יוסף מלובני

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ערך ללא מקורות
בערך זה אין מקורות ביבליוגרפיים כלל, לא ברור על מה מסתמך הכתוב וייתכן שמדובר במחקר מקורי.
אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה.
ערך ללא מקורות
בערך זה אין מקורות ביבליוגרפיים כלל, לא ברור על מה מסתמך הכתוב וייתכן שמדובר במחקר מקורי.
אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה.
יוסף מלובני
Joseph Malovany
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 1941 (בן 83 בערך)
תל-אביב, פלשתינה (א"י) עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוג קול טנור עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

יוסף מלובניאנגלית: Joseph Malovany‏ נולד ב-1941 בתל אביב) הוא חזן וזמר טנור אמריקאי-ישראלי. הוא מכהן החל משנת 1973 כחזן בית הכנסת של השדרה החמישית (אנ') בניו יורק ומשנת 1997 כפרופסור ללימודים מתקדמים במוזיקה דתית יהודית בבית הספר למוזיקה יהודית ע"ש פיליפ ושרה בלז ב"ישיבה יוניברסיטי" בניו יורק, בקתדרה שהוקמה לכבודו.

קולו בגוון טנור ספינטו והטכניקה שלו, ה"חזקה והנועזת" זכו, בין השאר, לשבחי המבקר המוזיקלי של העיתון "גארדיאן" והזמר כונה בזמנו על ידי העיתון השוודי "גטבורגס פוסטן" "יוסי ביירלינג" של היהדות. התמנה כדקאן של האקדמיה למוזיקה יהודית במוסקבה שלהקמתה עזר בשנת 1989 בסיועו של הארגון ג'וינט. אף על פי שליאונרד ברנשטיין ובני סמכא אחרים מקרב מעריציו הביעו רצונם לראותו שר יותר מחוץ לכותלי בתי הכנסת, מלובני העדיף להימנע לחלוטין מלהשתתף בהצגות אופרה. ברסיטלים ברחבי העולם שבחלקם שר ללא תמורה (למשל במזרח אירופה) ביקש להכיר לקהלים רבים, יהודים ושל בני תרבויות אחרות, את יפי המוזיקה היהודית. גישתו כחזן מקפידה על שמירת הנוסחים המסורתיים[1].

קורות חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

מלובני נולד בתל אביב לאביו, חייט, בן למשפחת מלובני (Malování), שרבים ממנה נספו בשואה, יליד פולטוסק, פולין. אמו פרידה לבית שטיין, יוצאת סיגט, טרנסילבניה הייתה אחותו של הרב שמואל בארי שיצא בשנות החמישים בשליחות הנשיא יצחק בן-צבי לאתיופיה כדי להקים בית ספר עברי לביתא ישראל (בתו היא פסיה זלמנוביץ', אשתו של הרב אפרים זלמנוביץ', רבה של מזכרת בתיה), ולאחר מכן שימש כרבה של פינלנד והולנד.

את הקריירה שלו כזמר התחיל כחבר במקהלת הנערים של בית הכנסת "ביל"ו" בתל אביב. את סודות מלאכת הזמרה היהודית למד בבית הספר לחזנות שליד בית הכנסת. בגיל 12 כבר ניצח על המקהלה ובגיל 16 שרת כשליח ציבור בחגים. מאוחר יותר השתלם אצל החזן שלמה רביץ (1871-1980)[2]. בשנות נעוריו היה מקורב למלחין החסידי הנודע יענקל'ה תלמוד ואף עיבד את הדיסק הראשון של חסידות גור לאחר השואה ניגוני מלווה מלכה בביצועו של דוד ורדיגר (אביו של הזמר החסידי הנודע מרדכי בן דוד) בהמשך למד פיתוח קול באקדמיה למוזיקה ע"ש רובין בתל אביב ואחר כך באקדמיה המלכותית למוזיקה בבריטניה. שרת בצה"ל ובשנים -19601963 כיהן בו כחזן צבאי. לאחר מכן שרת כחזן בבתי כנסת ביוהנסבורג בדרום אפריקה ובלונדון. מלובני הוא "עמית של סגל הטריניטי קולג' למוזיקה" בלונדון. בשנת תשל"ג (1973) עבר לניו יורק לשמש כחזן בבית הכנסת בשדרה החמישית במנהטן. מלובני הוא יושב ראש לאות כבוד של מועצת החזנים של אמריקה ומילא בעבר את תפקיד היושב ראש של הנהלת החברה האמריקאית למוזיקה יהודית. במסגרת פעילותו הציבורית, יוסף מלובני הוא גם חבר בהנהלת הקונגרס היהודי העולמי ושל וועידת הנשיאים של הארגונים היהודים בארצות הברית.

מלובני נשוי לבטריס ולהם שני בנים, אחד מילדיו ילד אוטיסט.

מלובני החלים אחרי ניתוח של סרטן המעי הגס עם גרורה בכבד וחזר בשלום לפעילותו המוזיקלית.

מפעילותו הקונצרטית[עריכת קוד מקור | עריכה]

מלובני ערך סיורי הופעות רבים בעולם ושר בליווי תזמורות חשובות בתחום המוזיקה הקלאסית כמו התזמורת הפילהרמונית הישראלית, התזמורת הסימפונית הממלכתית של רוסיה, תזמורת רשות השידור הבלגית, התזמורת הסימפונית של מקסיקו, התזמורת הקלאסית של לונדון, התזמורת הסימפונית של ניו יורק, תזמורת האופרה של בוקרשט, תזמורת רשות השידור הרומנית, התזמורת הסימפונית הלאומית של ליטא, התזמורת הסימפונית הממלכתית של הונגריה ואחרות.

הוא שר הרסיטלים בבית האופרה המלכותית של אמסטרדם, בלונדון באולמי רויאל פסטיבל וקווין אליזבת וברביקן סנטר, באולמי אוורי פישר ואליס טולי בלינקולן סנטר בניו יורק, ב"קור סטייט סנטר" בפילדלפיה ובהיכל האומנויות בבריסל. הופיע תכופות בתיאטרון לתרבות אמנותית בסאו פאולו, באמפיתיאטרון בהרודיון, בטולדו ובבית האופרה של סנטנדר בספרד.

מבין הופעותיו הזכורות במיוחד אפשר לציין את הבכורה באמסטרדם של הסימפוניה "מחיה המתים" מאת נעם שריף שבה שר כסולן טנור יחד העם התזמורות הפילהרמונית הישראלית. בינואר 1998 ביצוע של סימפוניה זו בהשתתפותו ושל הרכב מיוחד שאיחד את הפילהרמונית הישראלית ואת תזמורת פילדלפיה תחת ניצוחו של זובין מהטה פתח את חגיגות 50 שנות מדינת ישראל בארצות הברית. במאי 1998 מלובני שר גם בקונצרט שנערך יחד עם הפילהרמונית הישראלית ביד ושם בירושלים בככר "גטו ורשה".

פרסים ואותות כבוד[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ראו הכתבה מאת נועם בן זאב ב"הארץ", 10.12.2010
  2. ^ מיכל רוזן, ‏חזנות ארצישראלית, נוסח רביץ, באתר דבר העובדים בארץ ישראל, 18 בספטמבר 2018