יהלי סובול

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יהלי סובול
יהלי סובול, נובמבר 2018
יהלי סובול, נובמבר 2018
יהלי סובול, נובמבר 2018
לידה 1 בנובמבר 1972 (בן 51)
חיפה, ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1995
עיסוק מוזיקאי, סופר
שפה מועדפת עברית עריכת הנתון בוויקינתונים
כלי נגינה גיטרה
בן או בת זוג עדי גילת עריכת הנתון בוויקינתונים
האתר הרשמי
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
ינואר 2024
יהלי סובול מופיע בפני סטודנטים באירוע פתיחת שנת הלימודים תשפ"ד באוניברסיטת תל אביב

יהלי סובול (נולד ב-1 בנובמבר 1972) הוא זמר רוק, פזמונאי, מלחין וסופר ישראלי, סולן להקת "מוניקה סקס".

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

יהלי סובול נולד בחיפה, בנם של המחזאי יהושע סובול ומעצבת הבמה עדנה סובול ואחיה של השחקנית לשעבר נטע סובול. סובול נשוי לשחקנית עדי גילת (בתו של העיתונאי מוטי גילת) ולהם שני ילדים.

לפרסומו הראשון זכה סובול כסולן להקת מוניקה סקס, שב-1995 הוציאה את אלבומה הראשון, "פצעים ונשיקות". האלבום זכה להצלחה, הגיע למעמד אלבום זהב, וכלל להיטים כ"מכה אפורה", "פצעים ונשיקות", "כל החבר'ה" ו"על הרצפה". סובול כתב והלחין את רוב שירי האלבום, והשתתף בעיבודיהם. לאחר הצלחת האלבום החליטה הלהקה לנסות מזלה בארצות הברית, שם הופיעה כשלישייה והקליטה מספר שירים באנגלית. בסוף 1996 התפרקה מוניקה סקס, וסובול עזב את ארצות הברית.

אחרי שנה שבה התגורר סובול בלונדון, הוא חזר לישראל באמצע 1998 והתחיל להקליט שירים עם ידידיו, נגן הגיטרה פיטר רוט ממוניקה סקס, הגיטריסט אורן לוטנברג מזקני צפת והמתופף יובל קיינר, גם הוא מזקני צפת. לוטנברג וסובול הפיקו מוזיקלית את השירים, ורוט וקיינר הצטרפו לשניים בעיבודים.

ב-1999 יצא אלבום הסולו הראשון של סובול, "סוס", בהפקת חיים שמש ודני מקוב מ"סנשיין רקורדס".[1] סובול כתב והלחין בו את כל השירים, ביניהם כאלה שהפכו ללהיטי רדיו: "לא יכול בלי זה", "גבוה", "סוס" והדואט "הודעות" עם השחקנית מלאני פרס. באותה שנה השתתף סובול בכתיבת שירו של אסף אמדורסקי "15 דקות", יחד עם אמדורסקי ועם סיון שביט, אשר הופיע באלבומו של אמדורסקי "מנועים שקטים", אשר שמו מושפע משורה מהשיר.

בשנת 2000 חידשה להקת מוניקה סקס את פעילותה, עם שובו לארץ של מתופפה שחר אבן צור. בשנת 2001 הוציאה הלהקה את אלבומה השני, "יחסים פתוחים", שבין שיריו המצליחים היו "איש קש" ו"גשם חזק".

משנת 2002 מנגן יהלי סובול על גיטרה בלהקת "הפילהרמונית" שמלווה את הזמר אביב מארק.

בשנת 2003 כתב סובול את השיר "חבל שאת יפה" ואף ניגן בו, לאלבומו של אריק סיני "נאהב עד שנמות". באותה שנה הקליטה מוניקה סקס את אלבומה השלישי, "חיות מחמד", בהפקה מוזיקלית של יזהר אשדות. חברי הלהקה גם ניגנו באותה שנה באלבומו של שלום חנוך "אור ישראלי".

בשנת 2004 נישא סובול לשחקנית עדי גילת, שהתפרסמה ממשחקה בסדרה "הבורר". באותה שנה פורסם ספרו הראשון, "בין דירות" וב-2006 יצא ספרו השני, "דמי מפתח", רומן המתאר מסע של גבר צעיר לניו-יורק אחר אהבותיו הגדולות, הספרים ובית משפחתו.

ב-2005 יצרו שגיא צורף ואלעד כהן את "פרויקט 30", שבו השתתף סובול בדואט עם מלאני פרס בשיר "לרוץ מהר", ותרם את קולו בעוד שירים, ובהם "כל יום" ו"משהו בה". לאלבומו של יזהר אשדות "במרחק נגיעה מכאן" שיצא באותה שנה כתב סובול את השירים "במרחק נגיעה מכאן" ו"אבנים". לאלבומו של אריק איינשטיין "רגעים" כתב והלחין סובול את השירים "פרידה קצרה" ו"עקבים גבוהים".

לאלבומה של יהודית רביץ "עיר קטנה" שיצא ב-2007 כתב והלחין סובול את שיר הנושא, "עיר קטנה". לאלבומו של בן ארצי "קרוסלה" שיצא בסוף אותה שנה כתב סובול את השיר "לחיות את החלום". בתחילת שנת 2008 הקליט יזהר אשדות את השיר "ריקוד קטן", שהלחין למילים של סובול.

באוגוסט 2008 יצא "אלדוראדו", אלבום משותף לסובול ולרע מוכיח. סובול כתב והלחין את כל השירים באלבום, ואילו מוכיח הפיק מוזיקלית והיה אחראי על העיבודים.

יהלי סובול בהופעה, 2006

בשנת 2010 חידשו חברי מוניקה סקס את פעילות הלהקה, ובפברואר 2011 יצא אלבומם הרביעי, "מנגינה". סובול כתב והלחין את רוב שירי האלבום, ובהם השירים "השמלה ממדריד" ו"מנגינה" שיצאו כסינגלים.

בשנת 2012 התפרסם ספרו השלישי, "אצבעות של פסנתרן".

בשנת 2014 הוציא אלבום נוסף עם חברי להקת מוניקה סקס בשם "מקצועות חופשיים".

במאי 2016 פתח יהלי סובול בקמפיין הדסטארט לקראת אלבום סולו חדש, ריצות ארוכות - אלבום הסולו השלישי שלו, אותו הפיק אסף אמדורסקי (שמונה אלבומים כולל מוניקה סקס) אשר פורסם שנה לאחר מכן.

בשנת 2019 הוציא עם מוניקה סקס את האלבום השמיני והאחרון עד כה של הלהקה "לילה חדש".

בשנת 2022 השתתף בסרט התיעודי "עצבני ומהיר: הסיפור של פאסט מיוזיק והפטיפון" של עמית איצקר.

דיסקוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עם מוניקה סקס[עריכת קוד מקור | עריכה]

ספרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • "בין דירות", הוצאת בבל (2004)
  • "דמי מפתח", הוצאת זמורה (2006)
  • "אצבעות של פסנתרן" הוצאת זמורה ביתן (2012)

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא יהלי סובול בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]