יוסי אשדות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יוסי אשדות
לידה רחובות, ישראל
סוגה מועדפת סרטים תיעודיים
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
עיסוק במאי ומפיק
מספר צאצאים 1
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
אשדות בפרימיירת הסרט "אתם אני והמלחמה הבאה", סינמטק תל אביב, 2014

יוסי אשדות (נולד ב-7 באפריל 1960) הוא מחזאי,[1] תסריטאי,[2] שחקן,[3] במאי ומפיק.[4]

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

יוסי אשדות נולד ברחובות. כבר כילד וכנער נחשב כמוכשר במיוחד בתחומי הדרמה והכתיבה והשתתף בקבוצות משחק שונות בעיר. הוא כתב, ביים ושיחק בהצגות וערבי מופע בבתי ספר ובבימת הנוער העירונית של העיר רחובות.

בצה"ל שירת כמדריך דאייה וגדנ"ע אוויר. במקביל לשרותו הצבאי, נרשם ללימודים בבית הספר לאמנויות הבמה והקולנוע בית צבי שברמת גן.

במהלך לימודיו בבית הספר לאומנות הבמה והקולנוע "בית צבי", כתב את מחזהו הראשון, "אני מישהו ומחשבות" (1988), העוסק בקונפליקטים שבין האני-הסתמי, האגו והאני-העליון בנפשו של בחור צעיר רגע לפני גיוסו לצה"ל. המחזה התפרסם בשלמותו בגיליונו הראשון של המגזין לאומנות תת-רמה[1] אותו יסדו וערכו אורי ודני דותן, מי שהיה סולן להקת הקליק.

עוד באותה שנה לוהק אשדות כשחקן על ידי הבמאי אבי נשר לסרטו "שוברים" בתפקיד גן רוזן לצדם של יזהר אשדות, גלי עטרי, אלונה קמחי, מאיר בנאי וסי היימן. הסרט לא זכה לביקורות טובות ולא שרד את מבחן הקהל באולמות אך הפך ברבות הזמן לסרט קאלט.

בתום לימודיו ב-1989 התקבל לתיאטרון "הבימה", שם שיחק בהצגות "עלי כינור", "המגדל" ובמחזמר "סלאח שבתי" לצידם של זאב רווח וגאולה נוני. עוד באותה שנה, בחודש אוקטובר 1989, עלה בפסטיבל עכו לתיאטרון אחר מחזהו השני המבשר – 39 לחורבן כהפקה מיוחדת לפסטיבל העשור. המחזה עסק באדפטציות על נבואות החורבן של יונה הנביא, בהשלכה על המצב הדתי חברתי בישראל עם תפיסתם של המפלגות החרדיות חלקים ניכרים ממשרדי הממשלה ומוסדותיה. את שירי המחזה הלחין המוזיקאי חגי אלקיים, ביימה רחל יריב והשתתפו בו כוכבים רבים ביניהם: יפתח קצור, דן תורג'מן, איקה זוהר, ויואב צפיר, על עיצוב התלבושות הופקד יובל כספין, המחזה הוצג באמפיתיאטרון הפתוח בעכו העתיקה.

ב-1991 השתתף בסרטו של אורי ברבש, 'זמן אמת', המספר על הליכי חשבון הנפש של אלוף-משנה לשעבר עם מלחמת יום כיפורים, בכיכובו של אסי דיין. במקביל שיחק גם בדרמת הטלוויזיה של הבמאי רם לוי על פי ספרו של הסופר יעקב שבתאי "כתר בראש" בתפקיד אדוניה.

החל משנת 1992 עבר אשדות לכתוב ולביים בטלוויזיה. הוא עיבד את סיפורו של שלום עליכם 'קשה להיות יהודי' לדרמת טלוויזיה בשם 'החברים מחרסון' ששודרה בערוץ הראשון שם גם פגש את מי שעתידה להיות אשתו השחקנית והדוגמנית מיכל זוארץ.

