יונתן יבין

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יונתן יבין
יונתן יבין
יונתן יבין
לידה 17 ביוני 1972 (בן 51)
ניו יורק, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ישראלישראל ישראל
השכלה האוניברסיטה העברית בירושלים עריכת הנתון בוויקינתונים
מעסיק ידיעות אחרונות, גלי צה"ל, הארץ
פרסים והוקרה פרס היצירה לסופרים עבריים עריכת הנתון בוויקינתונים
קישורים חיצוניים
פייסבוק jonathan.yavin
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

יונתן יבין (נולד ב-17 ביוני 1972) הוא סופר, עיתונאי, בעל טור, מתרגם, פובליציסט ומגיש רדיו ישראלי.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

יבין נולד בניו יורק למגיש החדשות חיים יבין וזוגתו יוספה, והגיע ארצה עם משפחתו בגיל 3. בגיל 19, החל לכתוב בעיתונות המקומית בירושלים, ובהמשך היה לבעל טור במקומונים "עיתון ירושלים" וכל העיר וסיקר ענייני תרבות. בין לבין עבד מספר שנים כרעיונאי במשרדי פרסום ועם לקוחות פרטיים. בשנת 2001 עבר לתל אביב והחל כותב ב"מוסף הארץ" ובמוסף "ספרים" של "הארץ". בשנת 2005 החל כותב מאמרים פוליטיים וכתבות תרבות בעיתון ידיעות אחרונות. עם הזמן חדל לעסוק בעיתונאות, ומ-2009 כתב שם מאמרי דעה בלבד.[דרוש מקור] הוא סיים את עבודתו שם בנובמבר 2018. בשנת 2022, בסיוע גיוס מימון המונים, הוציא את הרומן העצמאי שלו, "נאמן לעצמו" והקים את הוצאת הספרים "מֶלֶל ספרים".

ספרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

במקביל לעבודתו בעיתונות, עסק יבין בכתיבת רומן הביכורים שלו, "באבא ג'י". במהלך העבודה עליו התפרסם ספר הילדים הראשון שלו, "הכי הייתי רוצה להיות..." (עם עובד, 2002, נכתב בשיתוף עם נבו זיו). הספר מסביר לילדים בצורה מחורזת ומבדחת מהם מקצועות ומה היתרונות והחסרונות שיש בכל מקצוע. הספר זכה להצלחה והודפס בעשר מהדורות.

ספרו הבא של יבין לילדים נקרא "החתול דלעת משנה את הדעת" (עם עובד, 2004), והוא גם ספר הביכורים של המאייר גלעד סופר. הספר נבחר ל"מצעד הספרים" של משרד החינוך במקום השני לגיל הגן ובמקום השלישי לכיתות א' עד ג'[1]. בנוסף, הספר תורגם לערבית על ידי המרכז לספרות הילד הערבי. בשנת 2011 נכלל "החתול דלעת משנה את הדעת" ברשימת תשעה ספרים מכל הזמנים שהרכיבו את "מדף הספרים" של משרד החינוך. הספר הופץ בלמעלה מ-50 אלף עותקים במחיר מסובסד במוסדות לימוד ברחבי ישראל ויבין זכה בתעודת "ספר פלטינה" מטעם התאחדות הוצאות הספרים בישראל. בפברואר 2019 הופיע הספר במהדורה של "ספריית פיג'מה". באפריל 2022 הספר עובד לשעת סיפור מצולמת בתכנית "פרפר נחמד" בכאן חינוכית, ובאפריל 2023 הופיע הספר באנגלית (יחד עם ספר ילדים נוסף של יבין, "לילה בגנה" - להלן), בהוצאת "גפן" הישראלית-אמריקאית[2]. בנובמבר 2023 הופיע הספר בקרואטית, בהוצאת "קזמיר פרומט"[3], בבעלות הסופרת והציירת אנדראה פטרליק. כחלק מעסקת תרגום זו, פרסמה הוצאת מֶלֶל ספרים את ספרה של פטרליק Ljubav (אהבה) בשם העברי "לחיות בשלום".

ב-2004 הופיע, בנוסף ל"החתול דלעת משנה את הדעת", גם רומן הביכורים של יבין, "באבא ג'י"[4]. הספר מתאר את מסעו להודו של נדב זקן, צלם בן 28, כשאליו מתלווה אביו, אלי, מנכ"ל חברה משגשגת. שנה לאחר מכן התפרסם ספר הילדים "אחלה אח", שעוסק בילדה שנולד לה אח קטן, והיא משכנעת את הוריה להחזיר אותו לבית החולים ולהחליף אותו בתינוק אחר, אך לבסוף מבינה את חוזק הקשר המשפחתי. הספר זיכה את מאיירו, גלעד סופר, בפרס מוזיאון ישראל לאיור[5].

