל בשן - כוכב גרמני, דבר, 22 באוגוסט 1977
  14. ^ דף האלבום, באתר של יגאל בשן
  15. ^ מידע על הסינגל 'Smile That Smile', באתר discogs
  16. ^ דף האלבום, באתר של יגאל בשן
  17. ^ דף האלבום, באתר של יגאל בשן
  18. ^ קריירה בינלאומית, באתר של יגאל בשן
  19. ^ ארצי ישראלי, האירוויזיון הוא כבר לא אתגר בשבילי, מעריב, 28 ביוני 1979
  20. ^ יוסי חרסונסקי, קולות קלים | הבידור לילדים חגג, מעריב, 25 בדצמבר 1979
  21. ^ טלי נתיב, מכל הרוחות | "סיוון" של יגאל בשן, דבר, 4 בספטמבר 1981
  22. ^ אבי מורגנשטרן, יגאל בשן נטו, מעריב, 25 בנובמבר 1988
  23. ^ סידני איפרגן, החייל הבודד של יגאל בשן, באתר כאן 11 - 29 באפריל 2020
  24. ^ יונתן ריגר, ‏אלמנתו של בשן: הוא ויתר על החיים, באתר ‏מאקו‏, 10 בדצמבר 2018
  25. ^ רן בוקר, יגאל בשן לא יופיע בערב לזכרו של עוזי חיטמן, באתר ynet, 5 ביוני 2015
  26. ^ סרטונים לי נעים, ‏בשן עלה לבמה, הקהל עמד והריע. צפו, באתר ‏מאקו‏, 8 ביוני 2015
  27. ^ עמי פרידמן, יגאל בשן: "סוף סוף מכירים בי כיוצר", באתר ynet, 2 במרץ 2016; רז שכניק ועמי פרידמן, הניצחון של יגאל בשן, באתר ynet, 5 באפריל 2016
  28. ^ ערן רחמני, לראשונה מזה שנתיים, יגאל בשן שב לבמה, באתר ynet, 18 ביוני 2016
  29. ^ אתר למנויים בלבד סמדר שיר, "יגאל היה אצל טובי הפסיכולוגים והפסיכיאטרים וקיבל את כל התרופות. לא היה שום רמז למה שעומד לקרות", באתר "ידיעות אחרונות", 13 בדצמבר 2018
  30. ^ אלמנתו של יגאל בשן: "הוא סבל מדיכאון עד שגאל את עצמו מייסוריו", באתר וואלה!‏, 10 בדצמבר 2018
  31. ^ איתי שטרן, יגאל בשן הובא למנוחות, מאות חלפו על פני ארונו, באתר הארץ, 11 בדצמבר 2018
  32. ^ יגאל בשן הובא למנוחות בקרית שאול, באתר ‏מאקו‏, 11 בדצמבר 2018
  33. ^ שגיא בן נון‏, יגאל בשן הובא למנוחות: "הבט בנו מלמעלה שרים אותך וחסרים אותך", באתר וואלה!‏, 11 בדצמבר 2018
  34. ^ עובדות על השיר מיקה, באתר מימה
  35. ^ יגאל בשן מתמסד, באתר וואלה!‏, 10 במרץ 2008
  36. ^ דמי מזונות ־ 100 אלף לשנה, מעריב, 14 בספטמבר 1972
  37. ^ איתי יעקב, סודות מארון העשירון העליון, באתר Xnet‏, 28 באפריל 2011
  38. ^ Dafna Lutsky, Something to Wear / Elinor Bashan, באתר הארץ (באנגלית), ‏1 באוקטובר 2004
  39. ^ ההספד המרגש של הבת של יגאל בשן: "אתה חסר כבר הרבה זמן", נבדק ב-2023-07-09