יוסי בן יוחנן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יוסי בן יוחנן
תקופת הפעילות זוג ראשון לתקופת הזוגות חי בדור שלפני נציחת החשמונאים
רבותיו אנטיגנוס איש סוכו
תלמידיו יהושע בן פרחיה וניתאי הארבלי
בני דורו יוסי בן יועזר
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

יוסי בן יוחנן איש ירושלים היה אב בית הדין הראשון מתקופת הזוגות. בן זוגו, נשיא הסנהדרין, היה יוסי בן יועזר.

במקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

במחלוקת הגדולה בתקופת הזוגות אודות הסמיכה ביום טוב מוזכר שמו כמצדד בדעה לסמוך[1]. בצירוף העובדה כי הוא הראשון לחלוק במחלוקת זו והמסורת כי זו המחלוקת הראשונה המתועדת בהלכה היהודית[2], נמצא שיחד עם יוסי בן יועזר הוא הראשון לחלוק בתולדות ההלכה.

המימרא הידועה ביותר שלו היא המוזכרת בפרק הראשון במסכת אבות[3]: "יהי ביתך פתוח לרווחה, ויהיו עניים בני ביתך, ואל תרבה שיחה עם האשה. באשתו אמרו, קל וחומר באשת חברו".

יחד עם יוסי בן יועזר גזר טומאה על ארץ העמים ועל כלי זכוכית[4].

לאחר מותם של יוסי בן יועזר ויוסי בן יוחנן נאמר עליהם: "משמת יוסף בן יועזר איש צרידה ויוסף בן יוחנן איש ירושלים בטלו האשכולות - איש שהכל בו"[5].

במחקר[עריכת קוד מקור | עריכה]

המשנה במסכת אבות מונה את יוסי בן יועזר ויוסי בן יוחנן, אחרי אנטיגנוס איש סוכו, ואומרת עליהם: "קבלו מהם" ובחלק מהגרסאות "קבלו ממנו"[6]. בהסתמך על הגרסה "מהם", כותב נחמן קרוכמל, שיוסי בן יוחנן למד גם אצל שמעון הצדיק, אותו הוא מזהה כשמעון השני, וגם אצל אנטיגנוס איש סוכו[7].

יצחק אייזיק הלוי כותב שיוסי בן יוחנן מונה לאב בית דין לאחר מותו של אנטיגנוס איש סוכו, בשעה שעדיין לא היה תפקיד של נשיא הסנהדרין. לטענתו, משרת הנשיא אויישה רק כשני עשורים יותר מאוחר כאשר חוניו השני העביר את התפקידים השלטוניים לידי יוסף בן טוביה החוכר, ועלה צורך בדמות בסנהדרין שתטפל בתפקידים שבעבר היו באחריות הכהן הגדול ולא טופלו על ידי חוניו השני. לדבריו, זאת הייתה הסיבה שהעדיפו את יוסי בן יועזר הכהן לתפקיד נשיא הסנהדרין, אף על פי שיוסי בן יוחנן היה הרבה יותר מבוגר. יצחק אייזק הלוי גם קובע את פטירתו של יוסי בן יוחנן בימי חוניו השלישי[8].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]