יינלונג

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןיינלונג
תקופה
יורה עליון, 158 מיליון שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
קבוצה: דינוזאוריה
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: זוחלים
סדרה: בעלי אגן דמוי עוף
תת־סדרה: צרטופסים
משפחה: צ'אויאנגזאוריים
סוג: יינלונג
מין: Yinlong downsi
שם מדעי
Yinlong
‏שו ועמיתים, 2006
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
איור המשחזר את Yinlong downsi

יינלונג (שם מדעי: Yinlong) הוא סוג של דינוזאור צרטופסי שחי בשלהי תור היורה המאוחרת (מלם) באזור מזרח אסיה ומרכזה. נכון ל-2015 היינלונג הוא הדינוזאור הצרטופסי הקדום ביותר הידוע למדע, שממנו התפתחו הפסיטקוזאוריים, הפרוטוצרטופסיים והצרטופסיים, להם מקור דמוי תוכי, עטרה ולאחרונים אף קרניים חדות וארוכות.

תיאור[עריכת קוד מקור | עריכה]

יינלונג היה דינוזאור קטן באורך 1.2 מטר ומשקל 15 ק"ג. רגליו האחוריות היו ארוכות ומוצקות ואילו גפיו הקדמיות היו רזות וקצרות יותר ובנות 3 אצבעות כל אחת. דבר זה מעיד שככל הנראה הלך על שתי רגליו האחוריות בלבד, כמו אורניתופודים קטנים אחרים.

אף על פי שחסר עטרה, מעידים סימנים בגולגולת שאכן מדובר בבן תת-סדרת הצרטופסים: עצם ה-Rostral היוצרת מעין מקור בחזית הפה, "מדף" עצם בירכתי הגולגולת ובליטות מחודדות בעצמות ה-Jugal.

היינלונג היה צמחוני ואכל צמחייה נמוכה וקשה. במספר פרטים של יינלונג נמצאו חלוקי קיבה (גסטרוליתים) ששימשו אותו לטחינת חומר צמחי קשה אותו אכל.

גילוי[עריכת קוד מקור | עריכה]

היינלונג נתגלה ב-2004 על ידי קבוצה משותפת של פלאונטולוגים אמריקאים וסיניים בהם שו שינג (Xu Xing), קתרין פורסטר ומו ג'יניו. הוא תואר וסווג במאמר מדעי ב-2006. פירוש השם Yinlong הוא בסינית מנדרינית "דרקון נסתר" ( 隱 = יין = נסתר, 龍 = לונג = דרקון) כרמיזה לסרט הקולנוע "נמר, דרקון" (ששמו באנגלית הוא Crouching Tiger, Hidden Dragon), שחלקים ממנו צולמו במחוז האוטונומי הסיני שינג'יאנג בסמוך למקום בו נתגלה. שם המין Y. downsi הוא על שם ויליאם רנדל דאונס השלישי שהיה שותף למשלחות פלאונטולוגיות לסין ומת שנה לפני גילויו של יינלונג.

המאובנים של יינלונג שנתגלו כוללים גולגולות ושלדים רבים. הפרט הראשון שנתגלה (ב-2004) נשתמר בצורה טובה ביותר וכלל שלד של מבוגר עם גולגולת שלמה שמורה היטב. הוא התגלה בשכבה המתוארכת למלם (היורה המאוחרת) של תצורת שישוגו שבפרובנציית שינג'יאנג. גיל השכבה שבה נתגלה מתוארך לגיל האוקספורדי, 161.2-155.7 מיליון שנה לפני זמננו. כל שאר הצרטופסים ידועים רק מהקרטיקון.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא יינלונג בוויקישיתוף
איור של ינלונג המתחבא מזוג גואלונגים
ערך זה הוא קצרמר בנושא דינוזאורים. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.