יהודית תמיר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יהודית תמיר
מוקד פעילות ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה מועדפת עברית עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג שפי ישי עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

יהודית תמיר היא זמרת ישראלית.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תחילת הדרך[עריכת קוד מקור | עריכה]

יהודית תמיר נולדה למשפחה מוזיקלית. אביה היה שר קטעי חזנות ואמה הייתה פסנתרנית.

אחרי שירותה הצבאי למדה תמיר פורטוגזית והופיעה עם חברים ברזילאים. בתחילת 1983 הוציאה תקליט שדרים עם השיר "איזו מין ארץ זו ברזיל" (לדבריה, ההורים מימנו לה את הקלטת הסינגל כמתנת יום הולדת). בעקבות השיר הזמין אותה מתי כספי למופע שלו עם להקת ברור חיל. באותה שנה כיכבה תמיר במופע שיזם אלי ישראלי "באטוקדה 83", שבו שרה בפורטוגזית עם להקת ברור חיל. המופע רץ כשנה והסתיים ב-1984.

באותה שנה הקימה תמיר להקת ליווי משלה עם אבי סינגולדה, רמי לוין ושפי ישי.

ב-1985 הופיעה תמיר כחלק מהרכב המופע "עיניים שלי" של יהודה פוליקר. תמיר שרה במופע קולות רקע, ניגנה בטמבורין והייתה סולנית בשיר "אילו הייתי איתך" שתרגם יעקב גלעד מיוונית. השיר בביצועה נכלל באלבום ההופעה של פוליקר "חולם בהקיץ" שיצא ב-1986. באותה שנה הקליטה תמיר שיר נוסף, "לי זה לא אכפת" (מילים: עלי מוהר, ללחן: שפי ישי), שיצא רק כתקליט שדרים ולא זכה להצלחה.

ב-1987 הייתה תמיר שותפה לאלבום שירי הילדים "מתחת לארון" ביחד עם שפי ישי, מוטי דיכנה ויעקב בנאי.

ב-1988 שרה תמיר קולות באלבומו של יהודה פוליקר "אפר ואבק". תמיר גם השתתפה במופע של פוליקר בקיסריה שליווה את האלבום. באותה שנה הקליטה תמיר את השיר "אנחת האדמה" שכתב והלחין אהוד בנאי.

ב-1989 שרה תמיר קולות רקע באלבום של אהוד ויעקב בנאי "תחת שיח היסמין" וכן באלבומו של אהוד בנאי "קרוב". באלבום "קרוב" נכלל דואט של תמיר ובנאי בשם "החזיון לפרנצ'סקו גויא".

תמיר נשואה למוזיקאי שפי ישי, ואם לבן.

אלבומי הסולו[עריכת קוד מקור | עריכה]

במאי 1991 יצא אלבום הבכורה של תמיר, שנקרא בפשטות "יהודית תמיר", בהפקתו ובעיבודו של יהודה פוליקר, שגם הלחין את רוב שירי האלבום. להיט האלבום היה "רומיאו" שהלחין פוליקר למילים של צרויה להב.[1] גם השירים "אסיה בוכה" (מ' אהוד מנור, ל' יהודה פוליקר) ו"שיר ערש" (מ' חוה אלברשטיין, ל' יהודה פוליקר) זכו להצלחה במצעדים. פרט לשיריו של פוליקר באלבום, הוא כלל שני שירים שהלחין אהוד בנאי: "אנחת האדמה" ו"נסעת מכאן". בין כותבי המילים של השירים היו גם אסתר שמיר ותרצה אתר. פוליק ניגן בגיטרות, קלידים, בס וארודיון, ואיתו השתתפו, ביו היתר, בהקלטות גם ניר צדקיהו בתופים וכלי הקשה, טל הרצברג בבס, וגלעד עצמון בחליל וסקסופון.

באותה שנה העלתה את המופע "רומיאו" ובו שירי אלבום הבכורה בהפקה מוזיקלית ועיבודים של שפי ישי' ובליווי הרכב שכלל את יוסי פרץ בגיטרות, רמי לוין בקלידים, וזהר פרסקו בכלי הקשה.

ב-1992 שימשה תמיר יועצת אמנותית באלבומו של שפי ישי "אהבה ושנאה" ושרה בו קולות רקע. האלבום זכה לביקורות מצוינות.

ב-1993 הוקלט אלבומה השני של תמיר, "פרחים אדומים", שממנו בלטו השירים "אל תלך ממני", "פרחים אדומים" ו"פגישות ופרידות", לו צולם וידאו קליפ. בין הכותבים לאלבום היו שפי ישי, שלמה ארצי ורחל שפירא. באלבום נטלו חלק בהפקה ובנגינה שפי ישי, אבי סינגולדה, חיים רומנו בגיטרות זוהר פרסקו בכלי הקשה ותייסיר אליאס. האלבום שיצא במרץ 1994 זכה לביקורות מפרגנות.

ב-1995 שמעה הזמרת היווניה גליקריה את תמיר, והחליטה להקליט איתה שיר אחרי התרשמות מהאלבום "פרחים אדומים". גליקריה הציעה שיר יווני שנקרא "נשים בודדות" ותמיר הציעה לשנות את המילים ל"תפילת אימהות לשלום". תמיר העבירה את הלחן לצרויה להב ולהב כתבה על פיו את "תפילת האמהות". ב-1998 הוקלט השיר בעברית, בערבית וביוונית, ושרו אותו תמיר, גליקריה ואמל מורקוס. עוד לפני ששודר השיר, חוגים של פעילי ימין קיצוניים התנגדו לשידור השיר ואיימו לפגוע בעורכי תוכנית הטלוויזיה בה שודר.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא יהודית תמיר בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]