ב-1993 כתב את הסדרה 'המסע' העוסקת בסיפור עלייתם של יהודי אתיופיה לארץ. במקביל יצר וכתב עבור ערוץ הילדים את "המחסן של כאילו" ובנוסף כתב בערוץ גם עבור התוכנית "הכיתה המעופפת". בטלוויזיה הלימודית כתב ב-"רחוב סומסום" וכן כתב ויצר יחד עם דודו טופז את התוכנית לשיפור השפה העברית לעולי רוסיה "אין בעיה עם דודו טופז". ב-1995 בעקבות פנייתה של מנהלת מחלקת ילדים ונוער בערוץ הראשון, צלילה רוז יצר וכתב את רצועת השידור לנוער "זאפ לראשון" מאז ערך וכתב בערוץ את התוכניות המרכזיות לחגיגות העצמאות והשירותרום בשיתוף גלי צה"ל, דובר צה"ל והאגודה למען החייל.

החל בשנת 2006 ובמשך שלוש עונות יצר וערך את תוכנית האירוח "שישי עם מיכל", אותה הנחתה מיכל זוארץ.

סדרות וסרטים תיעודיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

החל משנת 2000 החל אשדות לכתוב ולביים סרטים תיעודיים. סרטו הראשון היה הריקוד האחרון,[5] שעסק במערכת היחסים בין היוצרים של להקת 'הברירה הטבעית' שלמה בר וסמסון קהמקר, הסרט הוקרן לראשונה בהצלחה בפסטיבל לטלוויזיה ראש פינה, ולאחר מכן בסינמטק תל אביב ובמסגרת מחלקת התעודה של הערוץ הראשון.

ב-2003 יצר עבור ערוץ 'יס-דוקו' את הסרט בליבן חומה[6] העוסק באימהות אסירות ויחסיהן עם ילדיהן שנותרו מחוץ לכותלי בית הסוהר.[7] ב-2004 יצר עבור הערוץ הראשון את הסרט דיווה העוקב אחר חייה של הזמרת דנה אינטרנשיונל כפי שהשתקפו במדורי הרכילות וסיקורים שונים מאז זכייתה באירוויזיון 1998.[8] ב-2008 כתב ויצר את הסרט השליח[9] המספר את סיפורו של מאיר עזרי מי שהיה שגריר ישראל באיראן ערב המהפכה החומניסטית.[10] בסרט השתתפו: ראש המוסד שבתי שביט ראש השב"כ יעקב פרי, מי שהיה שר הביטחון שאול מופז, פרופסור אריה לוין ועוד. הסרט שודר בערוץ 2 בקשת.

ב-2011 יצר והפיק את הסרט הכל אפשרי[11]בשיתוף מנהלת ליגת העל בכדורסל[12] יחד עם מפעל הפיס. הסרט עסק בשלושה נערים מהפריפריה ובחלומם להפוך לשחקני כדורסל מבטיחים.[13] הפקת הסרט שיתפה פעולה עם השחקן עומרי כספי יחד עם קבוצתו ב-NBA שאפשרו צילומים בלעדיים במחנה האימונים, על המגרשים ובחדרי ההלבשה שבסקרמנטו קליפורניה. הסרט שודר בערוץ 10.

ב-2013 יצר והפיק את הסרט אתם אני והמלחמה הבאה[14] העוסק במסכת חייו של האלוף דורון רובין[15] מנקודת מבטו האישית של אשדות כבן למשפחה שכולה, ולאח צעיר הנכה מאה אחוז עקב מבצע שקדם למלחמת לבנון הראשונה. הסרט הוקרן בסינמטק תל אביב ובמסגרת רצועת התעודה "הסיפור האמיתי"[16] בערוץ הראשון.

אשדות משמש כבמאי במחלקת ההסרטה של דובר צה"ל וכן מונה ליועץ אירועי השכול של משרד הביטחון באירועי ה-60 למדינת ישראל.

