יעקב מדן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף יעקב מידן)
הרב יעקב מדן
הרב יעקב מדן
הרב יעקב מדן
הרב יעקב מדן
לידה 6 ביולי 1950 (בן 73)
כ"א בתמוז תש"י
ירושלים
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
השכלה
מקום פעילות ישיבת הר עציון, אלון שבות
השתייכות דתיים לאומיים
תחומי עיסוק תנ"ך, תלמוד, הלכה
תפקידים נוספים ראש ישיבת הר עציון
רבותיו הרב יהודה עמיטל, הרב אהרן ליכטנשטיין, הרב אריה בינה, הרב יואל בן-נון
אב מאיר מדן עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הרב יעקב מדן (נולד בכ"א בתמוז ה'תש"י, 6 ביולי 1950) הוא ראש ישיבת ההסדר הר עציון שבאלון שבות, נודע גם בשל שיטתו בלימוד תנ"ך. ממחברי אמנת גביזון-מדן.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרב יעקב מדן הוא בנו של מאיר מדן, חוקר השפה העברית וממתקיני הנוסח של תנ"ך קורן. למד בישיבה התיכונית נתיב מאיר בירושלים. התכוון ללמוד בישיבה שבכפר חסידים, אך בעקבות מלחמת ששת הימים הצטרף בשנת ה'תשכ"ח (1968) למחזור הראשון של ישיבת הר עציון.[1] לאחר שירות במסגרת ההסדר בחיל השריוןמלחמת יום כיפור לחם ברמת הגולן, כטען-קשר בחטיבה 679[2]), חזר לישיבה לשמש בה בתור ר"מ. תקופה קצרה למד בישיבת עזתה.

מוסמך לרבנות ובעל תואר B.Ed במכללה ירושלים ותואר MA בטורו קולג'. ב-2004 בחרה בו ועדה פנימית של הישיבה, להיות מי שיחליף את הרב יהודה עמיטל בתפקיד ראש הישיבה יחד עם הרב ברוך גיגי, בנוסף לראש הישיבה הוותיק הרב אהרן ליכטנשטיין. מאוחר יותר נבחר לתפקיד גם הרב משה ליכטנשטיין. הרב מדן החל לשמש בתפקיד בחנוכה ה'תשס"ו (ינואר 2006).

הרב מדן מלמד גמרא, תנ"ך ומחשבת ישראל, גם במוסדות נוספים, בהם במכללת הרצוג הסמוכה לישיבה. הוא כותב מאמרים, בעיקר בתחומי תנ"ך ופובליציסטיקה, אך גם בנושאים תלמודיים והלכתיים[3]. על אף זיהויו עם לימוד תנ"ך, הוא נוהג לומר כי עיקר עיסוקו בלימוד גמרא.

חבר בוועדה המייעצת של אתר על התורה[4].

מאז חשוון תש"פ מעביר ביחד עם הרב אמנון בזק סדרת שיעורים קצרים על פרשות השבוע בשם "חידוש מהגוש"[5].

באייר ה'תשפ"ג (מאי 2023) קיבל הרב מדן תואר דוקטור לשם כבוד מטעם אוניברסיטת בר אילן[6].

הרב מדן נשוי לרות ואב לשבעה ילדים. תושב אלון שבות. בנו אלישע שייסד את המאחז אביגיל נפצע קשה במלחמת חרבות ברזל[7].

הרב מדן שרת במילואים עד גיל 59 בתפקיד מט״ק, גם אחרי שנפצע בפיגוע בצומת הגוש[8].

שיטתו בתנ"ך[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרב יעקב מדן 2018
הרב יעקב מדן מעביר שיעור

הרב מדן רואה עצמו כתלמיד-חבר של הרב יואל בן נון, שהוא מחלוצי לימוד התנ"ך בישיבות ההסדר. בוויכוח בין "רודפי הפשט" לבין המפרשים את המקרא על פי חז"ל, משלב הרב בין שני התחומים, מתוך בקיאות. לרוב הוא מנסה למצוא בפשוטו של מקרא קושיות שמתורצות על פי מדרשי חז"ל, וכך לקרב עד כדי חיבור את הפשט והדרש. הוא משתמש פעמים רבות באנלוגיה למקומות אחרים בתנ"ך, ופחות בניתוח מדוקדק של המקור עצמו. הרב מדן ידוע בפתרונותיו המקוריים לשאלות בפשט המקרא. הוא עוסק לא מעט בשאלת המוסריות במקרא, כגון ביחס לעמלק ולעקדת יצחק. על גישתו נמתחה ביקורת בידי חוגים שמרניים יותר בציבור הדתי-לאומי, בפרט בנושא חטא דוד ובת שבע.

