יונתן צ'רצ'י

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יונתן צ'רצ'י
לידה 14 באוגוסט 1955 (בן 68)
המדינה האימפריאלית של איראן
סוגה מועדפת תיאטרון
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים בית צבי עריכת הנתון בוויקינתונים
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
צ'רצ'י באוגוסט 2007

יונתן צ'רצ'י (נולד ב-14 באוגוסט 1955) הוא שחקן ישראלי.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולד באיראן. כשהיה בן שנה עלתה משפחתו לישראל. בשנת 1981 סיים את לימודיו במחזור י"ט של בית הספר הגבוה לאמנויות הבמה "בית צבי", לצד יעל עמית, אריה צ'רנר, אוהד שחר וליאת גורן.

בתיאטרון המדרגות שהקים אשר צרפתי שיחק לצד פירה קנטר בהצגה "סרסור להמונים".

ב-1987 שיחק בפסטיבל עכו לצד נויה לנצט בהצגה "ביקורת חצות" שביים סיני פתר. הצגה זו קיבלה ציון לשבח בפסטיבל ועל משחקו בהצגה זו זכה בפרס השחקן הטוב ביותר.

בשנת 1997 החל לשחק בהצגת היחיד "אדון V" בבימויו של יגאל עזרתי, המתארת את חייו וסיפורו של מרדכי ואנונו, במסגרת הקמת התיאטרון הערבי-עברי ביפו. ההצגה זכתה לציון לשבח בפסטיבל תיאטרונטו 1997, וזכתה לתשבחות בלונדון, בפסטיבל אדינבורו (היה מועמד לפרס השחקן המצטיין), ובארצות הברית, גרמניה וקהיר. בשנת 1998 ההצגה הופיעה בפסטיבל לתיאטרוני אוניברסיטה, באוניברסיטת קלן בגרמניה.

בתיאטרון הקאמרי[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1982 שיחק בהצגה "טוב" מאת ססיל פיליפ טיילור שביים אילן רונן, ובהצגה "אמדאוס" מאת פיטר שאפר שביים היי קיילוס. ב-1984 שיחק בהצגה "הנשים האבודות מטרויה" שכתב וביים חנוך לוין. ב-1985 שיחק בהצגה "קסטנר" מאת מוטי לרנר שביים אילן רונן; בהצגה "כולם רוצים לחיות" שכתב וביים חנוך לוין, ובהצגה "שש אחרי" שכתב יגאל אבן אור וביים מיכאל ורשביאק. ב-1986 שיחק בהצגה "אני לא רפופורט" שכתב הרב גארדנר וביים היי קיילוס. ב-1988 שיחק בהצגה "חקירה" מאת הרולד פינטר שביימה נולה צ'לטון. ב-1989 שיחק בהצגה "גם הוא באצילים" מאת מולייר שביים אילן רונן, ושיחק בהצגה "סוגרים את הלילה" מאת יוסף מונדי שביים ישראל גוריון.

ב-1991 גילם את הדוד לואי בהצגה "אבודים ביונקרס" שכתב ניל סיימון וביים מייקל מונטל, ושיחק בהצגה "וויצק" מאת גאורג ביכנר שביימה רנה ירושלמי. ב-1992 שיחק בהצגה "מפעל חייו" שכתבה שולמית לפיד וביים אורי פסטר, ובהצגה "ריצ'רד השלישי" מאת שייקספיר שביים עמרי ניצן. ב-1993 שיחק בהצגה "מלאכים באמריקה" שכתב טוני קושנר וביים שמואל הספרי, ושיחק בהצגה "גורודיש" שכתב וביים הלל מיטלפונקט. על תפקידיו במלאכים מאמריקה ואבודים ביונקרס זכה בפרס השחקן המצטיין על שם אברהם בן-יוסף לשנת 1993. ב-1994 גילם את סן-לוקסוסי בהצגה "האשה המופלאה שבתוכנו" שכתב וביים חנוך לוין. ב-1995 שיחק בהצגה "פעורי פה" שכתב חנוך לוין וביים רוברט סטורואה. ב-1996 שיחק בהצגה "חפץ" שכתב חנוך לוין וביים אילן רונן.

ב-2004 שיחק בהצגה "מילאנו" שכתב וביים שמואל הספרי. ב-2006 שיחק בהצגה "גיבור מעמד הפועלים" שכתב יהושע סובול וביים עודד קוטלר. ב-2007 שיחק בהצגה "מותו של סוכן" שכתב ארתור מילר ועיבד וביים מיכה לבינסון, ובהצגה "המלך ליר" מאת שייקספיר שעיבד וביים רוברט סטורואה.