ב-2016, בהיותו כתב/במאי של תוכנית התחקירים "מבט שני" בערוץ הראשון, פרסם תחקיר מקיף אותו כתב וביים תחת השם "הקרב על ההלכה האתיופית". תחקיר זה חשף את הקיפוח והגזענות המובנת בחברה הישראלית בכלל ובממסד הדתי בפרט כלפי האתיופים החיים בישראל של שנת 2016. התחקיר, הכולל שתי כתבות נרחבות, נבחר להיכלל בהסדרה 'הדוקומנטריסטים'. העוסקת ביוצרים תיעודיים אשר הצליחו לחשוף עוולות, להשפיע ולשנות את השיח, במציאות הישראלית המורכבת, בארץ.

בהמשך אותה שנה יצר והפיק אשדות את הסדרה התיעודית "הולכים לפני המחנה" העוסקת בסיפורם הביוגרפי של רבנים פורצי דרך בעולם התורה והציונות הדתית והשפעתם על החברה הישראלית כולה. בין פרקי הסדרה אפשר למצוא את סיפורם של הרבי מלובביץ', הרב עובדיה יוסף, הרב אברהם יצחק הכהן קוק, הרב מרדכי אליהו והרב יוסף קארו. הסדרה עלתה לשידור בערוץ 20 החל בספטמבר 2016. באוגוסט 2017 עלתה בערוץ 20, עונתה השנייה של הסדרה, בה נחשפים סיפוריהם של הרב שלמה גורן, הרב ישראל אבוחצירא (הבבא סאלי), הרב שלמה זלמן אוירבך, הרב יוסף קאפח והרב מאיר יהודה גץ.

היה נשוי למיכל זוארץ. ב–2003 הם נפרדו ולהם בן אחד, אותו הם מגדלים במשמורת משותפת.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 קול קורא להגשת יצירות אמנות למגזין תתרמה באתר ערב רב
  2. ^ כתב את הסדרה 'המסע' העוסקת בסיפור עלייתם המטלטל של יהודי אתיופיה לארץ ועיבד את סיפורו של שלום עליכם 'קשה להיות יהודי' לדרמת טלוויזיה בשם 'החברים מחרסון'
  3. ^ השתתף בסרטו של אורי ברבש, 'זמן אמת', המספר על הליכי חשבון הנפש של אלוף-משנה לשעבר עם מלחמת יום כיפורים, בכיכובו של אסי דיין. במקביל שיחק גם בדרמת הטלוויזיה של הבמאי רם לוי על פי ספרו של הסופר יעקב שבתאי "כתר בראש" בתפקיד אדוניה
  4. ^ חדשות 2, ‏סרט של מנהלת ליגת הכדורסל ישודר בערוץ 10, באתר ‏מאקו‏, 3 באוקטובר 2010
  5. ^ ביקורת וריאיון עם היוצר אתר אייס, הריקוד האחרון ביקורת וריאיון עם הבמאי(הקישור אינו פעיל)
  6. ^ אתר יס דוקו בו ניתן לצפות בסרט 'בליבן חומה', הסרט בליבן חומה לצפייה ישירה (ארכיון)
  7. ^ רותי זוארץ, בליבו חומה, באתר ynet, 7 בדצמבר 2005
  8. ^ מתוך תקציר סרטיו של היוצר הכולל את הסרט 'דיווה', הסרט דיווה - דנה אינטרנשיונל
  9. ^ קישור לצפייה ישירה, סרט 'השליח'
  10. ^ אנרג'י מעריב, סקירה פוליטית מדינית בעקבות הסרט 'השליח'
  11. ^ יוטיוב לצפייה בטריילר, סרט הכל אפשרי
  12. ^ מנהלת ליגת העל, בכורה עולמית לסרט, כתבה
  13. ^ סרט של מנהלת ליגת הכדורסל ישודר בערוץ 10, באתר ‏מאקו‏, 10 באוקטובר 2011
  14. ^ אתר וואלה תרבות, אתם אני והמלחמה הבאה ביקורת
  15. ^ אתר רוטר, אתם אני והמלחמה הבאה' דורון רובין
  16. ^ מחלקת התעודה בערוץ הראשון, על הסרט 'אתם אני והמלחמה הבאה'