יוסי בן-חנן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יוסי בן-חנן
אלוף יוסי בן-חנן, מפקד המכללות לביטחון לאומי ולפיקוד ומטה, 1994-1990[1]
אלוף יוסי בן-חנן, מפקד המכללות לביטחון לאומי ולפיקוד ומטה, 1994-1990[1]
לידה 23 בפברואר 1945 (בן 79)
המנדט הבריטיהמנדט הבריטי ירושלים, פלשתינה (א"י)
מדינה ישראלישראל ישראל
השכלה בית הספר הריאלי העברי בחיפה עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים עמליה דואק עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר צאצאים 3 עריכת הנתון בוויקינתונים
השתייכות צבא הגנה לישראל
תקופת הפעילות 19631994 (כ־31 שנים)
דרגה אלוף  אלוף
תפקידים בשירות
פעולות ומבצעים
מלחמת ששת הימים  מלחמת ששת הימים
מלחמת ההתשה  מלחמת ההתשה
מלחמת יום הכיפורים  מלחמת יום הכיפורים
מבצע שלום הגליל  מבצע שלום הגליל
עיטורים
עיטור העוז  עיטור העוז
תפקידים אזרחיים
ראש אגף ליצוא ביטחוני במשרד הביטחון; ראש משלחת משרד הביטחון באירופה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

יוסי בן-חנן (נולד ב-23 בפברואר 1945) הוא אלוף במילואים בצה"ל, עוטר בעיטור העוז. את רוב שירותו הצבאי עשה בחיל השריון. כיהן כראש האגף ליצוא ביטחוני במשרד הביטחון (סיב"ט) ושימש ראש משלחת משרד הביטחון באירופה.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תחילת הדרך[עריכת קוד מקור | עריכה]

בן-חנן נולד ב-23 בפברואר 1945, י' באדר ה'תש"ה, בירושלים למיכאל בן-חנן, הידוע כ"מר התעמלות הבוקר", שבמשך שנים רבות הפעיל את מאזיני הרדיו בארץ ישראל בתוכנית התעמלות בוקר ששודרה ב"רדיו קול ירושלים" ולאחר מכן ברדיו "קול ישראל". אמו, שרה בן חנן, ילידת צפת, הייתה אשת חינוך ידועה, מחברת מקראות וספרי ילדים (בשיתוף עם בלהה יפה), וממקימות המגמה לדידקטיקה במכללה לחינוך ע"ש דוד ילין שבירושלים.

בגיל 16 הצטרף לפנימיה הצבאית שליד בית הספר הריאלי העברי בחיפה, ועם גמר לימודיו ב-1963, התגייס לחיל השריון.[2]

שירותו הצבאי[עריכת קוד מקור | עריכה]

תמונתו של יוסי בן-חנן במימי תעלת סואץ לאחר מלחמת ששת הימים, על שער מגזין "לייף"
יוסי בן-חנן על ספינת פיקוד הכח הימי במלחמת לבנון הראשונה, 6 ביוני 1982

כקצין צעיר[עריכת קוד מקור | עריכה]

עם גיוסו לחיל השריון עבר בן-חנן הכשרה כלוחם וקורס מפקדי טנקים. בהמשך השלים קורס קצינים ושימש כמפקד מחלקת טנקים. ב-1964 היה חבר במשלחת החשאית של צה"ל למערב גרמניה שנשלחה לקלוט את טנקי הפטון האמריקאים (שזכו לכינוי מגח בצה"ל), והיה ממקימי גדוד 79 בחטיבה 7. במלחמת ששת הימים שירת כקצין המבצעים של חטיבה 7, ולחם עמה בקרבות לכיבוש סיני מגבול רצועת עזה ועד תעלת סואץ. בתום המלחמה נודע כחייל שתמונתו הופיעה על שער מגזין לייף, כשהוא רוחץ במי תעלת סואץ ומניף רובה AK-47 (קלשניקוב) מעל לראשו. תמונה זו הפכה לאחד מסמלי הניצחון הישראלי. לאחר מלחמת ששת הימים, במהלך מלחמת ההתשה, שירת בחזית תעלת סואץ כמפקד פלוגת טנקים, אחר כך כסמג"ד טנקים, כקצין אג"ם של חטיבה משוריינת, ומפקד גדוד 53 (בחטיבה 188). ב-1972 פיקד על כוח משוריין שפעל בלבנון במהלך מבצע קלחת 4.

