יובל כספין

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יש לערוך ערך זה. ייתכן שהערך סובל מבעיות ניסוח, סגנון טעון שיפור או צורך בהגהה, או שיש לעצב אותו, או מפגמים טכניים כגון מיעוט קישורים פנימיים.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
יש לערוך ערך זה. ייתכן שהערך סובל מבעיות ניסוח, סגנון טעון שיפור או צורך בהגהה, או שיש לעצב אותו, או מפגמים טכניים כגון מיעוט קישורים פנימיים.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
יובל כספין
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 27 בינואר 1957 (בן 67) עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
אילנה כץ ויובל כספין שרים את שירה של מרים ילן-שטקליס נתפייסה

יובל כספין (נולד ב-27 בינואר 1957) הוא מעצב אופנה ותלבושות ישראלי, זמר, שחקן, סטייליסט, מרצה ומגיש טלוויזיה ואושיית תרבות ישראלית.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראשית דרכו[עריכת קוד מקור | עריכה]

כספין נולד ב-1957 כבנם הצעיר של אברהם וטובה.

אמו נולדה בשנת 1931 כבת בכורה להוריה סושה (נעמי) ושמעון גרשון. הוריה היו חקלאים, מראשוני רמתיים. הם היו קרובי משפחה וגרו בצעירותם בבניין משותף בעיר סאנוק בגליציה.

אביו, עלה לארץ ב-1925 ושלח להביא את בת זוגו סושה גרשון בשנת 1930. למשפחה היה שדה, סוסים, וחיות משק. אביה של טובה, שמעון גרשון אהב שירה והיה חזן בפולין.[1]

בילדותו למד שירה. הוא שירת בלהקת פיקוד הדרום עד שפורקו הלהקות הצבאיות ב-1978 ואז עבר להיות מש"ק חינוך.

הוא פעל יחד עם הרכב של ארבעה נגנים ועם רוני וייס שהיה מעבד ומנהל מוזיקלי בצבא, ועשה גרסאות כיסוי בפני חיילים.

אחרי השחרור הרגיש שאינו זוכה להצלחה בשירה ותיאטרון, ועבר להיות מעצב בגדים תחילה לתיאטרון ולאחר מכן גם לתעשיית הסרטים.[2]

כמעצב[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1975 במהלך שירותו הצבאי, שמע על שבוע האופנה שנערך במלון הילטון תל אביב שהותיר עליו רושם. לאחר מכן נוצר קשר מיוחד בינו ובין המעצבת רוז'י בן יוסף אשר עזרה לו לקבל עבודה כמעצב בתוכנית אמריקאית שצולמה בארץ. לדבריו המפגשים עם בן יוסף "היו חמים, ובעלי השפעה ענקית על חיי כמעצב".[3]

לאחר מכן עבד חמש שנים בניו יורק וכשחזר ארצה בעצת חברו הבמאי צדי צרפתי, עבר לתיאטרון,שם שימש כמלביש השחקנים במחזות: "גריז", "אדיפוס", "יוסף וכותנת הפסים" ועוד. במחזמר "יוסף וכתונת הפסים" לוהק כשחקן ברגע האחרון והופיע בתפקיד פרעה ב-188 הצגות.[2]

במהלך השנים הקים סטודיו פרטי, ובין לקוחותי היו בין היתר עפרה חזה, שרי צוריאל, חנה לסלאו, ריקי גל ויונה אליאן.

מזה מספר שנים כספין מלמד עיצוב אופנה במכללת ויצו בחיפה.

כספין אף עורך כותב ומגיש תוכנית רדיו וטלוויזיה.

הוא הגיש תוכנית סגנון חיים בשם "המסיבה" בערוץ 10, שהייתה מועמדת לפרס "מסך הזהב", ותוכנית בשם "בדרך לחופה".

כזמר[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2004 כספין פגש את מירה עווד ומתוך הקשר ביניהם עלתה תוכנית משותפת בטלוויזיה החינוכית בשם "אחלה יום"[4] ששודרה בעברית ובערבית.

