ילנה שושונובה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ילנה שושונובה
לידה 23 באפריל 1969
סנקט פטרבורג, ברה"מ עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 16 באוגוסט 2018 (בגיל 49)
סנקט פטרבורג, רוסיה עריכת הנתון בוויקינתונים
מידע כללי
מדינה ברית המועצות עריכת הנתון בוויקינתונים
השכלה האוניברסיטה הממלכתית הלאומית לתרבות גוף, ספורט ובריאות על שם לסגאפט בלנינגרד עריכת הנתון בוויקינתונים
ספורט
ענף ספורט התעמלות
תקופת הפעילות עד ל-1988 עריכת הנתון בוויקינתונים
הישגים
פרסים והוקרה
מאזן מדליות
התעמלות
מתחרה עבור ברית המועצותברית המועצות ברית המועצות
המשחקים האולימפיים
זהב סיאול 1988 קרב-רב
זהב סיאול 1988 קבוצתי
כסף סיאול 1988 קורה
ארד סיאול 1988 מקבילים מדורגים
אליפות העולם בהתעמלות
זהב מונטריאול 1985 קרב-רב
זהב מונטריאול 1985 סוס קפיצות
זהב מונטריאול 1985 קבוצתי
זהב רוטרדם 1987 סוס קפיצות
זהב רוטרדם 1987 קרקע
כסף מונטריאול 1985 קרקע
כסף רוטרדם 1987 קרב-רב
כסף רוטרדם 1987 קורה
כסף רוטרדם 1987 קבוצתי
ארד מונטריאול 1985 קורה
ארד רוטרדם 1987 מקבילים מדורגים
אליפות אירופה בהתעמלות
זהב הלסינקי 1985 קרב-רב
זהב הלסינקי 1985 סוס קפיצות
זהב הלסינקי 1985 מקבילים מדורגים
זהב הלסינקי 1985 קרקע
זהב מוסקבה 1987 סוס קפיצות
ארד הלסינקי 1985 קורה
ארד מוסקבה 1987 קרברב
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ילנה לבובנה שושונובהרוסית: Елена Львовна Шушунова; מכונה לפעמים הלנה שושנובה; ‏23 באפריל 196916 באוגוסט 2018) הייתה מתעמלת סובייטית-יהודייה, אלופה אולימפית בעלת 4 מדליות מהן 2 זהב כולל החשובה מכולן בתחרות הקרב רב אישי, אלופת עולם בעלת 11 מדליות מהן 5 זהב ואלופת אירופה בעלת 7 מדליות מהן 5 זהב.

שושונובה הייתה ידועה במיומנויות הזינוק והנחיתה שלה וכן ביציבותה המיוחדת. היא הייתה הראשונה שהפגינה כמה כישורים קשים, ובכללם "קפיצת יורצ’נקו" (אנ') בסיבוב וחצי על סוס הקפיצות, שחרור במקבילים מדורגים, ותרגיל ההיכר שלה "שושונובה" (קפיצה בפישוק רגליים ונחיתה תוך כדי השתרעות קדימה) בתרגיל הקרקע.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שושונובה נולדה בלנינגרד. נקודות השיא בקריירה שלה כמתעמלת צעירה כללו מדליית זהב בתחרות "חדשות מוסקבה" (Moscow News) בשנת 1982, כיום נודעת התחרות בשם "כוכבי מוסקבה של העולם" (Moscow Stars of the World) ו"אליפות אירופה לצעירים". ב-1983 היא זכתה בגביע ברית המועצות לראשונה, ואחר כך זכתה בו מדי שנה עד ל-1988 למעט ב-1984.

באולימפיאדת לוס אנג'לס (1984) לא יכלה להתחרות מכיוון שזו הוחרמה בידי ברית המועצות. במקום זאת, היא התחרתה במשחקי הידידות של 1984 (Friendship Games) באולומואוץ, צ'כוסלובקיה, וזכתה במדליית ארד בתחרות הקרב-רב וסייעה לנבחרתה לזכות במדליית זהב קבוצתית.

אלופת אירופה[עריכת קוד מקור | עריכה]

באליפות אירופה בהתעמלות שנערכה בהלסינקי, פינלנד בשנת 1985 זכתה שושונובה ב-5 מדליות מהן 4 זהב, בתחרות הקרב רב, בסוס הקפיצות, בתרגיל הקרקע ובתרגיל על המקבילים המדורגים, ביחד עם מקסי גנאוק ממזרח גרמניה ומדליית ארד בתרגיל על הקורה.