במלחמת יום הכיפורים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שלושה חודשים לפני המלחמה החליף עודד ארז את בן-חנן כמפקד גדוד 53. עם פרוץ מלחמת יום הכיפורים שהה בן-חנן בירח דבש בנפאל. כאשר נודע לו כי פרצה מלחמה, חזר מיד לישראל ועלה לרמת הגולן. בלילה שבין 8 ו-9 באוקטובר 1973 הרכיב בעזרת סגנו, רב-סרן שמואל אסקרוב, וקצין השלישות החטיבתי, רב-סרן שמואל בן משה, כוח של 11 טנקים משרידי חטיבת ברק (חטיבה 188) שנפגעה קשות במהלך הקרבות. הכוח זכה לכינוי "התעמלות בוקר" כשם תוכנית הרדיו של אביו של בן חנן. הכוח התארגן במהירות, וביום שלישי, 9 באוקטובר 1973, השתתף בקרב המכריע לבלימת התקפת הסורים באזור שמצפון לקוניטרה (עמק הבכא), קרב שהסתיים בהדיפת הכוחות הסורים והשמדתם. בקרב זה ובקרבות הנגד שהתנהלו בימים שלאחר מכן נפצע פעמים אחדות, אך המשיך להילחם. בפעם הרביעית נפצע מאחורי קווי האויב בקרב תל א-שמס בשטח המובלעת הסורית שנכבשה על ידי צה"ל.[3] כוח של סיירת מטכ"ל, בפיקוד יונתן נתניהו, חילץ אותו[4]. לנתניהו הוענק עיטור המופת על פעולת החילוץ[5].

על פועלו במלחמת יום הכיפורים בקרבות ברמת הגולן ובכיבוש המובלעת הסורית, הוענק לבן-חנן עיטור העוז[6].

תפקידי פיקוד בכירים[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר מלחמת יום הכיפורים הועלה לדרגת אל"ם ושימש במגוון תפקידים בכירים בחיל השריון, ובהם ראש תורת לחימה במפקדת גייסות השריון, מפקדה הראשון של חטיבה 656 ומפקד חטיבה 7 בשנים 1977–1979. בשנת 1981 הועלה לדרגת תת-אלוף ושימש כראש מחלקת תורת לחימה במה"ד. בשנים 1982–1986 היה ראש מו"פ (במינהל למחקר, פיתוח אמצעי לחימה ותשתית טכנולוגית) שבמשרד הביטחון, במלחמת לבנון הראשונה שימש במקביל כעוזר מפקד עוצבת האש. בשנים 1986–1990 שירת כקצין שריון ראשי. כשמונה לקצין-שריון ראשי קבע שטקסי השבעת הטירונים וטקסי הסמכת המפקדים של חיל-השריון יערכו באתר בלטרון. בן-חנן שינה את ססמת חיל-השריון ל”האדם שבטנק ינצח”, לאחר ששכנע את כל מפקדי חיל השריון שקדמו לו כולל ישראל טל בעדיפות הסיסמה ובצורך לשינוי. שימש כמפקד אוגדת מקשנ"ר כמינוי חירום והיה ממייסדי אתר "יד לשריון" בלטרון.

בשנת 1990 התמנה למפקד המכללות (המכללה הבין-זרועית לפיקוד ולמטה והמכללה לביטחון לאומי) והועלה לדרגת אלוף. ב-1994 סיים את שירותו, ופרש מצה"ל.

לאחר שחרורו[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתום שירותו הצבאי ערך את "מסע של אלופים" מאירופה ועד סין והודו-סין, ביחד עם האלוף במילואים מאיר דגן. כתבות פרי עטו המתעדות את המסע התפרסמו במעריב. לקראת בחירות 1996 הביע בן-חנן תמיכה במפלגת מולדת ובמטרותיה המדיניות, ואולם לא ראה עצמו כמועמד לכנסת אלא סייע לה מבחוץ.