הרב מדן מעדיף לפרש את ניסי התנ"ך באופן שמקרב אותם לטבע ולמציאות הריאלית. לדבריו, דרך זו "מטרתה אינה לפקפק חלילה ביכולותיו הבלתי מוגבלות של הקב"ה, אלא לאפשר לנו, בני אדם החיים תחת ממשלתם של חוקי הטבע, להתחבר, ובעיקר מבחינה נפשית, אל הנס ואל הסובבים אותו, להיכנס עד כמה שניתן לנעליהם של אלו שחוו את הנס ולהשתתף עמם בחוויה"[9].

השקפותיו הפוליטיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

דעותיו של הרב מדן הן ימניות מובהקות, שלא כשני ראשי הישיבה הראשונים, הרב אהרן ליכטנשטיין והרב יהודה עמיטל. הוא התנגד להסכמי אוסלו ואף קיים שביתת רעב במחאה על מסירת הנשק לכוחות הביטחון הפלסטינים.

הרב מדן עוסק ביחסי דתיים-חילוניים בישראל. הוא ניסח עם פרופ' רות גביזון את אמנת גביזון-מדן, שמטרתה להגיע להבנות בנושאי דת ומדינה שיהיו מוסכמות על שני הציבורים. האמנה מציגה הצעות מפורטות בתחומים רבים, בהם חוק השבות, שבת, נישואין וגירושין, קבורה ומועצות דתיות. העבודה על האמנה נמשכה כשלוש שנים בחסות קרן אבי חי והמכון הישראלי לדמוקרטיה. על פרסום האמנה זכו השניים בפרס אבי חי ובפרס התנועה לסובלנות.

בעת פינוי היישוב שירת הים כחלק מתכנית ההתנתקות אמר לחיילים שפינו את בית הכנסת: "אני האחרון שיאמר לכם לא לבצע פקודה. אתם הולכים להחריב בית כנסת. הפקודה שאתם חייבים לקיים תגרום לחורבן". מהמתבצרים בבית הכנסת דרש: "לא לחלל את המקום הזה בשום מילת גנאי נגד חיילים. איש לא יעז להגיד מילה נגד חיילים". בעקבות התכנית הגיע הרב מדן למסקנה שעל הציבור הדתי-לאומי להתנתק מן "האליטה" החילונית-שמאלית בישראל, אשר לדבריו מושפעת מהעמדות האנטי-ישראליות הרווחות באירופה, ומעוניינת בחלקה למחוץ את הציבור הציוני-דתי[10]. הוא טוען שכל עוד לא יקבלו אנשי אליטה זו את העמדה הימנית והדתית כלגיטימית, הציבור הדתי לאומי צריך להימנע מלנסות להתקרב אליהם. תחת זאת, עליו ליצור קשר עם "העם" שאך מובל על ידי התקשורת בשל חוסר ידיעתו, ובמיוחד לפעול יחד עם ציבורים מקופחים אחרים, כמזרחיים, חרדים והעולים מברית המועצות לשעבר.

