יוהאן גאורג גמלין

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יוהאן גאורג גמלין
Johann Georg Gmelin
לידה 10 באוגוסט 1709
טיבינגן, דוכסות וירטמברג, האימפריה הרומית הקדושה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 20 במאי 1755 (בגיל 45)
טיבינגן, דוכסות וירטמברג, האימפריה הרומית הקדושה עריכת הנתון בוויקינתונים
ענף מדעי בוטניקה, פיזיקה, גאוגרפיה (חלקי)
מקום מגורים גרמניה
מקום לימודים אוניברסיטת טיבינגן עריכת הנתון בוויקינתונים
מוסדות אוניברסיטת טיבינגן עריכת הנתון בוויקינתונים
תלמידי דוקטורט סטפן קרשניניקוב, סמואל גוטליב גמלין עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה אוניברסיטת טובינגן
צאצאים Eberhard Gmelin, Christian von Gmelin עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

יוהאן גאורג גמליןגרמנית: Johann Georg Gmelin;‏ 10 באוגוסט 1709 - 20 במאי 1755) היה חוקר טבע גרמני, בוטנאי גאוגרף, רופא, מנהל הגן הבוטני של אוניברסיטת טיבינגן, וחבר האקדמיה המלכותית השוודית למדעים.

במאה ה-18 סייר יוהאן גאורג גמלין בסיביר. בשנים 1733-1743 הוא לקח חלק במשלחת הצפונית הגדולה. הוא היה הראשון אשר מדד וגילה כי פני המים בים הכספי נמוכים מאלה של הים התיכון. הוא גם פרסם שתי עובדות מרכזיות במסעותיו בסיביר ויותר מ -500 מינים ידועים קודם לכן.

ילדות[עריכת קוד מקור | עריכה]

גמלין נולד בטובינגן לבנו של פרופסור מאוניברסיטת טובינגן. הוא היה ילד מחונן והחל להשתתף בהרצאות באוניברסיטה זו בגיל 14. בהיותו בן 18, בשנת 1727, הוא סיים לימודי רפואה. לאחר מכן הוא נסע לסנקט פטרבורג ובשנת 1728 קיבל מלגת לימודים באקדמיה הרוסית למדעים. בשנת 1730 הוא החל להרצות באוניברסיטה, והתמנה בהמשך לפרופסור לכימיה וידיעת הטבע.

משלחת קמצ'טקה השנייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אחד הסוגים שגילה במסעותיו

גמלין נבחר, מבין שלושה פרופסורים, להצטרף למשלחתו השנייה של ויטוס ברינג לקמצ'טקה (1733-1743). בחלקו הראשון של המסע - לאחר שיצאו מסנקט פטרבורג באוגוסט - התלווה אליהם הסטודנט הצעיר סטפן קרשניניקוב. יחד הם נסעו דרך הרי אורל ומערב סיביר ליניסייסק. גמלין תיאר את תוואי נהר היניסיי כגבול בין אירופה לאסיה, וביניסייסק השתתף במדידת הטמפרטורה הנמוכה ביותר שנרשמה עד לאותה עת. הוא היה גם הראשון שגילה כי פני הים הכספי נמוכים יותר מאלה של הים התיכון. בספטמבר 1736 הוא הגיע למטהו של ברינג ביקוטסק. לרוע מזלו, בית מגוריו של גמלין נשרף ב-8 בנובמבר, ועימו נשרף אף אוסף הצמחים והרישומים שערך וכן חלקים מספרייתו. בקיץ שלאחר מכן הוא ניסה לאסוף מחדש דגימות רבות ככל האפשר כדי להחליף את אלה שאבדו. בין השנים 1747–1769 פרסם בארבעה כרכים את ספרו "הצומח בסיביר" (Flora Sibirica). הספר מכיל תיאורים של 1178 מיני צמחים, 294 מתוכם מאוירים. אחיינו שמואל גוטליב גמלין סייע לו לערוך את שני הכרכים האחרונים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא יוהאן גאורג גמלין בוויקישיתוף