יום הצי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף יום חיל הים)
יום חיל הים הישראלי תשי"ח 13–16 ביולי 1958

יום הצי נחוג במרבית המדינות המקיימות כח ימי. היום משמש להביע גאווה והוקרה למשרתים בים, בנוסף לכך הוא הזדמנות להביא את עבודתו של הצי למודעות של אזרחי המדינה. אנשי הצי מופיעים לרוב בתלבושת הייצוגית ביותר (בדרך כלל מדים לבנים) ואזרחי המדינה מוזמנים לצפות ואף לקחת חלק בפעילויות.

יום חיל הים הישראלי[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – יום הים

יום חיל הים הוא למעשה "שבוע חיל הים". זהו לא מועד לאומי אלא הוא אירוע פנימי של החיל. ספינות חיל הים מקושטות בדגלי החיל ודגלי הקוד הבינלאומי ובלילה במחרוזת אורות צבעוניים. המשרתים בחיל הים, בחופשה ובתפקיד, לובשים את המדים הלבנים. מפקד החיל מוציא איגרת ברכה גאווה ועידוד למשרתים בחיל.[1] האירועים מתחילים בטקס אזכרה לזכר חללי החיל בגן אלישבע באשדוד. בדרך כלל מתוזמן האירוע עם טקס סיום קורס חובלים. בהתאם לקשרים עם חברת צים התארחו קציני חיל הים למסיבות באוניות החברה.

בשנת 1958 כללו האירועים מצעד צבאי בחיפה בהשתתפות חיילי החיל וצוערים של בית הספר לקציני ים עכו.[2]

מועד האירועים[עריכת קוד מקור | עריכה]

יום עזיבת הבריטים את נמל חיפה, 30 ביוני 1948 מציין את הולדת חיל הים.[3] המועד לחגיגות אינו קבוע ונקבע על ידי מפקד חיל הים המכהן בתקופה מתאימה לפי הערכתו. במשך שנים רבות נחגג האירוע בחודשי הקיץ יוני-אוגוסט.

בשנת 1968
חגיגות נערכו לרגל 20 שנה לחיל הים. ביום א' 11 באוגוסט היו אניות החיל בנמלי חיפה, אשדוד ואילת פתוחות למבקרים. אלפי אזרחים נצלו את ההזדמנות לבקר ולראות מקרוב. באותו יום הונף דגל חיל הים על בנין עיריית חיפה. ישיבה חגיגית של מועצת העירייה נערכה בבסיס החיל שבנמל חיפה בנוכחות מפקדים בכירים ואנשי מועצת העיר.
ביום שני נערכו מסדרים ביחידות והוקראה פקודת יום של מפקד החיל האלוף שלמה אראל. ובערב נערכה עצרת חגיגית בגן האם בכרמל. המברכים היו מפקד החיל אלוף שלמה אראל ראש העיר חיפה מר אבא חושי וראש המטה הכללי רב-אלוף חיים בר-לב שאיחל לחיל להצליח בכל המשימות והאתגרים העומדים לפניו. את כנית הערב השלימו הופעותיהם של מקהלת בנות החיל בניצוחו של אפי נצר ולהקת חיל הים בקטעים מתוך תוכניתה החדשה "וביום השלישי..", שהתקבלו בתשואות רבות ובקשות הדרן.
ב-13 באוגוסט, יום החיל עצמו, עשו אנשי הקבע, אזרחים העובדים בחיל ומשפחותיהם פיקניק ובילוי יום שלם בחוף הים. אותו יום בשעות אחרי הצהריים הוקדש לחיל הים בתערוכת צה"ל שהתקיימה בגני התערוכה בתל אביב.
האירוע המסיים את החגיגות היה חנוכת הבסיס החדש של חיל הים בנמל אשדודבסיס אשדוד מפקד חיל הים ברך ”הבסיס החדש של חיל הים באשדוד מהווה מפתח לשמירת הביטחון השוטף וריבונות ישראל לאורך החופים הדרומיים מצפון סיני ועד מבואות פורט סעיד”. הגב' שרה אראל, רעית מפקד חיל הים, התכבדה בגזירת סרט הכניסה לבסיס וניפוץ בקבוק שמפניה בקיר המבנה הראשון.[4]
בשנת 1971
חיל הים חגג את שנתו ה-23 ב-15 ביוני. התקופה הייתה לאחר שסדר הכוחות התחדש. המשחתות והטרפדות יצאו מהשירות ושייטת ספינות הטילים מנתה כבר 12 ספינות סער. מפקד חיל הים אברהם בוצר אירח את ראש הממשלה גולדה מאיר שר הביטחון משה דיין והרמטכ"ל חיים בר-לב.
ועדת האימוץ של הוועד למען החייל בשיתוף עם בעלי בתי הקולנוע בחיפה הזמינה את חיילי החיל לצפות בסרטים ללא תשלום. חבילות שי הוענקו לחיילי חיל הים שאיתרע מזלם להיות מאושפזים בבתי החולים ובתי הבראה ברחבי ישראל. הנהלת אגד איפשרה נסיעה חינם בקווי התחבורה בחיפה. במהלך, היום נערך טקס סיום קורס חובלים. גב' מאיר ענדה דרגות סג"ם לשלושת המצטיינים: אורי אהוד ממעגן מיכאל, מנחם לב משדות ים ודני רבין ממושב היוגב. בתום הטקס נערך משט לאורך החוף שכלל צוללת, ספינת טילים, ספינת דבור. הקצינים החדשים ערכו מפגן שליטה בסירות גומי.
החגיגות הסתיימו במסיבה בגן האם בחיפה. ראש הממשלה גולדה מאיר סיכמה את החגיגות ”ערב גדול הוא זה לנו...כיום כאשר זכינו לראות את חיל הים על העצמה, הענווה והיעילות שבו, על מעשיו הגדולים ומשימותיו הקשות.......לכל אלה אומר ביום חגנו – טוב לנו שאלה הם בנינו. עליהם ורק עליהם אפשר לבנות את ביטחוננו”[5]

