יעלה ויבוא (שיר)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
"יעלה ויבוא"
שיר בביצוע גידי גוב
יצא לאור 1973
סוגה זמר עברי
שפה עברית עריכת הנתון בוויקינתונים
אורך 2:34
כתיבה יורם טהרלב
לחן בני נגרי
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

"יעלה ויבוא" הוא שיר מאת המשורר והפזמונאי יורם טהרלב, שהלחין בני נגרי וביצע גידי גוב בפסטיבל הזמר והפזמון של שנת תשל"ג-1973.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

השיר נכתב לפסטיבל הזמר והפזמון של שנת 1973, על פי הנוהג בתחרות לפיה נכתב השיר תחילה ורק לאחר מכן נבחר המבצע. גידי גוב, שהיה לאחר סיום שירותו בלהקת הנח"ל הסכים להשתתף בפסטיבל. השיר עובד על ידי מלחין השיר, בני נגרי, כששלישיית אף אוזן גרון (הגלגול הראשון של הכל עובר חביבי) ושלישיית בנות חוה ליוו את גוב בשירה.

מורכבות השיר ואופן שירתו של גוב הצעיר, שהיה שונה מהמקובל בפסטיבלים, הובילו לאי הצלחתו בתחרות. עם זאת זכה השיר לפופולריות בתקופה שלאחר הפסטיבל ואף הגיע למקום ה-24 במצעד הפזמונים העברי השנתי של אותה שנה. גוב עצמו משך תשומת לב רבה, מה שאכן סייע לקדם את הקמתה של כוורת.

תוכן השיר[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם השיר לקוח מתוך תפילת יעלה ויבוא הנאמרת בראש חודש ובמועדים, המתחילה במילים:”יַעֲלֶה וְיָבֹא וְיַגִּיעַ”.

השיר עשוי כמעין כתב חידה, כשכל בית מרמז לדמות תנ"כית המוזמנת להופיע וקושר אותה להר אליו צופה הדובר. הפזמון מביע את תחושת ההתפעלות של הצופה אל מול גיבוריו:

”ואני רואה אותם בחיי ובמותם
הם עולים איתי בדרך”

הבית הראשון מתייחס למשה רבנו, מנהיג עם ישראל במדבר סיני, שלא זכה להיכנס אל ארץ ישראל אך השקיף עליה מפסגת הר נבו:[1]

יעלה על הר נבו
זה האיש אשר יראנה
ואליה לא יבוא

הבתים הבאים מתייחסים לדמויות תנ"כיות נוספות:

בתרבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

עד היום נחשב השיר לאחת הקלאסיקות של פסטיבל הזמר וכן של גוב עצמו והופיע באלבומיו "שירים שהתפזרו" (1993) ו"שלל שיריו" (2009). שם השיר ניתן לאוסף התקליטורים "יעלה ויבוא" שכלל את "מיטב השירים של פסטיבלי הזמר", ביניהם שיר זה (הד ארצי, 2009), והוא נכלל גם באוסף "שירת התנ"ך" שיצא שנה קודם לכן (התו השמיני, 2008).

בעונתה העשירית של תוכנית הריאליטי "כוכב נולד", בה השתתף גוב כשופט, ביצעה המתמודדת עדי ארגלזי את השיר שהיה חלק מ-100 הקלאסיקות הישראליות מהן התבקשו המתמודדים לבחור.[5]

בשנת 2018, באחד מהסרטונים מהערוץ הרשמי של צמד הקומדיה שוגר זאזא בו הצמד משחק האחים סופר מריו, תום טרגר שר פרודיה על השיר.

אלבום מחווה ליורם טהרלב, שחלקו הראשון פורסם בחודש מאי 2021 (לפני פטירתו של טהרלב), נקרא על שם השיר.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]