בשנת 2008 לכבוד עשור לפסטיבל הפסנתר, התחיל כספין להופיע עם שירי משוררות, לדבריו: "מתוך אהבה גדולה למילה העברית הכתובה ומתוך התחברות ל"חרוז" הנשי בחרתי לשיר משוררות..." המופע שלווה בארבעה מוזיקאים, הוא שירים שנכתבו על ידי משוררות עבריות, כתרצה אתר, רחל, לאה גולדברג, יונה וולך, נורית זרחי, נעמי שמר ורחל שפירא ללחנים של מלחינים כמתי כספי, שלמה גרוניך, שמואל וילנסקי, מיקי גבריאלוב, נורית הירש, יצחק קלפטר (צ'רציל) ויהודה פוליקר.

ב-2017 הוציא אלבום של שירים שביצע במהלך השנים.

ב-2021 הופיע בערב מחווה של התיאטרון הקאמרי לאהוד מנור בשירים שתרגם מנור למחזות זמר.

כשחקן[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2022 הופיע בתפקיד המספר / הקרימינולוג במחזמר "מופע האימים של רוקי".

חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

כספין יצא מהארון כהומוסקסואל בגיל 17.

לדבריו המהפכה השנייה בחייו הייתה כשהחליט לעבור לחיות בניו יורק בגיל 26, והמהפכה השלישית לדבריו הייתה בגיל 40, וכפי שסיפר על כך: "זה היה משמעותי עברתי לביתי החדש, נפרדתי מאהבת חיי, היה לי בלגן גדול והשתמשתי בכל מיני חומרים כימיים שלא אחזור עליהם לעולם. גם יום הולדתי ה-50 היה משמעותי מאוד ההפתעות והריגושים שגרמו לי חבריי ואוהביי היו כאלה, שחששתי שלא אעמוד בהם".

כאנשים שהשפיעו עליו במיוחד הוא מציין את אמו בילדותו ובבגרותו את סבתו מרים, שהייתה בשבילו מודל ליהודיה חדשה, ציונית ומאמינה. "היא לימדה אותי והבהירה לי שאפשר להאמין באלוהים בלי סממנים חיצוניים של כיפה או כובע או מלבושים כאלה ואחרים". גם צדי צרפתי, שבפסיעותיי הראשונות במקצוע היה האדם שסייע. "עוד אדם שהשפיע עלי רבות הוא הרב מרדכי גפני. המפגש שלי אתו היה מרתק ומקרב".[5]

כספין מתגורר מאז 1997 בבית שמיועד לשימור ברחוב נחלת בנימין בתל אביב.

משפחתו[עריכת קוד מקור | עריכה]

טובה גרשון כספין עם הוריה, אחיה וחברת ההורים בשדה ברמתיים

סבו אבי אביו, יהושע כספין עלה לארץ ישראל בשנת 1913 לאחר ששירת בצבא הרוסי כחייט. במשפחה נהוג לספר שהסב תפר את החליפה שבה יוסף טרומפלדור מצולם, כאשר נפגשו בקהיר. הסבתא אם אביו של כספין, מרים כספין לבית רובינשטיין, נולדה בעזה להורים שהיו בתנועת ביל"ו. בערוב ימיה הייתה דתית מאוד. הסב יהושע ואחיו אשר כספין, פתחו מתפרה באזור כיכר פריז בחיפה והיו ראשוני המתגוררים בשכונת נווה שאנן בחיפה, שהוקמה ב-1922.

אביו של כספין, אברהם היה הבן הבכור במשפחה. בתקופת המנדט הבריטי שירת אברהם כספין בצבא הבריטי, לאחר מכן היה נהג באגד.

משמאל יושבים האם מרים האחות עדינה האב יהושע, עומדים משמאל האח זאב, אברהם כספין, האח ישראל

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]