ב-2006 הופיע רומן הביכורים של יבין לנוער "זהבים", המגולל את קורותיו של אריאל מויאל, נער מצוקה בן 14, שנקלע לפנימייה ששמה כשמו של הספר. עם הגיעו נגנבים מחשבים שמכילים מידע רגיש, שבאמצעותו נסחטים מורים ותלמידים כדי לפגוע באריאל. על כתפיו של הנער מוטל לפתור את התעלומה או לשאת בתוצאות חמורות. ב-2008 הופיע "כשאבא היה עצוב" (עם עובד), שבו ילדה ושמה נועה נתקפת בעצב חסר הגיון וסיבה, ואביה שמספר לה סיפור שטותי שמסיח את דעתה. הספר זכה להצלחה והודפס ב-6 מהדורות.

בראשית 2010 התפרסם ספר הילדים החמישי של יבין, "בשכונה שלנו". הספר מגולל את קורותיה של חבורת ילדים שמשחקת ברחובות השכונה, ואף על פי שהוא מתרחש בימינו, יש בו קריצה מודעת - הן מבחינת התוכן והן מבחינת האיורים - לילדותו הירושלמית של המחבר בשנות ה-70 וה-80.

בסוף דצמבר 2010 ראה אור רומן הנוער השני של יבין, "אנטי", המגולל את קורותיו של דרור "אנטי" אנטילוביץ', נער שדודו התאבד, ובעקבות כך הוא מידרדר בלימודיו, מוצא את עצמו מסתובב ברחובות עם חבורת ראפ שגונבת מחנויות, הופך לראפר מצטיין, ולומד את ערך הנאמנות לעצמו ולחבורה. הספר תורגם ליפנית והופיע שם ב-2020[6].

ביוני 2011 ראה אור הרומן השני שלו למבוגרים, "שמר-בית", ובמרכזו פקיד בנק אפרורי ואפאתי, עמוס האוזנר, שאירועים שונים ומשונים מגלגלים אותו לחיים של שומר על בתיהם של אנשים שנסעו לחו"ל, יצאו למילואים, נפטרו וכן הלאה. הספר ייחודי בנוף הספרות העכשווית, שכן הוא כתוב בעברית מכל תקופותיה, מהמקרא דרך ההשכלה ועד לעברית המודרנית. בעקבות ספר זה הוענק ליבין פרס היצירה לסופרים עבריים (פרס לוי אשכול) לשנת תשע"ב[7].

בספטמבר 2012 ראה אור מדריך הכתיבה של יבין, "בונים סיפור - הארכיטקטורה של מלאכת הכתיבה" (כנרת זמורה ביתן), המבוסס על שיטה ייחודית שפיתח בסדנאות הכתיבה שלו. ביוני 2013 ראה אור ספר הילדים השישי שלו, "דורון הדרקון". במרכזו הילד דורון שמתעורר בוקר אחד ומחליט להתנהג כמו דרקון. הספר דן במתיחות שבין ההורים מבלי להתייחס לכך במישרין, ובנפשו של הילד האינדיבידואליסט בכלל, וגם בפערים שבין הדמיון והמציאות.

במאי 2014 ראה אור הרומן השלישי של יבין למבוגרים, "המיזנתרופ" (כנרת זמורה ביתן), המגולל את קורותיו של דורון אריכא, מחזאי תל אביבי מצליח ובוטה, שמידרדר לחיים של אלימות פעילה, גם אם מתורצת מבחינה האידאולוגית. אף שהספר הוא מותחן אפל, יש בו נימה קומית וסרקסטית. הספר זכה להצלחה ביקורתית[8] ומסחרית רבה.

בינואר 2015 הופיע ספר הילדים השביעי שלו, "המלך אהר'לה פורש", ובו האריה אהרון מחליט שנמאס לו להיות מלך הג'ונגל, ומוביל את החיות להקמת ממשלה מבולגנת. ב-2018 הופיע הספר בסין (הוצאת פיג'יאן סיינס אנד טכנולוג'י)[9].

במאי 2017 פרסם יבין שני ספרים באותו שבוע: הרומן לנוער צעיר, "אהבה נגד חברות", שמגולל את סיפור אהבתם של שני חברים טובים בכיתה ה' לאותה ילדה, וספר הילדים "גוזלים בראש", שראה אור בעברית, צרפתית וגרמנית בו-זמנית.

