יוסף אבו ורדה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף יוסוף אבו וורדה)
יוּסֻף אבו ורדה
يوسف ابو وردة
אבו וורדה, 2009
אבו וורדה, 2009
לידה 19 באוגוסט 1953 (בן 70)
ג׳ש (גוש חלב), ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה يوسف ابو ورده עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1975
מקום לימודים בית צבי עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר צאצאים 3
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
אבו וורדה (משמאל) וח'ליפה נאטור (מימין) בהצגה "יוליסס על בקבוקים" מאת גלעד עברון, בבימויה של אופירה הניג, תיאטרון חיפה, 2011

יוּסֻף אבו ורדהערבית: يوسف ابو وردة; נולד ב-19 באוגוסט 1953) הוא שחקן תיאטרון, קולנוע וטלוויזיה ערבי-ישראלי, חבר המועצה הישראלית לתרבות ואמנות.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אבו וורדה בהלווייתו של ג'וליאנו מר. מאחור, חבר הכנסת לשעבר עיסאם מח'ול יורד במדרגות

אבו ורדה נולד בכפר גוש חלב (כפר ג'ש) שבגליל, וגדל בגליל למשפחה ערבית-נוצרית-מרונית. אח בכור לחמישה אחים. אביו הוא מעקורי כפר בירעם. וכשהיה בן חמש, עברה המשפחה לעכו. למד בפנימייה בנצרת, אחר כך בפנימייה בכפר יאסיף, באותה כיתה עם השחקן סלים דאו. בבגרותו למד בחוג למשחק של כלת פרס כינור דוד, נולה צ'לטון, ומאוחר יותר בבית הספר למשחק בית צבי שברמת גן.

קריירה בתיאטרון[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1975 הצטרף לתיאטרון באר שבע, בו שיחק, בין השאר, בהצגות "קשר דם", "המשרתות" ו"ציד המכשפות", "אגדות מיערות ווינה", "פיקניק בשדה הקרב", "מסיבת יום הולדת".

כעבור שנה וחצי התחיל לשחק בתיאטרון העירוני חיפה (בו עבד תקופה כתפאורן) ובהבימה. כחבר בלהקת התיאטרון העירוני חיפה שיחק בהפקות רבות, בהן: "מראה מעל הגשר", "גטו", "מחכים לגודו", "העוזר", "נפש יהודי", "האי", "גשם שחור", "יוליסס על בקבוקים", "הצמא והרעב" ,"משפט הקופים","איש ואישה אחת", "הקיצו ורננו" ,"מיסטרו בופו" (הצגת יחיד, 1988), "נשף מסכות", "מנהל הבית", "סוף משחק", "הגברת צ'רלי", "איפיגניה באאוליס", "אדי קינג" ו"הדוכסית של אמלפי".

בשנת 1986, שיחק בתיאטרון אל-חכוואתי שבמזרח ירושלים, בהצגה "מיסטרו בופו". הצגת יחיד המבוססת על מחזה של הבמאי והמחזאי האיטלקי דאריו פו, שביים פרנסואה אבו סאלם, כשאת התפאורה עיצבה אמו של אבו סאלם, פראנסין גספאר[1].

ב"הבימה" שיחק בהצגות: "מקבת'" ו"שלוש אחיות". אבו ורדה ביים את הצגת אום אל רובביקה של הסופר אמיל חביבי הקים וניהל את תיאטרון אל-מידאן הערבי בחיפה 1995–1998.

קריירה בקולנוע ובטלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שיחק בסרטו של ג'אד נאמן "מגש הכסף" ב-1984. ב-1982 גילם את כאמל בסדרת הטלוויזיה שביים נסים דיין "מישל עזרא ספרא ובניו". ב-1985 השתתף בסרטו של נסים דיין "גשר צר מאד".

ב-1986 השתתף בסרטו של אמנון רובינשטיין "נאדיה" הוא גילם את אביה של נאדיה שחולמת להיות רופאה כמו אחייניתו.

ב-1991 גילם את ג'ורג' בסרטו של ערן ריקליס "גמר גביע". ב-1993 גילם את קרוב משפחתו של בסאם מדאוור בסדרת הקומדיה "שכנים" לצד גדי יגיל, עפרה ויינגרטן ואמל מורקוס. ב-1999 גילם את הרב שמעון בסרטו של עמוס גיתאי "קדוש" ושיחק בסרט הטלוויזיה "חובו של אהרון כהן". ב-2002 גילם את אבו נחלה בסרטם של סלבה צ'פלין ולינה צ'פלין "חצוצרה בואדי", וגילם את יוסוף בסרטו של עמוס גיתאי "קדמה". על תפקידו בסרט זה היה מועמד לפרס אופיר לשחקן משנה. כן שיחק בסרטו של גיתאי "יום יום" לצדה של חנה מרון.

ב-2003 השתתף בסרט "אמריקה" של הבמאית שירין דעיבס, השתתף בסרט" חתונת הגליל " של הבמאי מישל חליפה, גילם את אבא של בני בסדרת הטלוויזיה שביים שי כנות "תיק סגור". ב-2004 גילם פקיד משרד התעסוקה בסרטו של יוסף פיצ'חדזה "שנת אפס", והשתתף בסרט הטלוויזיה שביים דייוויד נוי "אפרסק" לצד אורנה בנאי ואורי קלאוזנר. ב-2005 גילם את זאב רימון בעונה השלישית של הטלנובלה "אהבה מעבר לפינה". ב-2007 החל לגלם את עמרם "בולדוג" בסדרת הטלוויזיה המצליחה שביים שי כנות וכתב רשף לוי "הבורר". ב-2008 גילם את בעל הבית הלבנוני בסרטו של רשף לוי "איים אבודים", גילם את סאלח בסרטו של דרור זהבי "סוף שבוע בתל אביב", והחל לגלם את אלי רן בשתי העונות של סדרת הטלוויזיה "רביעיית רן". ב-2009 גילם את ארדק בשתי העונות של סדרת הנוער "חצויה". בשנת 2011 גילם את המפכ"ל בסדרת המתח הישראלית "תמרות עשן". בשנת 2014 שיחק בסרטו של עמוס גיתאי אנא ערביה. ב-2018 שיחק בסרטו של שאדי סרור "אוויר קדוש". ב-2019 שיחק בתפקיד ראשי ב"המתים של יפו", סרט הקולנוע העלילתי הראשון של הבמאי רם לוי, כמו כן שיחק באותה שנה בסדרה ״נחמה״ של רשף לוי .ב-2020 שיחק בסדרה "פאודה" הפעולה שנוצרה עבור יס. אבו ורדה הנחה את התוכנית "פורטרט" בטלוויזיה החינוכית.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

נשוי ואב לשלושה ילדים, ומתגורר בחיפה.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • הערך "יוסף אבו ורדה" בלקסיקון החיפאים, אישים ודמויות בחיפה, מאת ד"ר שי חורב, דוכיפת הוצאה לאור, עמ' 9, 2018, חיפה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא יוסף אבו ורדה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]