כישורי הישרדות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף יכולות הישרדות)
יש להשלים ערך זה: בערך זה חסר תוכן מהותי. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
הנכם מוזמנים להשלים את החלקים החסרים ולהסיר הודעה זו. שקלו ליצור כותרות לפרקים הדורשים השלמה, ולהעביר את התבנית אליהם.
יש להשלים ערך זה: בערך זה חסר תוכן מהותי. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
הנכם מוזמנים להשלים את החלקים החסרים ולהסיר הודעה זו. שקלו ליצור כותרות לפרקים הדורשים השלמה, ולהעביר את התבנית אליהם.
יש לשכתב ערך זה. הסיבה היא: חסרים סימוכין רבים ולכאורה הערך הוא רצף של קביעות שרירותיות. ההגדרה דנה במקרים קיצוניים של אסונות טבע והערך לא עוסק באסונות טבע בכלל אלא בהישרדות בתנאי בידוד במקום מרוחק מיישוב אדם.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
יש לשכתב ערך זה. הסיבה היא: חסרים סימוכין רבים ולכאורה הערך הוא רצף של קביעות שרירותיות. ההגדרה דנה במקרים קיצוניים של אסונות טבע והערך לא עוסק באסונות טבע בכלל אלא בהישרדות בתנאי בידוד במקום מרוחק מיישוב אדם.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.

כישורי הישרדות אלו שיטות לפעולות הנועדו לספק צרכים בסיסיים לחיי אדם. והם מסייעים לאנשים שהתרחקו מהציוויליזציה או אנרכיה עקב מצבים א-נורמליים קיצוניים כגון אסון טבע או ריחוק מאולץ: מים, מזון ומחסה, על מנת להימנע מאינטראקציות קטלניות אפשריות עם בעלי חיים וצמחים וטיפול בכל פציעה או מחלה שתתקבל, כדי להתגבר על תנאים מסוכנים.

סוגי כישורי הישרדות[עריכת קוד מקור | עריכה]

כאשר שגרת החיים הרגילה נקטעת על ידי מאורע מסוים, יש להסתגל לתוצאות המאורע בטווח הקצר, זאת בהנחה כי יש לספק את הצרכים הפיזיולוגיים של האדם, אך תוך התייחסות לטווח רחוק יותר. כישורי ההישרדות נבדלים זה מזה בשתי צורות:

  1. תוואי השטח: מתייחס לשאלה האם מדובר בהישרדות בשטח אורבני, למשל בזמן ולאחר אסון טבע או מלחמה. מנגד הישרדות בשטח טבעי - יערות, מדבריות, ג'ונגלים ומקומות אחרים נטולי ציליוויזציה. בשני המקרים למשל, אחד הצרכים הפיזיולוגיים שיש למלא הוא הצורך במים. עם זאת, בטבע כישורי ההישרדות הנחוצים להשגת מים יתמקדו במעקב וגילוי מקורות מים טבעיים (כגון טל, מעיינות וצמחים עתירי נוזלים), בעוד שבשטחים אורבניים כישורי ההישרדות הנחוצים על מנת להשיג מים יהיו פריצה לחנות בעיר שננטשה עקב אסון טבע במטרה לרוקנה מבקבוקי המים שהשאירה אחריה הציליוויזציה, או מציאת דודי שמש המאחסנים מים.
  2. מטרת ההישרדות: מתייחס לשאלה האם מדובר בהישרדות שאינה מוגבלת בזמן (כמו הישרדות לאחר אסון טבע) או בהישרדות שמטרתה להגיע מנקודה א' לנקודה ב'.

עזרה ראשונה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כדי לשרוד במצב בו אי אפשר לקבל סיוע רפואי ממוסד דרושה יכולת להבדיל בין פציעות ומחלות שהטיפול בהן דחוף לבין פציעות ומחלות שהטיפול בהן סובל דיחוי. יש צורך לזהות מצבים המסכנים את הבריאות ולהימנע מהם. בין החסכים הגופניים יש צורך להבין באיזה חסך יש לטפל קודם (בתנאים מסוימים דחוף יותר, למשל, להשיג מים ובאחרים להדליק אש או למצוא מחסה מהרוח). כמו כן יש לדעת להעניק טיפול רפואי הולם לפצועים וחולים.

הישרדות במקום מבודד[עריכת קוד מקור | עריכה]

מים[עריכת קוד מקור | עריכה]

האדם זקוק למים כדי לחיות. אדם שלא ישתה במשך מספר ימים יסבול מהתייבשות - יכולת התפקוד שלו תפגע ולבסוף הוא ימות. על כן יש חשיבות רבה להשגת מים. אינדיקטור יעיל לאבחון מצב של התייבשות הוא צבע השתן. ככל שהוא כהה יותר, המחסור במים גדול יותר.

ניתן לחפש מקורת מים זמינים כגון נחלים, בארות ובורות האוגרים מי גשמים. את מקורות המים ניתן למצוא על ידי התבוננות בשטח, בצמחייה ובבעלי החיים בסביבה. ריכוז גדול של צמחים ובעלי חיים מעיד בדרך כלל על מקור מים זמין.

