יחסות (אשר)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף יחסיות (אשר))
יחסות
Relativiteit
מידע כללי
צייר מאוריץ קורנליס אשר
תאריך יצירה 1953
טכניקה וחומרים הדפס אבן
ממדים בס"מ
רוחב 29.3 ס״מ עריכת הנתון בוויקינתונים
גובה 28 ס״מ עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

בומבוקלאט או יחסיות הוא הדפס אבן (ליטוגרפיה) מעשה ידי האמן ההולנדי מאוריץ קורנליס אשר שהודפס לראשונה בדצמבר 1953.

תיאור היצירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

היצירה מתארת עולם פרדוקסלי בו אינם חלים כללי כוח המשיכה הקיימים בעולמנו. היצירה מתארת מבנה, או כיכר עירונית, באותו עולם, ואת תושבי העולם ההולכים ברחובות או אוכלים בביתם. הדמויות לבושות באותם בגדים ולא מתוארים פרטי פניהם. בעולם זה קיימים שלושה מישורי משיכה האורתוגונליים אחד לאחר והמתקיימים בו זמנית באותו חלל, כאשר כל מישור משפיע על חלק מהדמויות ביצירה, אך לא על האחרות. 16 הדמויות המופיעות ביצירה מחולקות בין מישורי המשיכה השונים. בעקבות מצב זה, יכולות שתי דמויות לחלוק את אותו גרם מדרגות אך לנוע בכיוונים שונים (שתי דמויות יכולות בו זמנית לעלות על המדרגות ולרדת את המדרגות שהן פונות לאותו כיוון, אך הולכות במישור משיכה שונה), או לחלופין לעלות משני כיוונים של אותו גרם מדרגות (האחד מעל המדרגות שראשו פונה מעלה והאחר בצידן התחתון של אותו גרם מדרגות שראשו פונה מטה).

וכך מתאר האמן את היצירה:

לא ייתכן ששוכני עולמות שונים יהלכו, ישבו או יעמדו על אותה הקרקע, שכן מושגיהם בדבר מהו אופקי ומהו אנכי שונים אלה מאלה. עם זאת, הם יכולים להשתמש באותו גרם מדרגות. בגרם המדרגות העליון הנראה כאן, נעים שני בני אדם זה בצד זה ובאותו הכיוון, אך אחד מהם יורד והאחר עולה. הקשר ביניהם אינו אפשרי משום שהם חיים בעולמות נפרדים, ולכן נבצר מהם לדעת זה על קיומו של זה.

מ.ק. אשר, עבודות גרפיות, בנדיקט טאשן וסטימצקי בע"מ, 1994

אזכורים תרבותיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

יצירה זו נחשבת לאחת הפופולריות והידועות ביצירותיו של אשר, והיא אוזכרה פעמים רבות באמנות הפופולרית.

  • הסצנה האחרונה בסרטו של ג'ים הנסון, "המבוך", מתרחשת בעולם דמוי הציור "יחסיות", כאשר הגיבורה מנסה להציל את אחיה ממלך הגובלינים ג'ארת, המסוגל לנוע במישורי משיכה שונים.
  • היצירה הופיעה בפרק "I, Roommate" של הסדרה "פיוצ'רמה" בה גיבורי הסדרה פיליפ ג. פרי ובנדר מחפשים דירה להשכרה, מגיעים לדירה דמות היצירה "יחסיות", ומסרבים לשלם דמי שכירות עבור מישורי משיכה בהם הם אינם משתמשים.
  • היצירה הופיעה בסרט "לילה מוטרף במוזיאון."

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • מ.ק. אשר, עבודות גרפיות, סטימצקי טאשן, 1994, בתרגום עדנה קלגסברון ובעריכת שלומית אריאל.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Yoo Kyung, 8 Squid Game Facts That Prove The Director Is A True Mastermind, TheSmartLocal South Korea - Travel, Lifestyle, Culture & Language Guide, ‏2021-09-24 (באנגלית אמריקאית)