יעקב מטריקין

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יעקב מטריקין
אדריכל יעקב מטריקין, שנות ה-70
אדריכל יעקב מטריקין, שנות ה-70
לידה 15 בספטמבר 1902
מרינהאוזן, רוסיה
פטירה 1 באוגוסט 1981 (בגיל 78)
ירושלים
מקום קבורה קריית ענבים עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות שנות ה-20 של המאה ה-20שנות ה-70 של המאה ה-20
תחום יצירה אדריכלות
יצירות ידועות מצפים בגליל ובנגב
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

יעקב מטריקין (15 בספטמבר 19021 באוגוסט 1981) היה אדריכל ישראלי.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולד במרינהאוזן (רוסיה), עבר עם משפחתו לטרטו (אסטוניה) ומשם עברו לריגה (לטביה). בגלל היותו יהודי (ולמרות היותו תלמיד מצטיין) לא התקבל ללימודי אדריכלות בריגה, והוא למד באוניברסיטת אולדנברג שבגרמניה. לאחר סיום הלימודים עבד במשך שנה אצל נגר כדי ללמוד כל מה שניתן ללמוד על עץ. ואומנם, עם עלייתו ארצה נחשב לאחד המומחים בתחום זה.

בעת עלייתו ארצה דיבר רוסית, לטבית, גרמנית ועברית. אנגלית למד בארץ. הוא עלה ארצה בשנת 1924 והתיישב בירושלים, שם פגש את ציונה פלדבליט לבית בן אברהם, ממייסדי קריית ענבים, אחות "הדסה" לה נישא בשנת 1932.

פועלו[עריכת קוד מקור | עריכה]

כיהן בין השנים 1928 ועד 1951 בתפקיד ראש המחלקה הטכנית של מחלקת ההתיישבות בסוכנות היהודית. כל ההתיישבות הכפרית שעלתה על הקרקע בשנים אלו הייתה בפיקוחו ובהדרכתו. בנוסף לתכנון הכללי ולצוות המחלקה הטכנית, תכנן גם בעצמו. לאחר עזיבתו את הסוכנות פתח משרד אדריכלים בירושלים. קודם למלחמת העצמאות התמחה מטריקין גם בעיצוב ריהוט ובין השאר תכנן ויצר בשיתוף נגר ירושלמי סדרת רהיטים עבור ארמון המלך עבדאללה בירדן. בתכנונו הקפיד ליצור הרמוניה בין הבניין והסביבה הטבעית. הוא כתב במאמר בהקשר לתכנון שלושת המצפים בנגב: "...נוסף לאקלים המשפיע המעמיד בעיות בפני מתכנן המגורים, יש לדאוג גם להתאמת חומרי בנין ואופן ניצולם לתפקידם. תנאי האקלים מכוונים אותנו לבחירת הכוונה נכונה של הבניינים. החומרים שבהם נבחר חייבים לשמש מחיצה יעילה בין החוץ והפנים, הגנה מתמורות אטמוספיריות בקיץ ובחורף, ולסייע ביצירת אקלים פנים הנוח לחיי אדם". ספרייתו הפרטית כללה ספרי אדריכלות, ספרי אמנות, ספרי ארכאולוגיה, ספרים העוסקים בצמחייה ובאקלים, ספרים העוסקים בציונות וארץ ישראל. מדף מיוחד הוקצה למדע בדיוני.

יעקב מטריקין נפטר ב-1 באוגוסט[1] 1981, ונקבר בבית הקברות בקריית ענבים.

פרויקטים בולטים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מצודת חוקוק
מצבת קבורתו

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא יעקב מטריקין בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]