ב-1997 מונה בן-חנן לעמוד בראש האגף לייצוא ביטחוני במשרד הביטחון (סיב"ט), תפקיד שמילא עד אוקטובר 2008. מנובמבר 1999 היה, בנוסף על תפקידו כראש סיב"ט, ראש ועדת ההיגוי לפרויקט טנק המרכבה. בנובמבר 2008 מונה לראש משלחת משרד הביטחון באירופה, שמקומה בפריז. באוקטובר 2012 יצא בדחיפות לבלארוס שם סייע בארגון השתלת כבד בחברו מאיר דגן ולאחר מכן שב לישראל.

השכלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בן-חנן הוא בוגר המכללה הבין-זרועית לפיקוד ולמטה (1971). בוגר הקורס המתקדם לשריון של צבא ארצות הברית בפורט נוקס (1975). בעל תואר שני במנהל ציבורי, מאוניברסיטת הרווארד, ארצות הברית (1980) ותואר שני במנהל עסקים מאוניברסיטת סטנפורד, ארצות הברית (1981).

משפחה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בן-חנן הוא אב לשלושה. בנו ברק שירת אף הוא בחיל השריון ונפצע בלבנון בתור סמ"פ. בתו יוני נקראה על שם חברו הטוב, יונתן נתניהו, שהציל את חייו במלחמת יום הכיפורים, ואף קיבל על כך את "עיטור המופת". בתו נשואה לאיש העסקים משה גולד. בתו עמליה דואק (המשותפת לו ולעיתונאית נחמה דואק) היא עיתונאית.

באוגוסט 1973 נשא לאישה את עינת (נתי) פרידמן[7]. באוקטובר 2021 נשא את חני ארבל־אגמון, מי שהייתה אשתו של פרופ׳ יגאל קם, חלוץ השתלות הכבד בישראל.[8] גיסו הוא גלעד ויינגרטן.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא יוסי בן-חנן בוויקישיתוף

ביאורים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ מימין לשמאל: אפרים לפיד, סגן יו"ר ארגון מורשת ההגנה; ברוך לוי, יו"ר הארגון; אלוף יוסי בן חנן; מושיק אביב, מנהל מרכז ההסברה.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ צילום באתר 'יד לשריון' בלטרון.
  2. ^ יוסי בן-חנן, באתר "בהשקט ובבטחה".
  3. ^ מירב ארלוזורוב, גבורה, טירוף או פחדנות, חדשות, 8 באוקטובר 1989;
    אילן סהר, ‏יוזמה של קמ"ן במלחמת יום הכיפורים, מבט מל"מ 43, דצמבר 2005, עמ' 20
  4. ^ אביגדור קהלני, עוז 77 הוצאת שוקן, 1975, עמוד 201;
    מוקי בצר, לוחם חשאי: סיפורו של איש היחידות המיוחדות בצה"ל, הוצאת כתר, 2015, עמ' 201—207;
    סרטונים חילוץ יוסי בן חנן על ידי הכוח של יוני נתניהו, באתר הגבורה
  5. ^ עיטור המופת שהוענק לרס"ן יונתן נתניהו, באתר "בעוז רוחם" של צה"ל;
    רס"ן יונתן נתניהו, באתר הגבורה
  6. ^ עיטור העוז שהוענק לסא"ל יוסף בן-חנן, באתר "בעוז רוחם" של צה"ל;
    סא"ל יוסף בן-חנן, באתר הגבורה
  7. ^ Howard Blum, "The Eve of Destruction: The Untold Story of The Yom Kippur War", HarperCollinsPublishers, 2003, ISBN 0-06-001399-0, p. 24
  8. ^ ליאורה גולדנברג-שטרן, ‏אמא של נוי בר בשיחה ראשונה על האירוסים לאבנר נתניהו, באתר מעריב אונליין, 8 באוקטובר 2021