יהלום צבעוני

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
"Aurora Butterfly of Peace" - מורכב מ-240 יהלומים

יהלומים צבעוניים (מוכרים גם בשמם הלועזי "פנסי קולר" - Fancy color diamonds), הם יהלומים הנחשבים נדירים ויקרים ביותר. הם מופיעים בטבע בצבעים מגוונים כגון צהוב (שהוא המצוי ביותר), כחול, ורוד ואדום, שנחשב היקר והנדיר מכולם. כמו כן ניתן למצוא שילובי צבעים מאותן משפחות צבע (כמו צהוב וכתום, כחול ואפור, ורוד וסגול, ירוק וצהוב ועוד).

היהלומים הצבעוניים מהווים חלק זעיר ביותר מסך הכל היהלומים בעולם (היחס המדויק אינו ידוע) והם נכרים במכרות של יהלומים רגילים. תהליך היווצרות הגביש של יהלומים אלו זהה לתהליך אותו עובר היהלום הלבן (חסר הצבע); היהלום הצבעוני מקבל את צבעו הייחודי בשל אלמנטים זרים החודרים ומתחברים לאטומים של הפחמן במהלך היווצרותו, כגון חנקן (שאחראי לצבע הצהוב), או בורון (שגורם לצבע הכחול). מידת הלחץ המופעל על מבנה היהלום בעת התגבשותו יוצרת את צבע הוורוד. קרינה רדיואקטיבית טבעית מתחת לאדמה במשך מיליוני שנים, יוצרת את הגוונים הירוקים.

ליטוש יהלום צבעוני[עריכת קוד מקור | עריכה]

קביעת זווית פאות היהלום בזמן הליטוש יכולה לקבוע את עוצמת הצבע הנראה לעין ביהלום הצבעוני. למלטשים נדרשת מיומנות גבוהה כדי לדעת איך למקסם את פיזור הצבע ועוצמתו. למרות שהמודל המוכר ביותר ביהלומים הוא צורה של אבן עגולה, ביהלומים צבעוניים ליטוש עגול מונע את מקסום צבע היהלום, ולכן רובם מלוטשים רובם בצורות שונות המכונות "פנטזי" (Fantasy), כגון צורת טיפה, לב, אמרלד, מרקיזה ועוד. תהליך ליטוש זה מחייב את המלטשים להעדיף את עוצמת הצבע של היהלום על פני פרמטרים אחרים כגון ניקיון, רמת גימור ועוד, שנחשבים לפרמטרים חשובים ביהלומים לבנים (חסרי צבע). ככל שהדרך בה קרן האור עוברת דרך היהלום ארוכה יותר, כך צבע היהלום רווי יותר, משום שקרן האור עוברת דרך יותר אלמנטים.[1] לכן הנטייה היא ללטש יהלומים צבעוניים לצורת "Modified/Fantasy".

דירוג ותמחור יהלום צבעוני[עריכת קוד מקור | עריכה]

יהלום הופ בצבע כחול כהה, בתצוגה במוזיאון הלאומי להיסטוריה של הטבע של הסמית'סוניאן

שוויו של היהלום הצבעוני נקבע בהתאם לסוג הצבע ורמת הריוויון שלו, משקלו, דרגת הניקיון, רמת הפלואורסצנטיות שלו וצורתו הסופית. כדי שיהיה ניתן להעריך ולסחור ביהלומים נדירים ויקרים אלו, הם מתועדים במעבדה גמולוגית בשם GIA. מעבדה זו קובעת האם היהלום וצבעו טבעיים, ומציינת את הפרמטרים הנוספים הללו.

עוצמות הצבעים ביהלומים הצהובים נחלקות לארבע רמות:

  1. Fancy
  2. Fancy light
  3. Fancy intense
  4. Fancy vivid

בצבעים: ורוד, כחול וירוק ישנן 3 דרגות ריוויון נוספות הבאות לפני הדרגה החלשה ביותר ביהלומים הצהובים:

  • Faint
  • Very light
  • Light

במעבדה נבדקים יהלומים אלו על ידי גמולוגים בעזרת ציוד מתקדם וללא השפעות אור חיצוניות.

מחיר[עריכת קוד מקור | עריכה]

ה"תורה שבעל פה" על שיטת התמחור של היהלומים הצבעוניים שמורה רק בידי סוחרי יהלומים המתמחים בנישה צרה זו. מכיוון ששיטת התמחור אינטואיטיבית בעיקרה ומבוססת רק על תנודות במחירי השוק הסיטונאי, ניתן למצוא פערים משמעותיים במחירן של שתי אבנים דומות. זאת בשונה מאבנים לבנות, שכבר בשנות ה-90 הומצא להן מחירון מפורט שהביא לאחידות סבירה במחיר הסיטונאי.

במקומות שונים בעולם נהוגים פרמטרים מגוונים ומשתנים הקובעים את מחירו של היהלום הצבעוני, כך שעד היום (2014) לא התגבש מחירון מהימן, אמין ושמיש עבור קניינים של חברות התכשיטים.

יחד עם זאת, מכיוון שהביקוש ליהלומים אלו עלה באופן משמעותי החל מהעשור הראשון של המאה ה-21 (עלייה בביקוש שעומדת ביחס הפוך להיצע הטבעי שלהם), נחשב המוצר במעגלים מסוימים כהשקעה בטוחה יחסית. כפועל יוצא מהביקוש, קמו בשנים האחרונות מספר גופים פיננסים שהחלו להשקיע ביהלומים אלו. רוב המסחר ביהלומים צבעוניים לא מתבצע בפלטפורמה שקופה ומוכרת בבורסות היהלומים בעולם, ולכן רמת המידע עליהם נמוכה כל כך, שעד היום לא תועד מדד מחירים היסטורי המשקף את עליות המחירים המדוברות באופן שכיח.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Eden Rachminov, The Fancy Color Diamond Book, Diamond Odyssey Ltd, 2010

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ” The longer the light has to travel through a stone, the more intense the diamond’s color will appear. This occurs because the longer that a light travels, the more elements it passes through… Most fancy color diamonds are modified in cut in order to lengthen the waves journey within the stone ” (Eden Rachminov, "The Fancy Color Diamond Book". page 100. 2010, Diamond Odyssey)