בשנת 1993 החליט מפקד חיל הים, אלוף עמי אילון, להעביר את החג לחודש אוקטובר. בחודש זה התרחשו במהלך השנים אירועים חשובים למורשת החיל. כמו טיבוע האמיר פארוק ב-1948, תפישת האבראהים אל-אוול ב-1956, והניצחונות בקרבות הטילים שהתחוללו בזירה הימית במלחמת יום הכיפורים ולהבדיל גם טיבוע המשחתת אילת. אירוע מרכזי הייתה עצרת אליה הוזמנו גם סגל ותיקי החיל. במהלך העצרת חולק פרס מפקד חיל הים לחשיבה יוצרת על הישגים ליעול וקידום פעילות מבצעית טכנית ולוגיסטית ביחידות חיל הים.

ב-2002 החליט מפקד חיל הים אלוף ידידיה יערי לחגוג ב-9 באוקטובר. ונימק את ההחלטה בקרבות שהתחוללו ביום הזה בזירה הימית במלחמת יום הכיפורים.[6]

בשנת 2009, החליט מפקד חיל הים אלוף אלי מרום, להעביר את האירועים לחודש אוגוסט על מנת למנוע מצב של גשם בעת החגיגות כפי שקרה באותה שנה. מקבץ האירועים החל ב-2 באוגוסט באזכרה השנתית לחללי החיל בגן אלישבע באשדוד. ב-3 באוגוסט נערך טקס סיכת קצין הים לקורס חובלים מחזור 119 בנוכחות מפקד חיל הים. טקס הסיום וחשיפת הדרגות נערך ב-5 באוגוסט בנוכחות סגן שר הביטחון מתן וילנאי והרמטכ"ל רב-אלוף גבי אשכנזי. ביום חמישי 6 בואוגוסט 2009 נערכו מסדרים בכל יחידות החיל, הועברו הרצאות מורשת קרב. ובערב התכנסו כלל קציני ונגדי החיל במרכז קונגרסים בינלאומי חיפה לעצרת בה העניק מפקד חיל הים אלי מרום פרס לחשיבה יוצרת ופרס למפעל חיים.[7]

בשנת 2017, מסיבה שלא נמסרה הועתקו האירועים לסוף ספטמבר ותחילת אוקטובר.