באוקטובר 2017 הופיע תרגום פרי עטם של יונתן יבין ואשתו רוית בן שלום-יבין, לספרו של ג'רום ק. ג'רום, "שלושה בסירה אחת"[10].

ב-2020 הופיע תרגומו של יבין לספר "ישנוני" מאת דיי דיוולט (עם עובד). במרכז הספר ילד שמקבל בובה פרוותית ששמה ישנוני, שלא מניחה לו לישון.

בפברואר 2021 הופיע ספר הילדים התשיעי של יבין, "לילה בגינה", שבו הילד אמנון בן תמים, שתמיד מתעקש לעשות דברים שלא בזמנם, משכנע את הוריו לבקר בגינה בלילה. הספר נכתב בחממת הסופרים והמחזאים הראשונה של בית אבי חי וספריית פיג'מה, ביוני 2019 ומאיירו הוא אביאל בסיל. בשנה"ל תשפ"ג (2022-2023) נכלל הספר ב"מצעד הספרים" של משרד החינוך. בשנת 2023 עובד אף ספר זה לשעת סיפור טלוויזיונית במסגרת התכנית "פרפר נחמד", ובאפריל 2023 הופיע באנגלית בארצות הברית ביחד עם "החתול דלעת משנה את הדעת" בהוצאת גפן.

ב-2021 הופיע גם תרגומו של יבין לספר "אבא שלי היה פעם כזה מגניב" מאת קית' נגלי (עם עובד), שמסביר לילד שאביו היה פעם נגן בלהקת רוק, רכב על אופנוע, ושהוא בסופו של דבר בן-אנוש עם קיום עצמאי. ב-2023 הופיע תרגומו של יבין לספר "עובדות מדהימות שצריך לדעת עד גיל 7" מאת קתרין בררטון (עם עובד).

ביוני 2022 הופיע הרומן הרביעי של יונתן יבין "נאמן לעצמו". במרכזו כוכב אקטואליה ברדיו, שאול נעמן, שמתחרש ומסתיר זאת מממוניו עד שהסוד מתגלה בשידור חי והוא מושעה. הוא חובר לחוקר מז"פ בכיר במשטרת ישראל, דולב שלווה, נהנתן חובב יין, נשים וסקי, ויוצא בעקבותיו למסע בין קטבי הנאמנות והבגידה. המימון לספר הושג במימון המונים ב"הדסטארט" ובעקבות המהלך הקים יבין את הוצאת מֶלֶל ספרים[11]. הספר זכה לביקורות משבחות של אריק גלסנר ב"ידיעות אחרונות"[12], ירון פריד ב"מעריב"[13], צור ארליך ב"מקור ראשון"[14], ג'קי לוי ב"ישראל היום"[15], אברי גלעד בגלי צה"ל[16] ועוד.

פעילות נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

משנת 2008 מנחה יבין סדנאות כתיבה בפרוזה, ביוגרפיה וספרות ילדים.

בשנת 2012 כיהן כשופט בתחרות "צרצר-פיס", לצד נעה רוטמן ופרופסור משה רון.

הוא הופיע כמשתתף קבוע במספר תוכניות רדיו וטלוויזיה, ביניהן "לא רוצים לישון" בגלי צה"ל, "הכול דיבורים" ברשת ב', "נבחרת החלומות" בערוץ הראשון ותוכניות אחרות.

בין השנים 2017–2020 שימש כחבר בוועדת ספרי ביכורים של מרכז הספר והספריות.[דרוש מקור]

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

יבין מתגורר כיום עם אשתו רוית ושלושת ילדיו ברמת גן. הוא פסנתרן וזמר חובב[17].

