יוני אילת

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יוני אילת
יוני אילת
יוני אילת
לידה 5 בנובמבר 1975 (בן 48)
קרית טבעון‏‎, מדינת ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים בית צבי עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

יוני אילת (נולד ב-5 בנובמבר 1975) הוא שחקן תיאטרון, זמר ובמאי ישראלי.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אילת נולד וגדל בקריית טבעון, ובשנת 2000 השלים לימודי משחק בבית הספר הגבוה לאומנויות הבמה בית צבי. עם תום לימודיו השתתף בהצגת הילדים "נשיקה בכיס" בתיאטרון אורנה פורת לילדים ולנוער, ולאחר מכן במחזמר ובתוכנית הטלוויזיה "דפנה ודודידו" (ערוץ הופ!), לצד דפנה דקל.

בשנים 2004–2017 היה חבר מן המניין בלהקת תיאטרון יידישפיל. שם הופיע, בין השאר, בהפקות האלה:

  • כשחקן בהפקות "החזן מווילנה" (2005), "למה צחקה הכלה?" (2005), "מסעות בנימין השלישי" (2006), "מזל טוב, יהודים!" (2006) ובמופע "פתח לנו שער" (2010).
  • ב-2013 ערך, ביים והשתתף בהצגה "מונולוגים מהקישקע". ההצגה מבוססת בעיקר על ספר הבישול "שמאלץ" מאת השף וחוקר הפולקלור שמיל הולנד והסאטיריקנית נילי אושרוב. על עבודתו זו היה אילת מועמד לפרס במאי השנה בתיאטרון הישראלי. ביוני 2015 השתתפה ההצגה ב- Kulturfest ניו יורק, ובאוגוסט 2016 ב- Festiwal Singera בוורשה.
  • ב-2015 ביים והשתתף בהצגה "נשמה צוענית", שנכתבה על ידי המחזאי אורן יעקובי ע"פ רעיון של אילת ובהתבסס על השירים שהופיעו באלבומו מ-2010. בהצגה נטל חלק כל צוות ההצגה "מונולוגים מהקישקע".
  • ב-2017 ביים והשתתף בהצגה "א יידישע מאמע", הצגה מוזיקלית שעסקה בדימויה של האמא היהודייה במוזיקה, בתיאטרון ובקולנוע. גם בהצגה זו נטל חלק צוות ההצגות "מונולוגים מהקישקע" ו"נשמה צוענית".

על פעילותו העניק לו היידישפיל שלושה פרסי הצטיינות (ב-2006, 2010, 2013). נוסף על כך זכה אילת במלגות מטעם קרן שלום עליכם והרשות הלאומית לתרבות יידיש. אילת מגיש פינה בנושא שירים ביידיש בתוכנית כאן יידיש המשודרת ב כאן תרבות מידי שישי בשעה 14.

פרויקטים נוספים שהעלה על הבמה:

הקלטות אולפן:

  • ב-2010 יצא אלבומו הראשון של אילת, "ציגיינער נשמה" ("נשמה צוענית"). את האלבום הפיצה חברת התקליטים פונוקול, ובו אחת עשרה גרסאות ביידיש לשירים צועניים עממיים. האלבום מבוסס על שירים מאלבומה של ירדנה ארזי "נשמה צוענית". באותה שנה ביצע אילת את שירי האלבום על במת הפסטיבל למוזיקה יהודית באמסטרדם.
  • מאז הקליט אילת שירים נוספים, בעברית וביידיש, תוך שיתוף פעולה עם מעבדים שונים: רמי יוסיפוב (טיפקס), אלון עזיזי, דורון מזרחי, ליאור רונן ולהקת "די גאסן טריו".

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא יוני אילת בוויקישיתוף

על ההצגה "מונולוגים מהקישקע"

על ההצגה "נשמה צוענית"