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

יום הצי במדינות העולם[עריכת קוד מקור | עריכה]

אוסטרליה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הולדת הצי האוסטרלי מיוחסת ל-1 במרץ 1901. המועד בו התקבלה החלטת הפרלמנט הפדרלי של אוסטרליה על חוק הביטחון הכולל הקמת צי. בשנת 1911 אישר ג'ורג' החמישי מלך בריטניה את הקידומת ROYAL ובכך נולד מחדש כצי מלכותי. ב-4 באוקטובר 1913 הגיעו יחידות צי ראשיות שנבנו בבריטניה לנמל סידני. למעשה תאריך זה הגיע הצי האוסטרלי לרמת יכולת. אירועי שבוע הצי מתקיימים במועדים שונים במדינות המרכיבות את אוסטרליה. לדוגמה ביולי 2016 קיימה המשחתת 'דרווין' מצעד ויום פתוח בעיר דרווין. אירוע דומה מתוכנן ל-4 בנובמבר 2017.

אוקראינה[עריכת קוד מקור | עריכה]

החל משנת 2012 נחגג יום הצי של אוקראינה ביום א' הראשון בחודש יולי. לפני כן מאז שנת 1996 צוין החג ב-1 באוגוסט. בהחלטה של נשיא המדינה פטרו פורושנקו מ-12 ביוני 2015 הועבר החג ליום א' הראשון בחודש יולי כיום חופשי מעבודה.

אזרבייג'ן, איטליה, ואיראן[עריכת קוד מקור | עריכה]

אקוודור וארגנטינה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ארצות הברית[עריכת קוד מקור | עריכה]

יום הצי הראשון בארצות הברית נחוג ב-27 באוקטובר שנת 1922. היזמה לכך הייתה של חוג ידידי הצי United States Navy League לכבוד יום הולדתו של הנשיא תאודור רוזוולט, שהיה אוהד ומעורב בענייני הצי. הצי שלח את אוניותיו לתצוגה בכחמשים ערי נמל בארצות הברית. בשנת 1945 לאחר הניצחון במלחמת העולם השנייה היו החגיגות יום הצי מפוארות במיוחד עם הנשיא הארי טרומן בנמל ניו יורק.

בשנת 1949, עם הקמת מחלקת ההגנה החליט מזכיר ההגנה לואיס ג'ונסון לקבוע את יום הצי יחד עם שאר הזרועות בחודש מאי. ליגת ידידי הצי לא ראתה עצמה מחויבת להחלטה זו והמשיכה לחגוג באותו מועד.

בשנת 1970 נמצא לחוקרים כי יום הקמת "צי המושבות" היה ב-13 באוקטובר ואדמירל אלמו זומוואלט עמל מול אגודת ידידי הצי לקבוע את החג ליום זה. למרות זאת יום הצי מוכר להיות ב-27 באוקטובר. והוא אינו חג רשמי של הצי אלא מפגשי ותיקים המאורגנים על ידי ה-United States Navy League.

הפיקודים השונים של הצי מקיימים Fleet Week אירוע במקום מסוים ובזמן מסוים פותחים את אוניות הצי לביקורים ואנשי הצי מקיימים פעילות טקסית וחברתית בעיר החוף. אירועים אלה אינם במתכונת שנתית חוזרת.

בולגריה, בוליביה ובנגלדש[עריכת קוד מקור | עריכה]

בריטניה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הצי המלכותי הבריטי נוהג לחגוג את "יום טרפלגר" ב-21 באוקטובר. ביום זה פותחים חלק ממתקני הצי את שעריהם לציבור הרחב ומתקיימות תצוגות ומפגן של זרוע האוויר.
ביום הראשון הקרוב לתאריך החג מקיימים צוערים של בתי הספר הימיים הבריטים מצעד ליד המצבה של נלסון בככר טרפלגר בלונדון. בערים שונות ברחבי בריטניה מתקיימים מצעדים דומים.

ברזיל ודנמרק[עריכת קוד מקור | עריכה]

דרום אפריקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שורשיו של הצי הדרום אפריקאי החלו ב"שירות הימי של דרום אפריקה" (SA Naval Service) שהוקם ב-1 באפריל 1922. לאחר הבחירות הדמוקרטיות בשנת 1994 חזר הצי להיות בקשר עם העולם. ב-1 באפריל -1997 חגג הצי 75 שנה להקמתו ולחגיגות הגיעו ספינות צי מ-15 מדינות. את חיל הים הישראלי ייצג תא"ל ניר מאור.

