יהודית אורנשטיין

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יהודית אורנשטיין
לידה 11 בדצמבר 1911
אינסברוק, אוסטריה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 12 באפריל 2008 (בגיל 96)
ניו יורק, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים ארנון בן-דוד עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
אהרן אלקינד מרים את יהודית אורנשטיין בחוף תל אביב, 1923
תמונה לכבוד הצגת הבכורה של האופרה "תאיס" בתל אביב במאי 1948. אורנשטיין בשורה הראשונה משמאל

יהודית אורנשטיין (11 בדצמבר 1911 - 12 באפריל 2008) הייתה רקדנית, כוריאוגרפית, מבקרת מחול ומורה למחול ישראלית.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אורנשטיין נולדה ליעקב אורנשטיין, אדריכל, ולמרגלית לבית אופנהיימר, כוריאוגרפית, באינסברוק שבאוסטריה. ליהודית הייתה אחות תאומה, שושנה. אביה גויס לצבא האוסטרי ושירת כקצין, אמה, מרגלית, עברה עם בנותיה לבית הוריה בווינה בה הייתה להם חנות אופטיקה מפוארת. בגיל שש נולד האח הצעיר דוד. האב עלה לבדו לארץ ישראל בשנת 1920 ושכנע את האם להצטרף אליו. המשפחה עלתה לארץ ישראל בשנת 1921. מרגלית אורנשטיין פתחה את הסטודיו הראשון למחול מודרני ישראל בארץ ישראל ב-1922 ברחוב אחד העם 42 בתל אביב ובו לימדו האחיות. מאוחר יותר נפתחו גם סניפים גם בחיפה ובירושלים. יהודית ושושנה הופיעו כצמד "האחיות אורנשטיין" בהצלחה רבה. יהודית הקימה להקת מחול עם המפיקה עליזה טרי ויהודית הרמן ומאוחר יותר הצטרף אליהן עודד טירם. אורנשטיין חיברה כוריאוגרפיות לאופרה הישראלית, עסקה בחקר המחול, כתבה ביקורות על הופעות מחול בעיתונים "דבר" ו"הארץ" ועסקה בהוראה. היא הקימה את הסמינר הראשון למורות בתל אביב וניהלה את מגמת המחול בבית הספר לאמנויות רננים. כן הייתה חברה במועצה הראשונה לתרבות.

כמורה ידעה אורנשטיין לקרב למחול גם מי שלא היו תלמידי מחול ולא ראו בו מקצוע לעתיד. גישתה להוראת מחול לחובבים הייתה מקורית וייחודית; שיעוריה בסטודיו ברחוב אחד העם בתל אביב היו שילוב של יסודות הבלט הקלאסי, תנועה חופשית ומחול יוצר ומשכו אליהם אנשים שונים, צעירים ומבוגרים.

בין תלמידיה הרבים נמנים הפנטומימאים הידועים סמי מולכו וחנוך רוזן.

אורנשטיין הייתה נשואה שלוש פעמים. בעלה הראשון היה שחקן תיאטרון האהל. בעלה השני, שלמה בן דוד, היה גרפיקאי וצלם, ולשניים נולדו נעמי בן דוד, רקדנית ומשוררת והאמן ארנון בן דוד. אורנשטיין היא דודתה של מבקרת המחול גבי אלדור. לאחר נישואיה לכנר סמואל פבזנר עברה להתגורר בניו יורק.

יהודית אורנשטיין נפטרה בגיל 96 בביתה בניו יורק.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא יהודית אורנשטיין בוויקישיתוף