כך, למשל, אמר בריאיון לארי שביט ויאיר שלג ב"הארץ" (יולי 2005): "כדי להגיע לברית עם האליטות החילוניות הזנחנו את הברית היותר טבעית לנו עם הציבור החרדי. היום אני חושב שזו הייתה טעות. בעתיד ננהג אחרת. בעבר, עם כל הוויכוח, חשבתי שיש לנו גם מה ללמוד מן האליטה החילונית. אחרי שראיתי את האליטה החילונית תוקעת לי סכין בגב ומפנה עורף לערכים שלה עצמה - דמוקרטיה וזכויות אדם - אין לי יותר מה ללמוד ממנה. הרי מה שקרה כאן מבחינה דמוקרטית היא חרפה ומה שקרה כאן מבחינת הגנה של מערכת המשפט על זכויות האדם הוא בושה. בתי המשפט, העיתונות, מכוני המחקר - איש לא שמע אותנו. איש לא שמע את הזעקה שלנו. אבל זה לא רק אנחנו. האליטה הדמוקרטית לא נשארה נאמנה לערכים שבשמם היא דיברה כל השנים הללו. על כן אין ערכים חיוביים שאני יכול לקבל ממנה... כשהציונות הדתית והציבור החרדי יעמדו יחד... ההתייחסות אלינו תהיה אחרת"[11].

בעקבות הפולמוס שעורר הספר "תורת המלך" מאת הרבנים יצחק שפירא ויוסי אליצור, המפרט את הדיון ההלכתי בדבר הריגת גוי, אמר הרב מדן כי "זה ספר מאתגר שנכתב על ידי תלמידים ברמה, ודווקא בגלל זה יש לשרוף אותו ואפילו לפסול את הרב שפירא מלהורות הלכה בישראל". עם מעצרו של מחבר הספר גינה את המעצרים ואמר "הפרקליטות עשתה רק נזק כששמה לרב שפירא אזיקים". עם זאת, הדגיש כי לדעתו "הוצאת דברי תורה מהקשרם חמורה יותר מזלזול של הפרקליטות בכבודם של רבנים"[12].

יחד עם נשיא מדינת ישראל רובי ריבלין

ב-2020 נרשם הרב מדן שלישי ברשימת המייסדים של מפלגת דרך ארץ בראשות יועז הנדל וצבי האוזר כהכרת תודה על כך שהם מנעו הקמת ממשלה בשיתוף הרשימה המשותפת[13][14].

באוקטובר 2022 פרסם מכתב תמיכה באיילת שקד ובמפלגתה "הבית היהודי", שלא עברה את אחוז החסימה בסקרים שלפני הבחירות. במכתב קרא להצביע למפלגתה של שקד, על אף שאינה בהכרח המפלגה הראויה ביותר, על מנת להגביר את סיכוייה לעבור את אחוז החסימה, ומחשש שאם מפלגתה של שקד לא תעבור את אחוז החסימה, גוש השמאל יקים ממשלה בתמיכת המפלגות הערביות, והאשים את משפחת נתניהו על שנאתם לשקד וקמפיין מפלגת הליכוד נגדה.[15]

הרב מדן תומך בעלייה להר הבית ועולה בעצמו,[16] כמו כן הוא תמך ברפורמת הכשרות של השר לשירותי דת מתן כהנא.[17][18]

מאמרים וספרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מאמרים תורניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרב מדן פרסם מאמרים רבים, בעיקר בכתב העת "מגדים" היוצא על ידי מכללת הרצוג שעל יד ישיבת הר עציון, בכתבי העת של הישיבה עלון שבות ודף קשר ובקבצים אחרים הקשורים למכללה ולישיבה.

  • דוד ובת שבע - החטא, העונש והתיקון - הוצאת 'תבונות'. ספר זה עורר ויכוח בציונות הדתית, בשל סוגיית "תנ"ך בגובה העיניים".
  • דניאל - גלות והתגלות - סיכומי שיעוריו על ספר דניאל. הוצאת תבונות, 2006
  • תקוה ממעמקים - עיון במגילת רות, הוצאת תבונות, 2007
  • כי קרוב אליך - לשון מקרא ולשון חכמים, ידיעות ספרים, בראשית (2014), שמות (2014), במדבר (2021)
  • המקראות המתחדשים - עיונים בנביאים ובכתובים, הוצאת תבונות, 2015
  • סדרת הספרים "באר מרים" (עורך) - סדרת ספרים על חגי ישראל
  • אני קהלת: מקהלת קולות בדמות אחת - מגיד וישיבת הר עציון, 2017, יחד עם הרב יואל בן נון.
  • איוב - בין חושך לאור - ידיעות ספרים, 2019[19]

