יוהאן מקובסקי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף יוהן מקובסקי)
יוהאן מקובסקי
Johann (János) A. Makowsky
לידה 12 במרץ 1948 (בן 76)
הונגריה עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים המכון הטכנולוגי של ציריך עריכת הנתון בוויקינתונים
מנחה לדוקטורט ארנסט ספקר, Hans Läuchli עריכת הנתון בוויקינתונים
תלמידי דוקטורט ויקטור מ. מרקוביץ, אריה צביאלי, Jacob Ukelson, מיכאל טיומקין, Elena Ravve, Udi Rotics, Jean-Charles Grégoire עריכת הנתון בוויקינתונים
האתר הרשמי
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

יוהאן (ינוש) א. מקובסקי (Johann (János) A. Makowsky; נולד ב-12 במרץ 1948 בבודפשט) הוא לוגיקן ומדען מחשב שווייצרי ממוצא יהודי-הונגרי,[1] פרופסור מן המניין בטכניון.

קורות חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

מקובסקי כתב את עבודת הדוקטורט שלו בלוגיקה מתמטית בציריך ב-1974. הוא שימש במשרות זמניות במרכז בנך בוורשה, באוניברסיטת סטנפורד בארצות הברית, באוניברסיטת סימון פרייז'ר בקנדה, באוניברסיטת פירנצה באיטליה, במכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס MIT בארצות הברית, ובאוניברסיטת לוזאן ובמכון הטכנולוגי של ציריך בשווייץ, והיה חבר סגל מן המניין באוניברסיטה החופשית בברלין. מקובסקי הוא ממייסדי האגודה האירופית ללוגיקה של מדעי המחשב ושימש כסגן נשיא, נשיא וחבר במועצת המנהלים של האגודה.

התמחותו של מקובסקי היא בלוגיקה מתמטית ושימושיה במדעי המחשב. בתורת המודלים, מקובסקי פתר שתי בעיות פתוחות בתחום שנקרא categoricity theory ועסק בחקר תכונות אינטרפולציה וקומפקטיות של לוגיקות. בתורת מסדי הנתונים, מאמרו של מקובסקי, ביחד עם צ'נדרה ולואיס, הציג את הוכחת אי-הכריעות הראשונה לבעיית התלויות המושרות. כמו כן עסק מקובסקי בקשר בין מודלי ישויות קשרים לסכימות של מבני נתונים. בתכנות לוגי חקר מקובסקי נוסחאות בעלות צורה מיוחדת הנקראות נוסחאות הורן ואת הסיבוכיות שלהן. באלגוריתמים בתורת הגרפים, הוא ושותפיו למחקר פיתחו גישה לוגית מאוחדת לאלגוריתמים על גרפים בעלי רוחב עץ (tree-width) ורוחב קליקה (clique-width) חסום, ובהמשך לכך גישה לוגית לגדירות של פולינומי גרפים.

מפרסומיו[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Linear time solvable optimization problems on graphs of bounded clique-width, B Courcelle, JA Makowsky, U Rotics - Theory of Computing Systems, 2000 - Springer.
  • Identifying extended entity-relationship object structures in relational schemas, VM Markowitz, JA Makowsky, Software Engineering, IEEE Transactions on 16 (8), 777-790.
  • Unification as a complexity measure for logic programming, A Itai, JA Makowsky, The Journal of Logic Programming 4 (2), 105-117.
  • Δ-logics and generalized quantifiers, JA Makowsky, S Shelah, J Stavi, Annals of mathematical logic 10 (2), 155-192

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא יוהאן מקובסקי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ על הוריו ומשפחתו ראו: אביו, אמו, בדף של מקובסקי באתר הטכניון.