בתיאטרון חיפה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1999 שיחק בהצגה "המלט" מאת שייקספיר שביים סטיבן ברקוף. ב-2001 שיחק בהצגה "העלמה והמוות" שכתב אריאל דורפמן וביימה נולה צ'לטון. באותה שנה שיחק לצד אברהם סלקטר, יוסף אבו ורדה, נורמן עיסא רזיה ישראלי ורודיה קוזלובסקי בהצגה "נירנברג" שכתב ריצ'רד נורטון טיילור וביים יגאל עזרתי. ב-2002 שיחק לצד אלברט אילוז, אביגיל אריאלי, רבקה בכר, עפרה וינגרטן, אודליה מורה-מטלון, קרן צור ונדיה קוצ'ר בהצגה "תופרות" שכתבה אלישבע גרינבאום וביים עודד קוטלר.

קריירה בטלוויזיה ובקולנוע[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1983 גילם ש"ג בסרט "סבבה" שכתבו בועז דוידזון וצבי שיסל שגם ביים. ב-1984 השתתף בסרט "גרין". ב-1986 גילם את מלול בסרט הטלוויזיה "לחם" שביים רם לוי. בשנת 1987 שיחק בסרט "המרגל הישראלי בדמשק" (המרגל הבלתי נתפס). ב-1989 גילם את המדיאן בסרט "אלף נשותיו של נפתלי סימן טוב" שכתבה וביימה מיכל בת-אדם ע"פ ספרו של דן בניה סרי.

ב-1993 גילם את אלי כהן בסדרת הטלוויזיה "עניין של זמן". ב-1995 גילם את שנטל בסרטו של אסי דיין "שמיכה חשמלית ושמה משה", ואת ונטורה בסדרת הטלוויזיה "סיטון" של האחים אורי ובני ברבש. ב-1997 גילם את ציון קובה בסדרת הטלוויזיה של חיים בוזגלו "מרחב ירקון".

ב-2001 שיחק בסרט "אינג'יל" שכתב פיני עדן וביים ארנון צדוק. ב-2003 גילם עציר בסדרת הטלוויזיה "שוטטות" שכתב אסף הראל; שיחק בסדרת הטלוויזיה "אשליות" של חיים בוזגלו; גילם את סימו בסדרת הטלוויזיה "חלומות מתוקים" שכתב חיים אידיסיס וביים ארנון צדוק; שיחק בסרטו של ארנון צדוק "להיות כוכב", וגילם רב מלצרים בסרט "האסונות של נינה" של שבי גביזון. ב-2004 שיחק בסדרת הטלוויזיה "שלווה" של חיים בוזגלו. ב-2005 גילם את ציון בסדרה "זינזאנה" של חיים בוזגלו, וגילם את אבנר בסרטו של שמי זרחין "אביבה אהובתי". ב-2008 שיחק בסרטו של יורם זקס "נימפות בערפל", ושיחק בסרטו של גדי נמט "מפעל חיים". ב-2008 גילם מנהל בית ספר בסרטו של איתן גרין "הכל מתחיל בים"; גילם את אבא של מאיה (לירון בן-שלוש) בסרטה של מיכל בת-אדם "מאיה", והחל לגלם את צבי יעקוסי ואת בבצ'יק בסדרת הטלוויזיה "פולישוק" של שמואל הספרי. ב-2015 שיחק בסרט "הקפות".

בין השנים 20102012 גילם את ברוך צ'למרו בסדרה "טקסי דרייבר" של יובל סגל. "ב-2011 גילם את אהרון בסדרה "עספור" שביים רני סער. ב-2013 שיחק בסדרת הטלוויזיה "בית המשאלות" של חיים בוזגלו. ב-2014 שיחק בסרטו של ארנון צדוק, "כיפה אדומה".

שיחק גם במספר סרטים בינלאומיים: ב-1991 שיחק בסרטו של בריאן גילברט "לא בלי בתי"; בסרט "הכיסוי" של מאני קוטו; בסרט "מחץ הדלתא 3" שביים סם פירסטנברג; ב-1993 שיחק בסרט "סיוטים בלילה" של טובי הופר.

צ'רצ'י משמש כבוחן לתיאטרון צה"ל וללהקות צבאיות. מביים בתיאטרון צה"ל, בבתי סוהר, במתנ"סים של "המועצה לילד החוסה" ונוער שוליים. לימד דרמה וביים במשך שלוש שנים בתיכון של המכללה למינהל בגבעתיים.


הוא גרוש ואב לשניים. מתגורר בגבעתיים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא יונתן צ'רצ'י בוויקישיתוף