אלופת עולם[עריכת קוד מקור | עריכה]

באליפות העולם בהתעמלות שנערכה במונטריאול, קנדה אותה שנה זכתה שושונובה בחמש מדליות מהן 3 זהב, בתואר הקרב-רב, אותו היא חלקה עם בת ארצה אוקסנה אומליאנצ’יק בתרגיל על סוס הקפיצות ובתחרות הקבוצתית, מדליית כסף בתרגיל הקרקע, אחרי אומליאנצ’יק ומדליית ארד בתרגיל על הקורה. בתרגיל הקרקע שלה שבוצע לצלילי צ'ארלסטון היא נחתה בצורה כפולה ובסיבוב ערבי צידי 1 ו-3/4, שניהם מיומנויות נדירות לנשים באותה עת, למעשה נשים לא מורשות יותר לבצע סיבובים שמסתיימים בגלגול. כאן היא הציגה את מיומנות ההיכר שלה, קפיצה בפישוק רגליים לשכיבה על הבטן, שהייתה נדירה וחדשנית לשנות השמונים.

שושונובה הייתה המתעמלת הדומיננטית בגביע העולם שנערך בבייג'ינג, סין בשנת 1986, שם זכתה בתוארי הקרב-רב, סוס קפיצות, המקבילים המדורגים והקרקע. בתחרות היא הציגה דרגת קושי גבוהה בשני מכשירים, היא הציגה את "פליק רופלובה" (פיתול שלם של פליק קורבוט) על הקורה וקיפול מלא תוך כדי ירידה בסיבוב כפול מהמקבילים המדורגים.

בשנת 1987 החלה היריבות הגדולה בין שושונובה לדניאלה סיליבאש מרומניה.

באליפות אירופה בהתעמלות שנערכה במוסקבה אותה שנה לא הייתה שושונובה בשיא כושרה, הפסידה את תואר הקרב-רב לדניאלה סיליבאש וזכתה במדליית ארד. היא זכתה במדליית זהב בתרגיל על סוס הקפיצות. היא המשיכה להפגין רמת מורכבות גבוהה כשביצעה סיבוב כפול בנחיתה מהמקבילים המדורגים, סיבוב תומאס (Thomas salto) בתרגיל הקרקע וסיבוב שלם על הקורה.

באליפות העולם בהתעמלות שנערכה ברוטרדם, הולנד אותה שנה זכתה שושונובה ב-6 מדליות מהן 2 זהב, בתרגיל על סוס הקפיצות, ביצעה את תרגיל "יורצ’נקו" המלא ותרגיל "יורצ’נקו 1.5", בנצחה את אווגניה גולאה מרומניה שביצעה את תרגיל "יורצ’נקו" הכפול המלא ובתרגיל הקרקע ביחד עם דניאלה סיליבאש, כששתי המתעמלות השיגו את הציון המשולב המושלם של 20. 3 מדליות כסף, בתחרות הקבוצתית אחרי נבחרת רומניה. הייתה זו הפעם השלישית בלבד בה לא זכתה נבחרת ברית המועצות בתואר האליפות הקבוצתי, בתחרות הקרב רב אחרי אורליה דוברה מרומניה ובתחרות על הקורה. מדליית ארד בתרגיל על המקבילים המדורגים, כשביצעה את תרגיל "מרקלוב" עם חצי סיבוב (בדרך כלל מכונה סיבוב טקאצ’ב שלם).

אלופה אולימפית[עריכת קוד מקור | עריכה]

באולימפיאדת סיאול (1988) זכתה שושונובה ב-4 מדליות מהן 2 זהב. מדליות זהב בתחרות הקבוצתית, ובתחרות קרב רב אישי בקרב צמוד בינה לבין דניאלה סיליבאש. היא נכנסה לתחרות הקרב רב עם יתרון נקודות של 0.05, כשהיא מתחרה עם סיליבאש באותו הסבב. הדבר הוביל לתחרות צמודה בו שתי המתעמלות מודעות לכך שכל טעות קטנה תעלה להן במדליית הזהב. כל אחת מהן ביצעה את התרגילים באופן מרהיב ושתיהן זכו בציון המושלם של 10. בסיבוב האחרון על סוס הקפיצות, סיליבאש הופיעה ראשונה וביצעה את התרגיל היטב, מה שדרש ממנה ציון עשר על מנת שתזכה בתואר, אותו היא אכן השיגה. מדליית כסף בתרגיל על הקורה ומדליית ארד בתרגיל על המקבילים המדורגים.

לאחר האולימפיאדה פרשה שושונובה והתגוררה בסנקט פטרבורג. היא הייתה אחת מהמארגנים של אליפות אירופה בהתעמלות שנערכה בעיר מגוריה בשנת 1998. ב-16 באוגוסט נפטרה כתוצאה מסיבוכים של דלקת ריאות.

תארים והישגים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2004 נבחרה שושונובה להיכנס להיכל התהילה הבינלאומי של ההתעמלות.‏[1], ושנה לאחר מכן נבחרה להיכל התהילה של יד לאיש הספורט היהודי.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ילנה שושונובה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ילנה שושונובה באתר היכל התהילה הבינלאומי של ההתעמלות