אייזק דיזראלי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף יצחק ד'יזראלי)
אייזק דיזראלי
Isaac D'Israeli
אייזק דיזראלי בתמונה משנת 1797
לידה 11 במאי 1766
אנפילד, הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 19 בינואר 1848 (בגיל 81)
Bradenham, הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ממלכת בריטניה הגדולה, הממלכה המאוחדת של בריטניה הגדולה ואירלנד עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים אוניברסיטת ליידן עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות היצירה אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג Mary Basevi עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים בנג'מין ד'יזראלי, James Disraeli, Sarah Disraeli, Ralph Disraeli, Napthaniel D'Israeli עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אייזק דיזראליאנגלית: Isaac D'Israeli;‏ 11 במאי 176619 בינואר 1848) היה סופר, מלומד ואיש ספר יהודי-בריטי, נודע במסותיו ובקשריו עם אנשי ספר אחרים, ובהיותו אבי הסופר וראש הממשלה הבריטי בנג'מין דיזראלי.

קורות חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אייזק דיזראלי נולד באנפילד מידלסקס באנגליה, ב-11 במאי 1776. אביו היה סוחר יהודי איטלקי בשם בנג'מין ד'יזראלי, שהיגר מוונציה (איטליה) 12 שנים קודם לכן. הוא קיבל חלק ניכר מחינוכו בליידן, וכבר בגיל 16 פתח בקריירה ספרותית.

תהילתו הגיעה לו מספרו Curiosities of Literature, אוסף של אנקדוטות על אישים ואירועים היסטוריים, ספרים מיוחדים, ותחביביהם של אוספי ספרים. הספר זכה לפופולריות ולתפוצה רחבה במאה ה-19, ופורסם במהדורות רבות, בכרך אחד או ארבעה. הספר עדיין מודפס כיום. ב-1828 יצא לאור בחמישה כרכים ספרו "חייו ושלטונו של צ'ארלס הראשון" (The Life and Reign of Charles I), שהציג התקדמות גדולה במחקר ובשיטות המחקר ההיסטוריות, ובעקבותיו הוענק לו תואר דוקטור לשם כבוד מטעם אוניברסיטת אוקספורד.

ב-1833 פורסם בקהילה היהודית הבריטית חיבור בעילום שם, שנכתב למעשה על ידיו. בחיבור, שניכרה בו השפעת הביבליוצנטריזם של החברה האנגליקנית הסובבת, תקף את היהדות הרבנית ואת התלמוד והילל את התורה שבכתב כביטוי היחיד של רצון האל. הוא הביע שם הערכה רבה לקראים, אותם "פרוטסטנטים יהודים שמרדו בעריצות הרבנים." הנטייה לנאו-קראות התבטאה לבסוף בהקמת בית-כנסת אשכנזי-ספרדי בלונדון ב-1840 שבוטל בו יום טוב שני של גלויות.[1]

בשנת 1841 התעוור, וניתוח שעבר לא הצליח להחזיר את מאור עיניו. למרות עיוורונו המשיך לכתוב, ובעזרת בתו כתב את Amenities of Literature ("גינונים ספרותיים") וסיים עריכה נוספת של עבודתו על צ'ארלס הראשון. הוא מת בן 82 בביתו, פחות משנה לאחר מות אשתו, מריה באסבי דיזראלי, שלה היה נשוי יותר מארבעה עשורים וממנה נולדו לו חמשת ילדיו.

דיזראלי שינה את איות שמם של ילדיו מ"ד'יזראלי" ל"דיזראלי", ללא הגרש האופיינית לאיטלקית, על מנת שייראה פחות זר לעיניים בריטיות, והטביל אותם לנצרות, למרות שהוא עצמו לא הוטבל. פעולה זאת אפשרה לבנו בנג'מין דיזראלי להיבחר לפרלמנט הבריטי (ולימים גם לראש ממשלת בריטניה), שהיה חסום אז בפני יהודים.

כתביו[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Amenities Of Literature (1841)
  • Calamities Of Authors (1812-3)
  • Curiosities Of Literature ‎(מהדורה בת ארבעה כרכים (1791–1823), כרך אחד (1824)
  • The Life and Reign of Charles I (1828)
  • Quarrels Of Authors (1814)
  • Illustrations of the Literary Character
  • Mejnoun and Leila

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אייזק דיזראלי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Daniel R. Langton, A Question of Backbone: Contrasting Christian Influences upon the Origins of Reform and Liberal Judaism in England, בתוך: Melillah, גיליון 2003/2004.
ערך זה הוא קצרמר בנושא אישים. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.