הודו[עריכת קוד מקור | עריכה]

יום חיל הים ההודי מצוין ב-4 בדצמבר לזיכרון התקיפה המוצלחת שנערכה בשנת 1971 על בסיס הצי הפקיסטני בקראצ'י. טקס הנחת זר זיכרון נערך ליד האנדרטה לזכר הניצחון הימי בחוף הים. כלי השיט פתוחים לביקורי אורחים וכן נערכים שיוטים ומטסים ליד החוף.
קודמים לו ימי שירות לציבור הנערכים בתאריכים 24–26 בנובמבר בימים אלה היו אוניות הצי פתוחות למבקרים. ותערוכת במוטיבים שונים כל שנה. בשנת 2015 היה הנושא "הצי ההודי - ים בטוח לאומה" בשנת 2012 המוטיב היה "הצי ההודי – כח ימי לשגשוג לאומי" ובשנת 2008 "יוצאים לקראת השכנים בימיים".

הולנד, ונצואלה וטורקיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

יפן, מצרים ומקסיקו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ניו זילנד, סוריה וסין[עריכת קוד מקור | עריכה]

סינגפור[עריכת קוד מקור | עריכה]

הצי של סינגפור חוגג ב-5 במאי. השנה 2017 חגג יובל 50. בתאריך זה בשנת 1967 הונף לראשונה דגל הצי החגיגות כללי פרסום ספר כרזת קיר גדולה וחתימת קפסולת זמן בה מתוארים הישגי הצי ב-50 השנה הראשונות.

ספרד[עריכת קוד מקור | עריכה]

הצי הספרדי חוגג כל שנה את יום הצי במסדר אוניות מול חוף אחת הערים ומצעד חיילי הצי ברחובות העיר. החגיגות נערכות בשבוע האחרון בחודש מאי עד השבוע הראשון ביוני. הפרסומים מתארים את הצי ומעשיו. תוכנית האירועים כוללת: ביקורי תלמידי בתי הספר בספינות הצי בבסיסיו. הנחת זרים על מצבת חללי המלחמות בחזית הכנסייה בסן פרננדו .[13] תוכנית דומה התקיימה גם בקרתגנה סיאוטה ופרול, באיים הבליארים באיים הקנריים. במוזיאון הימי בבירה מדריד נפתחה תערוכה לנושא ימי בסיס חיל הנחתים במדריד מקבל אורחים.

הפיליפינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הצי הפיליפיני חוגג ב-25 במאי את יום הקמתו. החגיגות מתקיימות בבסיסי הצי בפורט סן פליפה בקביט סיטי. הצי הוקם בשנת 1898 כצי המהפכני במלחמת העצמאות מהשלטון הספרדי. ארגון הצי נעשה בהוראת מוביל המהפכה גנרל אמיליו אקינאלדו ביום 23 ביוני 1898 לאחר הפרדות מארצות הברית אורגן בפיליפינים ב-9 בפברואר 1939 כח סיור חופי. אחרי השחרור מהכיבוש היפני אורגן כח הסיור הימי מחדש ב-1 באוקטובר 1945. אך יום הצי ממשיך להיות ב-25 במאי.[14]

פולין, פקיסטן ופרו[עריכת קוד מקור | עריכה]

