ילד 44

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ילד 44
Child 44
עטיפת הספר בעברית
עטיפת הספר בעברית
מידע כללי
מאת טום רוב סמית עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת המקור אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
תורגם לשפות סינית, צרפתית, הולנדית, עברית
סוגה מותחן
מקום התרחשות ברית המועצות עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה
הוצאה הוצאת גרנד סנטרל
תאריך הוצאה 2008 עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה בעברית
הוצאה כתר
תאריך 2009
תרגום הדסה הנדלר
מספר עמודים 436
סדרה
הספר הבא הנאום הסודי
קישורים חיצוניים
מסת"ב 978-4-10-216931-5, 978-4-10-216932-2
הספרייה הלאומית 002679592, 003823498
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ילד 44אנגלית: Child 44) הוא המותחן הראשון של הסופר הבריטי טום רוב סמית. זהו גם הספר הראשון בטרילוגיית לב דמידוב, הספר הוא רומן היסטורי שעלילתו מתרחשת בתקופת שלטונו של סטלין בברית המועצות, ומבוססת על הפשעים שביצע הרוצח הסדרתי אנדריי צ'יקטילו.

הספר היה מועמד ל-17 פרסים בינלאומיים מהם זכה בשבעה, בהם: פרס מאן בוקר, פרס פגיון הזהב, ו-Waverton Good Read Award.

בשנת 2015 יצא לאקרנים סרט בעל אותו השם שהתבסס על עלילת הספר. בסרט מופיעים השחקנים ג'ייסון קלארק, טום הארדי, נומי רפאס, וגארי אולדמן. הסרט נפתח במשפט המייצג של הספר: "אין רצח בגן עדן".

עלילת הספר[עריכת קוד מקור | עריכה]

עלילת הספר מתחילה בינואר 1933, במהלך ההולודומור, בכפר קטן באוקראינה בשם צ'רבוי. ברעב הכבד אנשי הכפר נוטים למות לאחר שאכלו כל מה שניתן. פאבל, ילד קטן, רואה חתול חומק מאחד הבתים, ולוקח את אחיו הקטן אנדריי כדי שיעזור לו בציד. במהלך הציד פאבל מוכה בראשו על ידי גבר, כאשר המחשבה האחרונה שלו היא כי הגבר בא לצוד אותו למטרות אכילה. אנדריי קצר-הראייה לא מזהה את התוקף, ולאחר שאנדריי חוזר לביתו, אמו מסבירה לו שהאיש רצח את פאבל כדי לאכול אותו.

עשרים שנה לאחר מכן בפברואר 1953 נמצאת על פסי הרכבת במוסקבה גופתו של ילד בן חמש. לב סטיפנוביץ' דמידוב, קצין במשרד לביטחון המדינה, נשלח להרגיע את המשפחה, הטוענת שמדובר ברצח. באותם ימים רצח ילד הוא חסר משמעות אלא אם כן הוא אמר דברים בגנות המדינה. גרוע מכך, רצח יכול להצביע על כישלון המהפכה, ולכן דיווח על רצח עלול להיתפס כאקט של התרסה נגד השלטון הקומוניסטי.

לב עסוק באותם ימים בחקירת וטרינר החשוד בריגול, כיוון שפתח מרפאה בסמוך לשגרירות האמריקאית והחל לקבל לטיפולו חיות משגרירים זרים, דבר אשר, לטענת הממונים על לב במשרד לביטחון המדינה, מהווה רמז לכך שהווטרינר עוסק בריגול. בזמן שלב משוחח עם המשפחה, החשוד בורח. לב עוקב אחריו עד לכפר מרוחק שם הוא נתפס. בעת המרדף סגנו של לב ואסילי מוציא להורג את בני הזוג שעזרו לחשוד במהלך הבריחה לעיני שתי בנותיהם הקטנות, למרות פקודתו של לב שלא יעשה זאת. לאחר שוואסילי הורג את ההורים, לב מכה אותו ואומר לו שהוא יישאר באזור עד לחקירה של האירוע על ידי המליציה המקומית. לאחר שלב הולך, ואסילי חושב על דרך בה יוכל לנקום בלב, ולרשת את משרתו במשרד לביטחון המדינה. בחקירתו של הווטרינר, מודה האיש, ומוסר שמות של בוגדים אחרים בהם ראיסה אשתו של לב. בשלב זה לב חושד בוואסילי אשר הוא שירבב את שמה של ראיסה לרשימת החשודים החדשה על מנת לפגוע בו. לב נשלח לרגל אחר ראיסה, ולאחר שהוא מסרב להוקיע אותה מוגלים בני הזוג לעיר וולסק ולב מצטרף למיליציה המקומית.

בעת עבודתו במיליציה הוא מגלה כי ברחבי ברית המועצות פועל רוצח סדרתי, ומכיוון שבגן העדן הקומוניסטי אין פשעים, אסור לו לחקור את האירועים.

לאחר שלב פותח בחקירה האסורה בעזרת מפקד המיליציה המקומי, הוא מגלה שהילד שנרצח במוסקבה הוא הילד מספר 44 בשרשרת. לב מגלה כי הרוצח נע על מסילת הברזל לאורך הארץ, כשמרבית הרציחות מתרחשות באזור רוסטוב על הדון.

לב נרדף על ידי המשרד לביטחון המדינה, ונעזר באזרחים שכמוהו מודאגים מהידיעה שרוצח סדרתי מסתובב חופשי. לבסוף מגיע לב שבילדותו נקרא פאבל, לביתו של אחיו אנדריי, שמסביר לו שהאופן בו ביצע את הרציחות בשיטה בה צדו בילדותם את החתול נועדה כדי שלב שאבד ימצא את אחיו אנדריי.

לבקשתו של אנדריי, לב יורה בו והורגו. לאחר מכן מציעים ללב לקבל קידום מהמשרה הקודמת שלו במשרד לביטחון המדינה, אך הוא מסרב ומבקש לפתוח מחלקה לחקירות רצח במשטרת מוסקבה באמתלא שכך יוכל למצוא גורמים אשר הורעלו תרבותית על ידי מעצמות המערב על מנת לפגוע בשמה הטוב של המהפכה הבולשביקית (כלומר, בשמה הטוב של ברית המועצות). בסוף הספר מתואר מפגש עם הילדות שאת הוריהם רצח ואסילי סגנו, ובו לב וראיסה מציעים להן אימוץ.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]