חפירת בור (תמילה) תגלה אם יש מים באדמה. אפשרות נוספת היא לאסוף מים המתעבים על עצמים קרים. גוף האדם צורך מים גם דרך המזון אותו הוא אוכל.

במידת האפשר יש לטהר את המים (על ידי הרתחה למשל או בעזרת חומרים שונים) כדי להימנע ממחלות וזיהומים. מי ים אינם ראויים לשתייה ואף מאיצים את ההתייבשות.

הדלקת אש[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאש מגוון שימושים ברשות השורד. היא מקור לחום ואור, מאפשרת להרתיח מים ולבשל מזון והיא יכולה לשמש לאיתות לעזרה. כאשר מצויים במקום קר, חובה קודם כל להצית אש. דחיית מטלה זו מסכנת את האדם במוות מקור.

אם אמצעים להדלקת אש אינם זמינים (מצת, גפרורים, אבן צור) ניתן להדליק אש על ידי יצירת חיכוך בין עשבים ועלים יבשים לבין מקל.

השגת מזון[עריכת קוד מקור | עריכה]

ניתן להשיג מזון על ידי ציד וליקוט. בעת השגת מזון יש לקחת בחשבון את בזבוז האנרגיה וסיכויי ההצלחה להשגתו. לעיתים עדיף ליקוט צמחים בעלי ערך תזונתי נמוך על פני מרדף עיקש אחר טרף קשה. עדיף לאכול צמחים מוכרים וכך להקטין את הסיכויים להרעלה. בערכות הישרדות אפשר למצוא מנות מוכנות לאכילה (באנגלית: Meal, Ready-to-Eat).

מחסה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אדם כדי לשרוד בטבע צריך מחסה.

מחסה יכול להיות מחסה טבעי (לדוגמה מערה) או מחסה שנבנה על ידי השורדים. מחסה מאפשר להישמר מפני מזג האוויר ומפני בעלי חיים עוינים ולאפשר לשורדים לישון ולנוח.

ניווט והתמצאות בשטח[עריכת קוד מקור | עריכה]

טחב בצידו הצפוני של עץ (שמאל) לעומת צידו הדרומי (ימין)
ערך מורחב – ניווט

בניווט בשטח ניתן להסתייע במיקום השמש והכוכבים. שיטה ידועה למציאת הצפון מסתייעת בטחב, שבחצי הכדור הצפוני נוטה לגדול על צידם הצפוני של גזעי עצים, איפה שיש צל במרבית שעות היום.

איתות לעזרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אות עזרה צריך להיות בולט למרחק. אות אידיאלי צריך להיות גדול, במקום הנראה למרחק, שונה במידה מספקת מסביבתו ולהכיל תנועה שתתפוס את העין. אות מצוקה מקובל הוא SOS. כלי פופולרי לאיתות הוא נור אשר נורה מאקדח נורים.

עוד סוג של איתות לעזרה הוא הבערת מדורה גדולה מספיק שיראו אותה.

שחיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לעיתים שחיה היא צורך הכרח בהישרדות. על השורד לפעמים לדוג, לצלוח נהר או נחל וגם להימלט מהמקום בו הוא נמצא בשחיה.

אם אדם אינו יודע לשחות וצריך לחצות מקור מים כלשהו הוא יכול להיעזר בבול עץ אם ימצא לידו, הרי ידוע שעצים צפים כיוון שצפיפותם קטנה מזו של המים.

הישרדות באסונות טבע הפוקדים אוכלוסייה גדולה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הממד הנפשי[עריכת קוד מקור | עריכה]

המוח ותהליכיו הם קריטיים להישרדות. במצב קטלני, הרצון לחיות לעיתים קרובות מפריד בין אלה ששורדים לבין אלו שמתים.

סיפורי הישרדותם ההרואיים של אנשים רגילים עם הכשרה מועטה או חסרת הכשרה, אך עם רצון עז לחיות אינם נדירים. מצב ההישרדות יכול להיות כל כך מלחיץ, שאפילו אנשי מקצוע מיומנים יכולים להיות מושפעים נפשית. אדם הנקלע למצב של ריחוק מהציוויליזציה צריך להיות מוכן נפשית ופיזית להתגבר על פאניקה ופעולה מכרעת מהורהרת במהלך אסון. לבדיקת מתח יש גבולות אנושיים, אך היתרונות של אימוני לחץ מתח בהגדרת גבולות אלה יכולים לעלות על חוסר הלחץ.

כיוון שבמצב הישרדותי ישנה חשיבות קריטית לא להיכנס לפאניקה, לא להיקלע לייאוש, ולשמור על מורל גבוה. הדרך הטובה ביותר לא להיקלע לייאוש היא על ידי עיסוק מתמיד בפעילויות הקשורות לשיפור פוטנציאל ההישרדות כגון: גילוף, הכנת מלכודות, הכנת חכות דייג מאולתרות ועוד.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא כישורי הישרדות בוויקישיתוף