צ'ילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

יום הצי בצ'ילה הוא חג לאומי ב-21 במאי לציון הקרב באיקיקה בשנת 1879 במלחמת הפסיפיק. בקרב זה נלחם ארטורו פרט (Arturo Prat) עם הספינה Esmeralda נגד כח עדיף. ספינתו טבעה אך בלחימתו העיקשת גרם לאנית הצי הפרואני Independencia לעלות על שרטון החוף ובכך נחלש הכח הפרואני. הובס בידי אונייה אחרת.
בערב הקודם מתאספים קציני הצי במועדונים ובחדרי האוכל בספינות ומספרים על הקרב. בחצות נאספים לפני האנדרטות בוולפראיסו, איקיקה, טלקואנו ובסיסים אחרים ומצדיעים בחרבות שלופות.
ב-21 לחודש נערך ובולפראיסו, בה נמצאת מפקדת הצי הצ'ילני, טקס צבאי בהשתתפות אנשי חיל הים חיל האוויר והצבא. המכובדים נוכחים כל צמרת המדינה מהנשיא חברי ממשלה חברי פרלמנט שגרירים נספחים צבאיים כל הגנרלים והאדמירלים של צ'ילה. הטקס המתחיל בתפילה ממשיך דברי מפקד הצי המשודרים ברדיו לכל האומה.
בשעה 12:10 מבוצע ירי כבוד של 21 מטחים לציון הניצחון. נערך מצעד צבאי עם דגלים ותזמורות אחריו רוכבי סוסים וצועדים מתושבי הכפרים המכגישים למכובדים משקה סיידר תפוחים. להקת מחול רוקדת ריקוד עממי בנוסח הנקרא 'קואנקה' המוקדש לקרב.[15] אף כי הפעילות העיקרית נעשית בבסיסי הצי מתקיימת פעילות טקסית בכל בתי הספר במדינה.

צרפת, קולומביה וקרואטיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

רומניה[עריכת קוד מקור | עריכה]

דגל הצי של רומניה

יום הצי של רומניה נחגג ב-15 באוגוסט כחג לאומי. התאריך שהוא חג נוצרי המציין את עלייתה השמימה של הבתולה מרי, שנחשבת לקדושה המגינה על הימאים, כך יצא שהחג נהיה חג עממי. המנהג החל בשנת 1902 על סיפון הסיירת ELIZABET והמשיך ותפש עניין בקרב האזרחים במשך השנים. בשנת 1928 נוספו לחגיגות גם מפגן משחקי ימאים.
בשנת 1933 נוספו תחרויות חתירה בסירות, שחיה ולמעשה בכל שנה נוספו נושאים שונים לתוכנית. בשנת 1956 הוכנסו קטעי מערכונים מבוימים כשהשחקים הם קדטים של האקדמיה לקציני ים.

האירוע המרכזי מתקיים על גדת הדנובה בחזית הקזינו בקונסטנצה עם מפגן כלי שיט עוגנים מול קהל רב. זר פרחים גדול בצורת עוגן מוטל לים לזכר הימאים שנפלו על הגנת רומניה. הנוכחים שרים את ההמנון הלאומי ומבוצע ירי כבוד של 21 מטחים. החגיגות כוללות מצעד צבאי בעיר וזיקוקי די נור והצגת אל הים נפטון רוכב על הגלים. חגיגות מוזיקה וריקודים נמשכות עד מאוחר בלילה.
חגיגות במתכונת דומה נערכות בנמלי רומניה: מגנליה טולסאה, אורסובה וגאלאץ.

יום הצי של רוסיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

יום הצי של רוסיה הוא חג לאומי המתקיים בדרך כלל ביום א' האחרון בחודש יולי. המועד נקבע בשנת 1939 כיום הצי הסובייטי ומציין את הניצחון הרוסי בקרב גנגוט כנגד השוודים. החגיגות בסנקט פטרבורג נפרשים כלי שיט של הצי בנהר הנייבה בעגינה טקסית וספינה הנושאית את הנשיא או ראש הממשלה עוברת על פניהם במשט הצדעה. ספינות נוספות עומדות ליד הרציף ומקבלות המוני אורחים לסיור על הסיפונים.

מדינות ימיות שאינן חוגגות יום צי[עריכת קוד מקור | עריכה]

גרמניה, קנדה, שוודיה.

הצי המלכותי השוודי אינו חוגג יום צי שנתי אך החל בהכנות לחגוג את יובל 500 שנה להקמתו שיתרחש ביוני 2022. הצי מייחס את יום הקמתו ל-7 ביוני שנת 1522. ביום זה הגיע כח שכלל עשר אוניות מלחמה בהובלת אוניית הדגל Lubska Swan למימי שוודיה. הצי נרכש על ידי גוסטב ואסה, מלך שוודיה מהעיר ליבק שבברית ערי ההנזה. בהגעתו לשוודיה הטיל מצור ימי על סטוקהולם שהייתה בשליטת דנמרק.