ספריו[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • "הכי הייתי רוצה להיות..." (תל אביב, עם עובד, 2002), בשיתוף נבו זיו. איירה: נעמה פלג. ספר ילדים.
  • "החתול דלעת משנה את הדעת" (תל אביב, עם עובד, 2004). אייר: גלעד סופר. ספר ילדים.
  • "באבא ג'י" (תל אביב, עם עובד, 2004). רומן.
  • "אחלה אח" (תל אביב, עם עובד, 2005). אייר: גלעד סופר. ספר ילדים.
  • "זהבים" (תל אביב, עם עובד, 2006). רומן לנוער.
  • "כשאבא היה עצוב" (תל אביב, עם עובד, 2008). אייר: גלעד סופר. ספר ילדים.
  • "בשכונה שלנו" (תל אביב, עם עובד, 2010). אייר: נעם נדב. ספר ילדים.
  • "אנטי" (תל אביב, עם עובד, 2010). רומן לנוער.
  • "שמר-בית" (תל אביב, עם עובד, 2011). רומן.
  • "בונים סיפור" (אור יהודה, כנרת זמורה ביתן, 2012). מדריך כתיבה, הדרכה ופנאי.
  • "דורון הדרקון" (תל אביב, עם עובד, 2013). אייר: עופר גץ. ספר ילדים.
  • "המיזנתרופ" (אור יהודה, זמורה ביתן, 2014). רומן.
  • "המלך אהר'לה פורש" (אור יהודה, כנרת זמורה ביתן, 2015). אייר עופר גץ. ספר ילדים.
  • "אהבה נגד חברות" (ראשון לציון, ידיעות ספרים, 2017). איירה נוני סגול. רומן לנוער.
  • "גוזלים בראש" (תל אביב, עם עובד, 2017). איירה ליאורה גרוסמן. ספר ילדים.
  • "לילה בגינה" (תל אביב, עם עובד, 2021). אייר אביאל בסיל. ספר ילדים.
  • "נאמן לעצמו" (רמת גן, מלל ספרים, 2022). רומן.

תרגומיו[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • "כוח הקמח" (תל אביב, עם עובד, 2003)
  • "מורה צרורה" (תל אביב, עם עובד, 2003)
  • "ספינקי ברוגז" (תל אביב, עם עובד, 2006)
  • "טרזן בן הקופים" (סדרת הרפתקה, הוצאות מודן ואוקיינוס, 2010)
  • "שלושה בסירה אחת" (סדרת הרפתקה, הוצאות מודן ואוקיינוס, 2017)
  • "ישנוני" (תל אביב, עם עובד, 2020)
  • "אבא שלי היה פעם כזה מגניב" (תל אביב, עם עובד, 2021)
  • "עובדות מדהימות שחובה לדעת עד גיל 7" (תל אביב, עם עובד, 2023)

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

יונתן יבין, ב"לקסיקון הספרות העברית החדשה"

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ http://www.am-oved.co.il/htmls/product.aspx?C1010=13708 החתול דלעת משנה את הדעת
  2. ^ Pumpkin the Kitten-Gefen Publishing House, gefenpublishing.com
  3. ^ Kašmir promet, Kašmir promet d.o.o. osnovan je 1993., a nekoliko godina kasnije i Dječja knjiga d.o.o. Nakladničkom djelatnošću bavi se od 1998. godine. (בקרואטית)
  4. ^ http://www.am-oved.co.il/HTMLs/product.aspx?C1010=14014&BSP=12271 באבא ג`י
  5. ^ http://cafe.themarker.com/view.php?t=954362# אחלה אח
  6. ^ syidish, 9/25発売『アンチ』ができました。 - ユダヤ人と言語 Jews and Languages, ユダヤ人と言語 Jews and Languages, ‏1569043432 (ביפנית)
  7. ^ טקס הענקת פרס היצירה לסופרים עבריים ע"ש לוי אשכול לשנת תשע"ב, באתר ספרים
  8. ^ אתר למנויים בלבד קרן דותן, "המיזנתרופ": טרגדיה יוונית באמצע תל אביב, באתר הארץ, 21 ביולי 2014
  9. ^ יונתן יבין - תרגומים זרים, באתר האתר הרשמי של יונתן יבין 📖 Jonathan Yavin's official site
  10. ^ תלמה אדמון, ‏"שלושה בסירה אחת" עדיין סוטר על פרצופה של חברה צדקנית ומטיפנית, באתר מעריב אונליין, 9 במרץ 2018
  11. ^ נאמן לעצמו - בלוג יונתן יבין, באתר האתר הרשמי של יונתן יבין 📖 Jonathan Yavin's official site
  12. ^ מאת אריק גלסנר, יונתן יבין, באתר מבקר חופשי
  13. ^ ירון פריד, ‏נאמן לעצמו ומטריף את סביבתו: רומן מבריק על משבר גיל 50 מטורלל במיוחד, באתר מעריב אונליין, 25 בנובמבר 2022
  14. ^ צור ארליך, ‏בוגדנותה של הנאמנות העצמית המוגזמת, בעיתון מקור ראשון, 27 ביוני 2022
  15. ^ ג'קי לוי, ראש ממשלה צריך גם לדעת איך ללהק, באתר ישראל היום, 24 ביוני 2022
  16. ^ "נאמן לעצמו" מאת יונתן יבין - אברי גלעד בהמלצה רותחת, "השיח", גל"צ, 19.6.22, נבדק ב-2022-12-22
  17. ^ Sometimes it snows in April - Prince cover by Jonathan yavin, נבדק ב-2022-12-22