יורג קארל פון דבלן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יורג קארל פון דבלן
Georg Carl von Döbeln
לידה 29 באפריל 1758
Segerstad, שוודיה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 16 בפברואר 1820 (בגיל 61)
Jakob and Johannes parish, שוודיה עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה Sankt Johannes kyrkogård עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה שוודיה עריכת הנתון בוויקינתונים
השתייכות חיל רגלים עריכת הנתון בוויקינתונים
דרגה לוטננט גנרל עריכת הנתון בוויקינתונים
פעולות ומבצעים
עיטורים
  • אביר מסדר החרב (19 באוגוסט 1789)
  • מפקד במסדר החרב (24 בספטמבר 1810)
  • אביר הצלב הגדול של מסדר החרב (30 ביולי 1808)
  • מסדר החרב - מפקד הצלב הגדול (28 בנובמבר 1812) עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

יורג קארל פון דבלןשוודית: Georg Carl von Döbeln; ‏29 באפריל 1758 - 16 בפברואר 1820) היה מצביא שוודי שלחם לסירוגין בצבאות שלוש עשרה המושבות, שוודיה וצרפת.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

דבלן נולד בשוודיה למשפחת אצולה גרמנית. הוריו רצו שיהיה שופט והוא אכן למד משפטים במשך שנתיים, אולם בגיל עשרים בחר להתגייס לצבא והתנדב ללחום לצד שלוש עשרה המושבות שמרדו בשלטון הבריטי. הוא שהה בפריז במשך שנה ולבסוף קיבל המלצה מבנג'מין פרנקלין שצירפה אותו לגדוד מתנדבים מצבא צרפת, אולם למעשה הגדוד יצא להודו במקום לאמריקה. במהלך מסעו כתב דבלן ספר בו תיאר את הרפתקאותיו בהודו.

לאחר שחזר מהודו רצה לחזור לצבא שוודיה אולם מפקדי הצבא שכעסו על כך שערק לצרפת סירבו לקבלו. לכן התגייס דבלן בשנית לצבא צרפת ופיקד על חיל המצב בשטרסבורג. במהלך שירותו נפגש כמה פעמים במפקד צעיר בשם נפוליאון בונפרטה שאותו כינה "האדון נמוך הקומה". לאחר ארבע שנים בצבא צרפת חזר לשוודיה.

עם פרוץ המלחמה הפינית הסכימו מפקדי הצבא השוודי לקבלו לשורותיהם. במהלך אחד הקרבות פגע כדור במצחו ופצע אותו, מאז נהג דבלן לכסות את מצחו ברטייה שחורה כדי להסתיר את הפצע המכוער. בפעם אחרת ראה דבלן את הזוועות שביצעו הרוסים באיכרים שוודים בפינלנד. הוא זעם כל כך עד שבפעם הבאה צעק על החיילים הרוסיים "לכו לעזאזל רוסים מחורבנים! בקרוב תקבלו בדיוק את מה שמגיע לכם ואם אני אמות אז מהעצמות שלכם יכינו לי אנדרטה"[דרוש מקור]. לאחר המלחמה הוענק לו התואר ברון.

המלחמות הנפוליאוניות עוררו רגש גרמני בליבו של דבלן הגרמני במוצאו. והוא השתתף בקרבות שונים על אדמת גרמניה וכאשר קרא לו המלך קרל הארבעה עשר, מלך שוודיה לחזור סירב והמשיך להילחם. כשחזר לבסוף נידון לעונש מוות על אי ציות לפקודה, אולם המלך המתיק את עונשו למאסר. מכלאו שלח דבלן בקשה למלך לצאת מכלאו עד תום המלחמות, כאשר הוא מבטיח שאחרי המלחמה יחזור מרצונו לכלא. המלך התעלם מבקשתו.

לאחר שחרורו קיבל דבלן אחוזה קטנה מהמלך. הוא נפטר ב-16 בפברואר 1820.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא יורג קארל פון דבלן בוויקישיתוף