פארק יער שהם

(הופנה מהדף יער שוהם)
פארק יער שהם
נתונים ומידות
שטח 2 קילומטר רבוע
מיקום
מדינה ישראלישראל ישראל
מיקום שוהם עריכת הנתון בוויקינתונים
קואורדינטות 31°59′50″N 34°57′34″E / 31.99722222°N 34.95944444°E / 31.99722222; 34.95944444
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
מפת הפארק
מרפסת התצפית בראשה של גבעת ה"ספלולים והמדוכות"
חלק מהפסיפס ב"כנסיית בקכוס הקדוש"

פארק יער שהם הוא פארק השוכן מזרחית ליישוב שוהם, בין כביש 444 ממערב לכביש 6 ממזרח, ובין אזור תעשייה "ברקת" מצפון לנחל בית עריף מדרום.

גאוגרפיה והיסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שטחו של הפארק כשני קמ"ר, אורכו מצפון לדרום הוא 1,750 מטרים ורוחבו ממזרח למערב 1,250 מטרים. הוא משתרע על פני מספר גבעות בגבהים של 60 עד 140 מטרים על פני הים. למרות שמו של הפארק, היער בו דליל למדי, ורובו אזור טרשי וסלעי. שביל ישראל חוצה את הפארק מצפון לדרום בחלקו המערבי.

קרן קיימת לישראל החלה להכשיר את הפארק בשנת 1987 כחלק מתוכנית "ציר הגבעות", המיועדת לקשר שטחי יער, שמורות טבע ושטחים חקלאיים, ממקורות הירקון בצפון עד פארק קנדה בדרום. ביער הוכשרו שבילי הליכה ורכיבה על אופני הרים, דרכים לרכבי שטח, ופינות לעריכת פיקניקים. שלושה מעברים ת-קרקעיים מתחת לכביש 444 מקשרים את הפארק אל שוהם. עוד הוכשרה במקום מרפסת תצפית בראשה של גבעת ה"ספלולים והמדוכות" וממנה תצפית מערבה אל מישור החוף ומזרחה לעבר הרי השומרון. בתצפית יש אתר זיכרון לסמל גיא סודאי שנפל ב-1994 בלבנון. הגבעה זכתה לשמה בשל שקעים בגדלים שונים שנחצבו בסלע. השקעים הקטנים מכונים "ספלולים", וייתכן ששמשו כמזבחות קדומים; והגדולים נקראים "מדוכות" ושימשו לכתישת גרעינים ועשבי תבלין.

בשטח הפארק התגלו שרידים ליישובים מתקופת המשנה ומתקופת התלמוד ומספר מערות קדומות. במרכזו נמצאים שרידיה של "חורבת תנשמת" שבה נחשפו שרידי כנסיית בכחוס מהתקופה הביזנטית. הכנסייה נחשפה בשנת 1995 במהלך חפירות הצלה, והיא מתוארכת למאה ה-6[1]. שטחה כ-100 מ"ר והיא מחולקת לשלוש סיטראות על ידי שישה עמודים. בכנסייה נמצאו ריצפת פסיפס בצבעי שחור, לבן, אדום וכתום, וכתובת ביוונית לאמור "של בקכוס הקדוש", אשר הקנתה לכנסייה את שמה. בפסיפס תיאורים גאומטריים, אמפורה ממנה בוקעות זמורות עם אשכולות ענבים. במסגרת גאומטרית מעוצב קנרס (ארטישוק) עם עלים משני עבריו. ליד הכנסייה הוצב העתק פסיפס של כנסיית מידבא, בה מזוהה חורבת תנשמת עם "בתומלגזיס - Betomelgezis". ליד הכנסייה נמצאו בית בד וברכת מים. האתר מונגש ומוסדר.

בשנת 2016 אושרו עבודות פיתוח בשטח מחצבה נטושה בחלקו הדרום-מערבי של הפארק במסגרת תוכנית מהירה מועדפת לדיור[2]. במסגרת תכנית זו הותר להקים מתקנים ציבוריים הקשורים ביער. למרות זאת, יזמים שונים והחברה הכלכלית שוהם קידמו בהמשך תכניות לבניית תיאטרון להופעות המונים[3] בשטח המחצבה הנטושה ואף מחוצה לה[4]. בעקבות מחאה של אזרחים ופעילי סביבה, הועלו חששות כי התכנית עלולה לפגוע במרקם האקולוגי העדין ביער, הסדרי התנועה ואיכות חיי תושבי האזור[5]. באוגוסט 2023, לאחר שאלפי תומכים קראו לשיקום שמתחשב בבריאות הסביבה והתושבים, חלק מהמועמדים לבחירות למועצת שוהם הצהירו כי ייבחנו שינוי או ביטול של התכנית[6].

חי וצומח[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפארק משמש בית לחיות בר וצמחים, חלקם בסכנת הכחדה. מבין היונקים החיים בו ניתן למנות את השועל מצוי, דרבן הודי, תן זהוב, חזיר בר וצבי ארץ-ישראלי (מצוי בסכנת הכחדה עולמית)[7]. לצד שלל עצים, שיחים וגבעות טרשים, הפארק הוא גם בית גידול לצמחי בר מיוחדים היכולים לשמש כמרפא, כגון אזוב מצוי, צתרה ורודה, קורנית מקורקפת, זוטה לבנה, בונג דו גוני ומרווה משולשת[8]. בנוסף, הפארק משמש בית לצמחי בר פורחים כגון הרקפת המצויה, כרכום חורפי וסתוונית היורה.

פרחים נבחרים בפארק יער שהם (לפי מועד פריחתם)[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם הפרח תמונה תאריכי פריחה
חבצלת קטנת-פרחים אוגוסטספטמבר
חצב מצוי אוגוסטאוקטובר
סתוונית היורה אוקטוברדצמבר
סתוונית ירושלים אוקטוברינואר
נרקיס מצוי אוקטוברפברואר
בן-חצב סיתווני אוקטוברפברואר
רקפת מצויה אוקטוברמרץ
לופית מצויה אוקטובראפריל
כרכום חורפי נובמברפברואר
מרווה מצויה נובמברמרץ
קורנית מקורקפת מאי - אוקטובר

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פארק יער שהם בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]