בעיתונות הכללית[עריכת קוד מקור | עריכה]

אילן יוחסין[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרב יצחק אייזיק וייס
 
 
שמואל צבי וייס
 
 
ר' ישכר דב וייס
 
 
מאיר מדן
 
לאה
 
 
 
 
הרב יעקב מדן

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ממאמריו

עליו

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ https://youtu.be/NmwggIpifB8 כך על פי עדותו
  2. ^ https://www.youtube.com/watch?v=wETEPoY8OTc דקה 16 ואילך
  3. ^ בעניין המחלוקת על סדר הפרשיות בתפילין גרס כי ההלכה האופטימלית הייתה צריכה להיות שתפילין של יד בשיטת רש"י, ואילו תפילין של ראש כשיטת רבנו תם, על פי ההסבר הבא: אכן, לכולי עלמא צריך "מימין לשמאל", אלא שבתפילין של ראש ישנם "צווי דינין" - מצד הקורא ומצד המניח. מצד המניח, "שמע" ו"והיה אם שמוע", אשר נוגעים למניח עצמו, ולכן ממוקמים מימין לשמאל מבחינתו. מצד הקורא, "קדש" ו"והיה כי יביאך", אשר נוגעים לכלל העם, ולכן ממוקמים מימין לשמאל מבחינתו.[דרוש מקור]
  4. ^ עַל הַתּוֹרָה וְעַל הָעֲבוֹדָה וְעַל גְּמִילוּת חֲסָדִים, באתר על התורה
  5. ^ חידוש מהגוש | פרשת שבוע, רשימת השמעה, באתר יוטיוב
    ההסכת "" באתר
  6. ^ קורין אלבז-אלוש, הרמטכ"ל לשעבר כוכבי וחברי "זהו זה" קיבלו דוקטור לשם כבוד, באתר ynet, 15 במאי 2023
  7. ^ תפילות לרפואתו: בנו של הרב יעקב מדן נפצע קשה בעזה, באתר www.inn.co.il
  8. ^ נטעאל בנדל, ‏דברים שלא ידעתם על הרב יעקב מדן, באתר כיפה, 05/06/13
  9. ^ יעקב מדן, כי קרוב אליך, שמות, ידיעות ספרים, עמ' 101
  10. ^ הרב יעקב מדן בכנס דמוקרטיה במבחן - עשור להתנתקות, סרטון בערוץ "IsraelDemocracyIns", באתר יוטיוב (אורך: 12:03)
  11. ^ ארי שביט ויאיר שלג, בסוף הקיץ אשב בכלא, באתר הארץ, 19 ביולי 2005
  12. ^ אורי פולק , ‏לשרוף את "תורת המלך", באתר כיפה, 29/08/10
  13. ^ הודעה על הגשת בקשה לרישום מפלגה בפנקס המפלגות, ילקוט פרסומים 8931 מ-22 ביוני 2020, עמ' 6751
  14. ^ צבי האוזר ויועז הנדל רשמו את מפלגת "דרך ארץ", באתר ערוץ 7, 19 ביוני 2020
  15. ^ חזקי ברוך, "נקמנות ושנאה עמוקה": הרב יעקב מדן מביע תמיכה באיילת שקד ומבקר את משפחת נתניהו, באתר ערוץ 7, 19 באוקטובר 2022.
  16. ^ מתי ברנהרט, ‏צפו: ראשי ישיבת הר עציון בהר הבית בחנוכה, באתר "סרוגים", 1 בדצמבר 2021
  17. ^ אמיר אטינגר, מרים אגדי, ‏הרב מדן מבהיר: המתווה של כהנא הוא טוב ולשם שמיים, באתר "סרוגים", 2 בדצמבר 2021
  18. ^ אמיר אטינגר, ‏תמיכה רבנית לרפורמת הכשרות של מתן כהנא, באתר "סרוגים", 24 ביולי 2021
  19. ^ על הספר: גדי איידלהייט, ביקורת על הספר "איוב - בין חושך לאור", באתר "המלצות ספרים, סקירות וביקורות", 5 באוגוסט 2019