ימי צי לפי לוח השנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המועד הצי פרטים נוספים
23 במרץ יום הים הכללי נחוג בבוליביה ובמדינות אחרות
26 במרץ הצי של בנגלדש במקביל לחג העצמאות של המדינה.
1 באפריל הצי של דרום אפריקה
23 באפריל הצי הסיני
24 באפריל יום הצי הבוליביאני
25 באפריל הצי של נו זילנד יום אנזא"ק
17 במאי הצי הארגנטיני
21 במאי הצי של צ'ילה
25 במאי הצי הפיליפיני
27 במאי הצי של יפן
בתקופה סוף מאי תחילת יוני הצי הספרדי משמר כבוד ומבנה טקסי של אוניות
1 ביוני הצי של מקסיקו
7 ביוני הצי השוודי מצוין כיום ההקמה אך אינו נחגג.
10 ביוני הצי האיטלקי
יום א' האחרון בחודש יוני חיל הים הפולני במקביל לחג הים הלאומי
סוף השבוע הראשון בחודש יולי חיל הים ההולנדי
יום א' הראשון בחודש יולי הצי של אוקראינה החל משנת 2015
14 ביולי הצי הצרפתי משתתף בחגיגות יום הבסטיליה
24 ביולי צי הבוליברי של ונצואלה וגם הצי של קולומביה
25 ביולי יום הצי של אקוודור לזכר ניצחון של צי אקוודור על צי פרו ב-25 ביולי 1941.
יום א' האחרון בחודש יולי הצי הרוסי חג לאומי
5 באוגוסט הצי של אזרבייג'ן
10 באוגוסט הצי של דנמרק
יום א' השני בחודש אוגוסט הצי הבולגרי
15 באוגוסט הצי של רומניה
28 באוגוסט חיל הים הסורי
8 בספטמבר הצי של פקיסטן
18 בספטמבר הצי הקרואטי
27 בספטמבר הצי הטורקי
8 באוקטובר הצי הפרואני
21 באוקטובר הצי המלכותי הבריטי יום טרפלגר
21 באוקטובר חיל הים המצרי טיבוע המשחתת אילת
27 באוקטובר צי ארצות הברית על ידי אגודת ידידי הצי
28 בנובמבר הצי האירני
4 בדצמבר חיל הים ההודי
28 בדצמבר הצי של ברזיל

מקורות וקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא יום הצי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ אלוף ידידיה יערי, יום חיל הים 9 באוקטובר 2002 - דבר מפקד חיל הים, "בין גלים", אוקטובר 2002, עמ' 5
  2. ^ שמחה בינות, יובל לבית הספר לקציני ים עכו, 2003, עמ' 36
  3. ^ עמוס אילון, "הצי הישראלי עולה מן המחתרת" ב"ישראל והים" אסופה בהוצאת מ ניומן בשיתוף עם החבל הימי לישראל, 1970, עמ' 365.
  4. ^ אלי שחף, "מערכות ים" - ביטאון חיל הים, ספטמבר 1968, עמ' 13-11
  5. ^ מערכות ים ביטאון חיל הים, חוברת 104 יולי 1971 עמ' 38-36
  6. ^ דנה כהן, יום חיל הים, "בין גלים" אוקטובר 2002, עמ' 24
  7. ^ רזשרגא ורוז בראל, יום חיל הים, 'בין גלים' חוברת דצמבר 2009
  8. ^ יום הצי של אקודור באתר lhistoria.
  9. ^ יום הצי של בולגריה באתר AnyDay
  10. ^ היסטוריה וארכיאולוגיה ימית על צי בוליביה שנת 2000
  11. ^ יום הצי נחוג בשגרירות ברזיל מאמר ב אל דיאריו בבוליביה 28 דצמבר 2014
  12. ^ יום חיל הים הסיני באתר ממשלת סין
  13. ^ [ תמונת שרי הממשלה ומפקדי הצבא באזכרה בשנת 2013] באתר הצי הספרדי
  14. ^ הצי הפיליפיני חוגג 117 שנה להקמתו 25 במאי 2015
  15. ^ סרט חגיגות יום הצי של צ'ילה בולפראיסו 21 במאי 2005