יחידת האיתור הבינלאומית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יחידת האיתור הבינלאומית
סמל היחידה
סמל היחידה
מטה הארגון מגן דוד אדום
תקופת הפעילות 1949–הווה (כ־75 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
האתר הרשמי
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
קורס קציני האיתור הראשון

יחידת האיתור הבינלאומית היא יחידה הפועלת במסגרת מגן דוד אדום, כחלק משירות האיתור הבין־לאומי של הצלב האדום. מטרת היחידה איתור בני משפחה וחברים שהופרדו במהלך אירועים כגון בריחה מרצח עם, השואה, הגירה טבעית ואסונות טבע.

בשנת 1949 חתמה מדינת ישראל על אמנות ז'נבה, ובהן הנחיה להפעיל שירותי חיפוש קרובים. השירות מטפל בבקשת איתור קרובים שהקשר איתם אבד כתוצאה ממלחמות או מאסונות טבע. יחידת האיתור הבינלאומית של מגן דוד אדום פתוחה לכל אזרח ישראלי כחלק מהשירותים הניתנים על ידי אגודה לאומית, דהיינו המקבילה לאגודת צלב אדום במדינות אחרות. בשנים האחרונות התהדק הקשר בין תנועת הצלב האדום והסהר האדום לבין מד"א, במיוחד בעקבות הצטרפות מד"א לתנועה הבינ"ל של הצלב האדום והסהר האדום. במסגרת זו חודשה פעילות יחידת האיתור במד"א בתמיכה ארגונית, לוגיסטית ופיננסית של ICRC, במטרה לשלב את מד"א בפעילות העולמית של התנועה. בשנים 2002 – 2007 יחידת האיתור הבינלאומית טיפלה ביותר מ-5,000 פניות.

בחיפוש אחר מידע, יחידת האיתור הבינלאומית יוצרת קשר עם מוזיאונים, ארכיונים, ארגונים שונים ואגודות לאומיות של הצלב האדום במדינות שונות בעולם.

במקרים והבקשה מוגשת בארץ אחרת, יחידת האיתור הבינלאומית פועלת לעזור באיתור על פי המידע הנמצא בישראל.

במספר מקרים מצומצם העלו פעולות האיתור כי האדם הנעדר עודנו נמצא בין החיים. קרובי משפחה התאחדו שוב לאחר עשרות שנים של חיפוש.

ביותר מ-1,700 מקרים, הפונים קבלו אישור על מוות או גירוש יקיריהם ממדינות שונות. אישור המוות מהווה חלק חשוב בתהליך האבל וסגירת מעגל.

לאחר מספר איתורים מוצלחים החליטו במד"א על מיסוד המחלקה כיחידה לאיתור והקמת קורס ראשון מסוגו בעולם להכשרת קציני איתור. הקורס נערך בחודש אוקטובר 2008 בירושלים ובו הוכשרו 15 קציני איתור, מתוך עובדי ומתנדבי מד"א. הקורס נערך בשיתוף נציגים מהצלב האדום.

פיצויים, תמיכות ופנסיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מגן דוד אדום בישראל יכול לסייע בהשגת המסמכים הקשורים לעבודה בכפייה, עבדות, פינוי בכח משטחים של ברית המועצות לשעבר או כליאה במחנות ריכוז, מסמכים הנדרשים להגשת בקשות פיצויים.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]